KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wat is jouw mening over het KWPN Gelders paard keuringsbeleid?

Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
3 (4%)
Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
14 (19%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
2 (2%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
54 (73%)

Totaal aantal stemmen: 73

tamary

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:42

Meer ponymens, zowel ivm grootte als inderdaad gestuiter en niet op de hoogte van visie kwpn, maar toch, lijkt mij dat een gezond en allround bruikbaar paard naast dressuur en springen ook menproef moeten kunnen lopen. Dat zie je bv bij de fjordenkeuringen veel meer voorbij komen en dat wordt ook gepromoot als allround inzetbaar. Van wat ik mij herinner van oude beschrijvingen van Gelder/Groninger is dat een rij- en werkpaard (gebruikspaard dus), niet enkel een "huppel tussen de hekjes" paard. Het lijkt wel of er een scheidslijn aan het ontstaan is tussen kruising/pony (veilig naar buiten) en raspaard (nog net controleerbaar in de bak) uit naam van wedstrijd/statusfok. Uit de opmerkingen bij de hengstenkeuring (test ermelo) waarbij het buitenrijden in een groep al eigenlijk niet mogelijk blijkt (laat staan alleen) en dus maar ondergeschoffeld wordt op de beoordeling lijkt mij ronduit funest voor ongeacht welke richting binnen het KWPN. Wat is er mis met de fokkerij en wedstrijdbeoordelingen dat de hoog scorende paarden zowel fysiek krakkemikkig als mentaal instabiel zijn?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie