KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wat is jouw mening over het KWPN Gelders paard keuringsbeleid?

Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
3 (4%)
Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
14 (19%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
2 (2%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
54 (73%)

Totaal aantal stemmen: 73

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:10

Super interessant.
Mijn eerste vraag is al, hoe objectief is 'een gelders type'.
Is de populatie breed genoeg om met de 75% bloedeis een gezonde populatie vast te houden?

Imo is karakter een belangrijk onderdeel van een gelderse, hoe neem je dit mee in je fokbeleid?

Ik mis ook absoluut de onderbouwing bij het goedkeuren van de laatste twee hengsten, dat Charmeur qua exterieur wat minder bloed heeft maakt hem nog geen gelders type. Dat moet absoluut een combinatie zijn van exterieur, beweging en karakter. En pas als een hengst bij alle drie voldoende gelders is, is ander bloed binnen halen interessant.

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:48

Wat een mooi overzicht GJ!

Jouw midden is absoluut waar mijn voorkeur zit. Ik uiteraard Alexandro fan, maar ik vind persoonlijk Roosmarie het toonbeeld van een gelders paard.

Imago is ook echt een ding. Ik ben ergens een keer naar gelders gaan kijken toen ik wilde fokken, maar ik weet eigenlijk niet meer hoe dat is ontstaan. Daarvoor leefde ik in dezelfde gedachte: gelderse zijn ouderwets en niet geschikt voor de (basis)sport.
Ben ik even blij dat ik nu beter weet!!! En ik heb echt wel sport ambities, maar ik wil wel graag veilig en ontspannen en rondje buiten kunnen rijden. Dus ik kies geen gelderse voor de veelzijdigheid, maar puur voor type, beweging en karakter. (want ik ben gewoon een echte dressuurmuts *\o/* )

Wat dat betreft denk ik wel dat Henkie goed doet voor de Gelderse, ze blijken ineens toch wat te kunnen. Waardoor er wellicht wat meer interesse komt.

Ik las een stuk terug iets over dressuurruiters die de bak niet meer uitkomen, ik geloof echt dat dat komt door de karakters van hun paarden. En voor veel ruiters is de overstap naar een koudbloed vaak toch nog 1 te ver.

Als voorbeeld mijn moeder, heeft een leuke rubiquil gehad, waar we helaas veel te vroeg afscheid van hebben moeten nemen. Heeft nu een Gribaldi, heerlijk paard. Maar ze durft er niet mee naar buiten.

Mocht er ooit weer een nieuwe komen, dan komt er echt wel een gelderse bij!

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie