Worden er teveel hengsten goedgekeurd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13933
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Worden er teveel hengsten goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 16:27

Ja ik ben best benieuwd naar jullie mening. Vooral ook waarom.

Vinden jullie dat er teveel hengsten goed gekeurd worden?

Ik zie vooral vele dekhengsten die röntgen helemaal niet goed zijn. Of die erfelijke gebreken dragen. Of juist een doodnormale hengst die dan mag dekken. Ook zie je dan dst sommige dekhengsten helemaal niet of erg weinig dekken.

Ik ben erg nieuwsgierig.. Brand los

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:30

Doodnormale hengst die mag dekken?
Elke hengst kan een bepaalde merrie aanvullen. En elke merrie een bepaalde hengst. En zo heeft elke hengst zijn sterke en minder sterke punten.

Dus de term doodnormale hengst vind ik persoonlijk getuigen van onwetendheid.

Kabayo

Berichten: 13933
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 16:33

Knert schreef:
Doodnormale hengst die mag dekken?
Elke hengst kan een bepaalde merrie aanvullen. En elke merrie een bepaalde hengst. En zo heeft elke hengst zijn sterke en minder sterke punten.

Dus de term doodnormale hengst vind ik persoonlijk getuigen van onwetendheid.

Ik ben niet van mening dat 'elke' hengst een merrie kan aanvullen.

Ik vind wel dat er veelste veel word goedgekeurd. Bij een bepaald stamboek waren het er laatst zelfs 40. Dat gaat mij de pet teboven hoor

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:34

Ik ben het wel met je eens hoor Kabayo. Het valt mij soms ook wel op als ik naar alle dekhengsten kijk.
Men vindt het woord "doodnormale hengst" dan misschien niet grappig, maar dat zou ook mijn bewoording zijn.
Hiermee richt ik me vooral tot de hengsten die nergens echt in uitblinken of naar mijn inziens teveel zwakke punten hebben.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:36

zoiets is dan eerder stamboekgerelateerd en heeft niet veel te maken met een algemeen gegeven.
er zijn zelfs mensen die gewoon dekken om te vermenigvuldigen.

de discusie zou beter gewoon rasgebonden gehouden worden,want algemeen geldt zoiets toch helemaal niet.
zat stamboeken die enorm streng zijn en amper hengsten toelaten.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:37

Je bent toch niet verplicht om je merrie bij een bepaalde hengst te laten dekken.Maar als er veel goedgekeurd worden is er wel veel keuze. Aangezien er anders veel leuke paarden gecastreerd worden die wel kwaliteiten hebben.

Kabayo

Berichten: 13933
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 16:38

Zoals het fries paarden stamboek keuren meestal rond de 3 tot 8 goed. Zijn niet veel. Maar die dragen wit , dwerg en waterhoofd gen , zoals de laatste keer...

Dus ik doel niet alleen op teveel , maar ook op te makkelijk

Vroeger was het echt een hele opgave om een goedgekeurde dekhengst te hebben
Nu staat er op elke hoek van de straat een. Dan ziet de fokker door de bomen het bos toch niet meer?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Worden er teveel hengsten goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:09

Het hangt natuurlijk erg van het stamboek af.
Alleen vind ik veel keuze wel belangrijk. Divers bloed. Eerder zijn er fouten gemaakt waardoor je met inteelt gaat zitten en dat is al helemaal niet wenselijk.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:12

Ik heb geen verstand van andere stamboeken maar ik merk dit ook bij de trekpaarden.
Hier is recent de 12e goedgekeurde zoon van een bepaalde hengst dus gekeurd.
Dat zijn dus eigenlijk 13 paarden met (ongeveer) dezelfde bloedlijn, dan zit je op den duur
toch in je eigen potje te roeren als ik het zo mag zeggen.
En dan worden er goede hengsten gefokt met nieuwe bloedlijnen, worden ze afgekeurd omdat ze nog te 'groen' zijn -_-. Dat wilt dan eerst jonge hengsten, maar kom je met een jonge hengst vinden ze hem te groen.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Worden er teveel hengsten goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:16

Mwah, er word tenminste gekeurd! Als je hier bij het Quarter of Paint of Arabisch stamboek kijkt, die hebben geeneens een hengstenkeuring :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:16

Libera schreef:
Mwah, er word tenminste gekeurd! Als je hier bij het Quarter of Paint of Arabisch stamboek kijkt, die hebben geeneens een hengstenkeuring :')

Zo willen ze dat bij de trekpaarden dus ook gaan doen.
Alle hengsten mogen dekken, er worden dan enkel categorieën toegewezen. Dus eerste categorie, tweede categorie etc..

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Worden er teveel hengsten goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:22

Ach, gedurende jaren worden er nog genoeg goedgekeurde hengsten geruind, voor de sport, wegens medische redenen of omdat ze domweg te weinig dekte.

Wat mij betreft prima dat er "ruim" wordt goedgekeurd zolang het "rapport" mbt medische gegevens en stalgebreken/karakter maar eerlijk genoeg is zodat fokkers zelf goede keuzes kunnen maken.

Kabayo

Berichten: 13933
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Worden er teveel hengsten goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 17:28

En wat vinden jullie ervan dat er hengsten worden goedgekeurd met waterhoofd en dwerg gen? Of het niet verplichten van vermelden? Of het überhaupt niet testen?

Ik vind dat er in sommige stamboeken erg laks mee omgegaan word

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Worden er teveel hengsten goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:38

Als het bekend is dat een hengst drager is, dan vind ik dat ze het op z'n minst verplicht overal moeten vermelden. Het liefste verwijderen uit het hengstenbestand. Maar ja, sommige hengsten bezitten dan wel zoveel kwaliteiten. Wat dat betreft zou het "mooi" zijn dat het wel bekend is dat de hengst drager is, en dat de merrieeigenaar de merrie eerst mag laten testen. Om fouten te voorkomen.

Hoe gaat dat nu met Heitraks Marvin?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:38

Binnen het FPS is de genenpool dusdanig klein dat je bijna geen hengsten over houdt als je dwerg en waterhoofd dragers uitsluit. Mits je ze combineert met niet dragende merries krijg je overigens nooit een lijdend veulen... (wel 50% kans op drager).

Ik denk ook dat je moet kijken hoeveel hengsten er aangeboden worden, en welk percentage daarvan wordt goedgekeurd.
Ik heb zelf altijd in de mini's gezeten, en als je daar vet ggk was, was je ggk voor de dekdienst (ik meen wel met een dekbeperking van 5).
Maar ik heb daar hengsten vet gkk zien worden die zo frans als de neten waren... die vervolgens dus ook geen premie kregen, maar die wel ggk waren...

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:39

sneeuwpop schreef:
Het hangt natuurlijk erg van het stamboek af.
Alleen vind ik veel keuze wel belangrijk. Divers bloed. Eerder zijn er fouten gemaakt waardoor je met inteelt gaat zitten en dat is al helemaal niet wenselijk.


Precies!

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Worden er teveel hengsten goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:44

Van mij zou dat hele goedkeuren op de schop mogen. Je moet het breed houden . Zou eerder zeggen als alle foto's goed zijn en evt dna op erfelijke afwijkingen er bij zit dan mag hij dekken . Evt wel een keuring met advies waar je premies kan halen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Worden er teveel hengsten goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:49

Kohtje, maar niet elk stamboek heeft dekgelden van + 1000. Niet elk stamboek keurt röntgenologisch...

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:49

Kabayo schreef:
En wat vinden jullie ervan dat er hengsten worden goedgekeurd met waterhoofd en dwerg gen? Of het niet verplichten van vermelden? Of het überhaupt niet testen?

Ik vind dat er in sommige stamboeken erg laks mee omgegaan word

Ernstige gezondheidsproblemen en karakterfouten moeten natuurlijk niet doorgegeven worden.Ik weet bij het kwpn dat er ook een punt voor gedrag gegeven werd op keuringen. Doen ze dat bij andere stamboeken ook? Want er zijn toch heel veel ruiters die een gemakkelijk en braaf paardje willen,omdat het voor hen voornamelijk voor recreatie is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:52

Ik vind eerlijk dat er maar lukraak met merries wordt gefokt.
Wat je heel vaak ook op bokt leest: wanneer een merrie een jaar stil staat wegens bijvoorbeeld een blessure moet er direct gedekt worden. Dan kunnen er nog wel zoveel hengsten (of juist minder hengsten) goedgekeurd worden. Als we er maar minder kwaliteitsvolle merries heen brengen, blijf je nog met een marktoverschot en erfelijke gebreken zitten. Die hengsten worden vaak wel veterinair gekeurd op diverse (erfelijke) gebreken, maar de merries kijkt vaak niemand naar.

Wat mij betreft moeten merries dan ook verplicht getest worden.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:53

LadyMadonna schreef:
Kohtje, maar niet elk stamboek heeft dekgelden van + 1000. Niet elk stamboek keurt röntgenologisch...


Ik vind eigenlijk dat elk paard waar mee gefokt wordt op zijn minst röntgenologisch gekeurd zou moeten zijn .

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:54

Cayenne schreef:
Ik vind eerlijk dat er maar lukraak met merries wordt gefokt.
Wat je heel vaak ook op bokt leest: wanneer een merrie een jaar stil staat wegens bijvoorbeeld een blessure moet er direct gedekt worden. Dan kunnen er nog wel zoveel hengsten (of juist minder hengsten) goedgekeurd worden. Als we er maar minder kwaliteitsvolle merries heen brengen, blijf je nog met een marktoverschot en erfelijke gebreken zitten. Die hengsten worden vaak wel veterinair gekeurd op diverse (erfelijke gebreken, maar de merries kijkt vaak niemand naar.


Ik sluit me hier ook wel bij aan.

Hier wordt er met 'minder goede' merries niet gefokt. Of dat nu gewoon qua type is of owv mok/CPL, deze worden gewoon niet gedekt. Zulke dingen moet je niet willen fokken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:55

kohtje schreef:
LadyMadonna schreef:
Kohtje, maar niet elk stamboek heeft dekgelden van + 1000. Niet elk stamboek keurt röntgenologisch...


Ik vind eigenlijk dat elk paard waar mee gefokt wordt op zijn minst röntgenologisch gekeurd zou moeten zijn .


Ik dus ook. Bij erfelijke gebreken moet er niet meteen met het vingertje naar de hengst gewezen worden. De merrie draagt ook 50% bij.
Merrie-eigenaren mogen dus best eens kritisch naar hun eigen dieren kijken.

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Worden er teveel hengsten goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:05

In de fokkerij kun je niet kritisch genoeg zijn wbt gezondheid vind ik..voor zowel hengsten als merries in ieder stamboek.

Bij het kwpn is het helemaal niet makkelijk om een hengst ggk te krijgen in ieder geval, ik vind ook niet alles overtuigend wat er soms ggk word. Maar ik heb wel geleerd dat sommige hengsten soms beter fokken dan dat ze zelf zijn. En dat de selectie redelijk natuurlijk plaats vind..het enige wat me wel zorgen baart is dat veel mensen achter jonge mode hengsten aan lopen die enorm gepromoot worden. Zonder te weten hoe die hengst fokt..en als je dan ook niet weet hoe je merrie fokt..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:09

kohtje schreef:
LadyMadonna schreef:
Kohtje, maar niet elk stamboek heeft dekgelden van + 1000. Niet elk stamboek keurt röntgenologisch...


Ik vind eigenlijk dat elk paard waar mee gefokt wordt op zijn minst röntgenologisch gekeurd zou moeten zijn .

Maarja, voor bijv Shetlanders die voor €125 ter dekking staan is dat compleet niet rendabel...
Nu komt ocd en hko ook nauwelijks voor