Wanneer fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Wanneer fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 08:56

Dag Bokkers!

Ik heb even jullie raad nodig.
Het kriebelt al een tijdje om te fokken, maar ik -en mn vriend- geraken er niet uit of we dit jaar zullen dekken of nog een jaar zullen wachten. Het is de eerste maal dat we zouden fokken, dus ervaring ontbreekt langs alle kanten...Hieronder even een situatie schets:

We hebben een merrie uit 2001 die reeds 4 veulens heeft gegeven (laatste veulen in 2011), hele mooie papieren. Het veulen zouden we zelf aanhouden (hengstje miss voor de verkoop).
Hengstenkeuze is zo goed als gemaakt.

Maar dan komt het volgende: ik studeer zelf nog (in Juni normaliter afgestudeerd), ben momenteel zelfstandig in bijberoep en zou vanaf juni op zoek gaan naar een halftijdse/deeltijdse job).
Mijn vriend werkt al 4 jaar en heeft een stuk grond gekocht -waar de helft van zn loon naartoe gaat-. We wonen beide nog thuis (elk bij ons eigen ouders). Wanneer ik voldoende inkomen heb zouden we kijken om een bouwlening aan te gaan, de grond is groot genoeg om de paarden aan huis te zetten, maar ligt helaas nog braak -afval in de grond.. ligt al een jaar voor het gerecht-.

Nu twijfelen we of deze zomer wel het moment is om te laten dekken.

Enerzijds word onze merrie er niet jonger op en we willen graag een merrieveulen van haar om de lijn verder te zetten (dus als het een hengstje is zouden we nogmaals proberen). We hopen ook om volgende zomer te bouwen / al aan het bouwen te zijn waardoor we minder tijd zullen hebben voor ons paard, dus stel dat ze dan met een veulen aan de voet staat ...

Anderzijds staat ons paard nu op de wei bij een ouder koppel -geen stal waar ze in kan liggen en in de winter een modderbende- + geen wifi voor bijv een alarm. Ze staat momenteel stil met een peesblessure, maar we zouden graag nog blijven rijden (wandeltochten + dressuur, het springen laten we even liggen ivm pees). Het financiele plaatje (ik studeer nog + vriend heeft een lening). En verder zijn we volledig onervaren ... De enige die ervaring heeft met fokken is onze merrie zelf :p

wat zouden jullie doen ?

Alvast bedankt voor jullie input!
Fauve


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, meniekske, Ubermetrics en 60 bezoekers