veulen of niet?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Helabitha

Re: veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:05

Ik heb me laten vertellen dat de kans dat een merrie het doorgeeft, ongeacht de hengst 30% is ongeveer. Dat is zo als het gaat om erfelijke belasting, vaak is dat het lastigste te achterhalen. Als al haar familie nu kerngezond is is het al weer wat anders dan wanneer er meer gevallen zijn. Ik weet niet of je daar iets van weet maar vaak is dat lastig te achterhalen.

Je wil natuurlijk een gezond paard fokken, ben benieuwd waarop de dierenarts zich baseert trouwens, iedereen zegt weer wat anders, t blijft lastig. 1 veulen voor jezelf waar je ook verantwoordelijkheid voor neemt als er wel iets is is ook wat anders als fokken voor handel met zo'n paard.

Het ligt dus echt aan de situatie. Met je hoofd beslis je het beter niet te doen en een gezond paard te kopen, maar je gevoel speelt ook een rol. Ik wens je alle wijsheid!

Helabitha stb ext. D-oc prok v. Uphill x keur v. Goodtimes

Namasté Dyloma v. Guardian S X Uphill (geen drager WFFS) geboren op 17 april 2018

Helabitha

Re: veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:37

Goed dat je een overwogen besluit neemt. Check idd goed of ze de dracht wel aankan, dat had ik er niet bijgezet maar dat is natuurlijk voorwaarde 1. Zo te lezen heeft je merrie wel last, dat zou voor mij een reden zijn om het niet te doen, zo'n cyste is een extra risico. Goed checken maar dat schrijf je al.

Helabitha stb ext. D-oc prok v. Uphill x keur v. Goodtimes

Namasté Dyloma v. Guardian S X Uphill (geen drager WFFS) geboren op 17 april 2018

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie