Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 17:35

Hallo iedereen,

Ik vroeg me af wat jullie mening hierover is. Vanaf welke leeftijd mag van jullie een merrie haar eerste veulen krijgen en vanaf welke leeftijd wordt het te gevaarlijk om nog een veulen proberen te krijgen uit je merrie? En is dit anders dan wanneer men er echt een fokmerrie van wil maken of wanneer men maar 1 keer een veulentje wil?

Brand maar los! :D

Groetjes!

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:44

Zo dat hangt erg van de merrie zelf af.....ik maak ze eerst zadelmak, laat ze meestal met 4 jaar dekken.
Het jaar van het veulenen staan ze in het land, en doen ze niets tot er is afgespeend in het late najaar. Daarna pak ik ze weer op, dan zijn ze ruim vijf...... Tja en hoe lang ga je door, wij hebben afgelopen jaar nog een prachtig veulen gefokt uit een 20 jarige, drachtig uit één dek sprong. Afhankelijk van veel factoren dus.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:51

Ik zou vanaf 3 dekken en dan op hun 4de veulenen. Alhoewel met een heel ielige en nogal jong oogende meerie zou ik nog een jaar wachtten. Vorig jaar is er nog een veulen geboren uit een 19 jarige merrie op een stal waar ik kom. En dit jaar verwacht ik nog een veulen uit een 18 jarige merrie. Als alles goed gaat ga ik der wss weer laten aandekken. Deze merrie heeft ook pas 3 veulentjes gehad.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:53

In principe kun je een merrie al dekken met 3 jaar. Echter kijk ik altijd naar mijn merries zelf. Zijn ze nog puppy? Groeien ze nog? Dan nog niet dekken, maar lekker puppy laten zijn. Lekker laten uitgroeien. Wat is de conditie van de merrie? Als deze niet goed is zou ik ook niet gaan dekken.
Hoe ouder de merrie hoe meer complicaties er op kunnen treden. Mijn shetlandmerrie heeft haar laatste veulen gekregen toen ze 17 was. Zij heeft wel meerdere veulens gehad. Dit scheelt ook heel erg op oudere leeftijd. Ze had in principe met gemak nog een veulen kunnen krijgen. Ze is nu 20 en in hele goede conditie. Echter heb ik voor haar besloten dat het goed is geweest. Dat ze lekker met pensioen mag.

Een eerste veulen zou ik altijd vóór 10 jaar willen fokken. En afhankelijk van de conditie van de merrie bepaal ik haar laatste dekking.
Ik heb nu een merrie van 3 jaar lopen. Ik vind haar alleen nog te puppy achtig, dus laat ik haar nog lekker even een jaartje staan. Mocht ze volgend jaar nog puppy zijn dan laat ik haar alsnog niet dekken.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:55

Ik heb de mijne met bijna 4 laten dekken.
met 3 kan ook, maar inderdaad als de bouw goed genoeg is.

En leeftijd tot hangt van de merrie af, moeder van mijn eerste paard was 25 toen ze nog gedekt werd en daar kwam een prachtig veulen uit (vol broertje van mijn eerste paard), maar ja dat was ook een echt fokmerrie en op en top gezond

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:00

Mijn merrie is met 4 de eerste keer gedekt.
Had dus met 5 haar eerste veulen
4 is ook het jaar waarin ze is ingereden
Dus met het oog op de dracht dat ook rustig aan gedaan

En tot wanneer ligt geheel aan de conditie van de merrie
Sommige merries kunnen met 14-15 al te oud zijn
Sommige pas met 27+

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:06

Vroeger werden merries met 2 jaar gedekt, kregen dan met 3 hun veulen, zwaarden daar mooi op uit, en werden dan met 4 zachtjes aan beleerd. Dat was misschien zo'n gek principe niet. Het voorkwam in ieder geval het op 2/3-jarige leeftijd met een paard aan het werk gaan. Zoals in mijn familie vroeger werd gezegd: "beter een oud paard versleten dan een jong paard de bek af gereden."
In de natuur zijn het ook over het algemeen de tweejarige zebra's en wilde ezels die voor het eerst gedekt worden.

De opklapbedovergrootmoeder van één van mijn oude fokmerries heeft vanaf haar 3e jaar jaarlijks een veulen gehad. Ze stierf toen ze 36 was, en had toen 33 veulens gehad. En gedurende haar leven, tijdens de tweede wereldoorlog, heeft ze hoogdrachtig ook nog van Polen naar Rusland moeten lopen. Dus qua ouderdom kan er een hoop :D Ik zou het niet aanbevelen overigens.

De leeftijd voor een oudere merrie om een eerste veulen te krijgen kent in principe ook geen bovengrens. Alleen wordt de baarmoedermond wat stugger, waardoor drachtig worden moeilijker gaat. Maar - voor zover ik heb begrepen van verschillende DA's - is er geen reden om een merrie van bv 15 of 16 voor het eerst te dekken. Ik heb er zelf nu 2 van 12 drachtig van hun eerste veulen.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:14

Met een jaar of drie laten dekken en als ze vier zijn veulenen. Eerder zou ik niet doen, het lichaam is nog zo in ontwikkeling. Met drie jaar dekken vind ik eigenlijk ook nog wel jong, maar wel acceptabel.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:23

Tja, paarden worden ook hengstig ofzo vanaf 2, dus dan zou het lichaam er al klaar voor moeten zijn toch? Zo is de natuur, liepen ze in het wild ging de hengst er gewoon bovenop hoor, puppy of niet

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:26

Jester_ schreef:
Tja, paarden worden ook hengstig ofzo vanaf 2, dus dan zou het lichaam er al klaar voor moeten zijn toch? Zo is de natuur, liepen ze in het wild ging de hengst er gewoon bovenop hoor, puppy of niet

Ik werd ook op mijn 11e ongesteld, betekend toch niet dat het gezond zou zijn geweest op mijn 12 een kind te krijgen 8)7

Met 3 dekken vind ik vroeg genoeg, tot hoe oud ligt aan de conditie van de merrie.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:27

Maar 'onze' paarden zijn niet meer te vergelijken met de paarden die vroeger in de natuur rondliepen

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:40

Azmay schreef:
Ik werd ook op mijn 11e ongesteld, betekend toch niet dat het gezond zou zijn geweest op mijn 12 een kind te krijgen 8)7

Met 3 dekken vind ik vroeg genoeg, tot hoe oud ligt aan de conditie van de merrie.


De vrouwen van de wat meer 'oervolkeren' worden later ongesteld dan de moderne Westerse vrouw, meestal met 13-14, worden dan idd als volwassen gezien, trouwen (of hoe het ook genoemd kan worden) en krijgen dus ook vroeg kinderen. Wat wij tienerzwangerschappen noemen.
Lichamelijk en biologisch gezien is dat overigens beter dan pas op je 35ste je eerste kind krijgen.
Dus ook bij mensen gaat het 'in de natuur' zo :D

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:50

Azmay schreef:
Jester_ schreef:
Tja, paarden worden ook hengstig ofzo vanaf 2, dus dan zou het lichaam er al klaar voor moeten zijn toch? Zo is de natuur, liepen ze in het wild ging de hengst er gewoon bovenop hoor, puppy of niet

Ik werd ook op mijn 11e ongesteld, betekend toch niet dat het gezond zou zijn geweest op mijn 12 een kind te krijgen 8)7

Met 3 dekken vind ik vroeg genoeg, tot hoe oud ligt aan de conditie van de merrie.


Volgens mij hoef je dieren ook niet met mensen te vergelijken, wel dan? Ik zeg nergens dat 2 de beste leeftijd is, maar de natuur vind dat een paard daar klaar voor is. Is een paard nog niet in staat om drachtig te worden zou ze immers niet hengstig worden.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:53

In de natuur is het zaak zo snel mogelijk te vermenigvuldigen voor het voortbestaan van de soort. Dat dan ook paarden dood gaan aan te jong veulens krijgen is bijzaak. Ik denk dat wij dat liever anders zien.
Eigenlijk alle diersoorten kunnen eerder jongen krijgen dan gezond voor ze is. Oud worden ze toch niet in het wild dus dan maar vroeg jongen krijgen.

BellaNL
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-15

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:56

Ik vind dat rond 3/4 jaar dekken het vroegste is. Hangt wel een beetje van het paard af, maar veel jonger zou ik niet gaan.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:01

Azmay schreef:
In de natuur is het zaak zo snel mogelijk te vermenigvuldigen voor het voortbestaan van de soort. Dat dan ook paarden dood gaan aan te jong veulens krijgen is bijzaak. Ik denk dat wij dat liever anders zien.
Eigenlijk alle diersoorten kunnen eerder jongen krijgen dan gezond voor ze is. Oud worden ze toch niet in het wild dus dan maar vroeg jongen krijgen.


Dat dus maar dat is dan in de natuur!!!

Gelukkig kunnen de mensen die de dieren houden ze er wel voor behoeden dat ze te vroeg beginnen aan de kids :j , dat beter is voor hun gezondheid, leeftijd en of de omstandigheden.

Dat hangt van veel dingen af......ligt ook eraan van hoe gezond de merrie is en hoe oud ze is en of ze al vaker veulens hebben gehad en probleemloze bevallingen hadden gehad of niet. Meestal kunnen ze met 3 jaar wel gedekt worden en dan zijn ze 4 als ze moeten gaan veulenen. En bij merries kun je wel laten veulenen als ze 20 zijn maar dat is ook weer erg afhankelijk van hun gezondheid en of het al vaker veulens hebben gehad of het probleemloze bevallingen hebben gehad en van het advies van je dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-01-17 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:21

Opklapbedovergrootmoeder ibbel? :+ :o? Wel een gaaf verhaal!

De merrie moet wat mij betreft op zn vroegst 3 of 4 jaar zijn. Beetje afhankelijk per merrie.
Tot welke leeftijd weet ik niet zo goed. Ik zou zeggen voor t laatst dekken op 19 jarige leeftijd maar ik ken merries van 21 die het prima aankonden enerzijds, en merries van 17 waarmee ik t niet meer zou wagen.

Mijn merrie kwam in december als 2 jarige bij me (of naja, ruim 2,5 jaar) en had in juli een veulen naast zich liggen. We wisten dus ook niet dat ze drachtig was toen we haar kochten. Ik heb eea kunnen achterhalen qua hengst. Maar ben er ook achter gekomen dat het voor de merrie mentaal en lichamelijk niet super was. Niet dat het niet goed ging maar ze was een veulen snel zat. Wou dr in t begin ook niet accepteren, drinken wou moeilijk, etc. Achteraf heeft ze ook ineens een groeispurt gehad gelijk toen het veulen eraf ging. Ze knapte toen mentaal en lichamelijk ineens een stuk op.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:40

Vanaf 3 of 4 jaar, al zou ik zelf liever voor 5 of 6 kiezen. Merries die een veulen hebben gehad kunnen op oudere leeftijd nog wel een veulen krijgen, mits gezond zijn en in goede conditie. Maar merries die nog nooit hebben geveulend zou ik niet meer laten dekken boven de 10 / 12 jaar.

Ik ken dus fokmerries van 20+ die nog probleemloos elk jaar een veulen krijgen.

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:42

Bij mijn merrie is er een poging gedaan tot zadelmak maken maar omdat ze te 'gevaarlijk' was hebben ze haar eerst laten dekken en een jaar later zadelmak gemaakt. Zij is ook op haar 4e zadelmak gemaakt dus op 3 gedekt :)

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:46

Het is wel zo dat als een merrie eerder al veulens heeft gehad dat ze op een latere leeftijd ook nog prima veulens kan krijgen Is het het eerste veulen van de merrie dan zou ik dat niet ouder doen dan 11/13 jaar ivm complicaties

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:51

Ik zou zo zeggen voor een eerste veulen ergens tussen 4jaar en 13jaar. Een gezond paard dat in het verleden veulens heeft gehad kan na 13 jaar ook nog maar hangt van paard tot paard af. Maar heeft Cessie geen zomerexceem? Want dit zou toch een no go zijn om mee te fokken qua erfelijkheid dan. Verder had je ook eens gezegd dat ze scheve heupen had maar dit geen moeilijkheden zou geven voor bevallen maar ook hierbij zou ik toch ook rekening houden met erfelijkheid. Verder is ze natuurlijk een erg knappe welsh cob. Maar je zal wel met alles rekening houden en dromen van een eigen veulen is altijd leuk he.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 13:10

Soprano schreef:
Ik zou zo zeggen voor een eerste veulen ergens tussen 4jaar en 13jaar. Een gezond paard dat in het verleden veulens heeft gehad kan na 13 jaar ook nog maar hangt van paard tot paard af. Maar heeft Cessie geen zomerexceem? Want dit zou toch een no go zijn om mee te fokken qua erfelijkheid dan. Verder had je ook eens gezegd dat ze scheve heupen had maar dit geen moeilijkheden zou geven voor bevallen maar ook hierbij zou ik toch ook rekening houden met erfelijkheid. Verder is ze natuurlijk een erg knappe welsh cob. Maar je zal wel met alles rekening houden en dromen van een eigen veulen is altijd leuk he.



Ja dat is waar :) Ik ga inderdaad ook niet met Cessie fokken door de eczeem. Ik stelde deze vraag puur uit interesse :)

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:19

elisedcl schreef:
Soprano schreef:
Ik zou zo zeggen voor een eerste veulen ergens tussen 4jaar en 13jaar. Een gezond paard dat in het verleden veulens heeft gehad kan na 13 jaar ook nog maar hangt van paard tot paard af. Maar heeft Cessie geen zomerexceem? Want dit zou toch een no go zijn om mee te fokken qua erfelijkheid dan. Verder had je ook eens gezegd dat ze scheve heupen had maar dit geen moeilijkheden zou geven voor bevallen maar ook hierbij zou ik toch ook rekening houden met erfelijkheid. Verder is ze natuurlijk een erg knappe welsh cob. Maar je zal wel met alles rekening houden en dromen van een eigen veulen is altijd leuk he.



Ja dat is waar :) Ik ga inderdaad ook niet met Cessie fokken door de eczeem. Ik stelde deze vraag puur uit interesse :)

Ok super hoor dat je er rekening mee houdt. :-)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:01

Moet geschikt zijn (interessant qua afstamming en gezondheid) en daarbij minimaal 3 jaar en afhankelijk van hoe de merrie uitgegroeid is.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:10

Bernoe schreef:
Opklapbedovergrootmoeder ibbel? :+ :o? Wel een gaaf verhaal!


Ja, grootmoeder, overgrootmoeder, betovergrootmoeder, en dan opklapbedovergrootmoeder :+
Is een hele oude grap van Paul van Vliet.

Het is trouwens haar stapelbedovergrootmoeder denk ik. Nog een generatie verder weg :D