Zelf fokken; alle moeite waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 00:24

Al enkele jaren overweeg ik om aankomend voorjaar een veulen te fokken.
Ik wil puur voor mijzelf een opvolger fokken aangezien mijn merrie meerdere kwaliteiten bezit welke ik ook in een volgend paard zou willen.

Nu vertelde mijn dierenarts echter dat van alle veulens slechts 60% de 3 haalt. :oo

Ik ken uit mijn omgeving ook meerdere verhalen over foutjes, gebreken, operaties en andere ellende waar ik niet direct aan had gedacht toen ik droomde over een opvolger.

Mijn grote vraag aan ervaren bokkers: is het de moeite, eventueel verdriet, zware keuzes en eerlijk gezegd ook het geld wel waard?
Hoe realistisch is het beeld om over 5 jaar op een eigen fok product te kunnen rijden?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:27

Heel realistisch alleen wordt het zelden het paard dat je wil/verwacht. Mijn fokproduct heeft eigenlijk geen van de goede eigenschappen van de moeder. Ze is alleen vreselijk lief waardoor ik haar ook niet meer weg wil doen :')

Ze is overigens ook mooier gebouwd dan haar moeder maar het uithoudingsvermogen het vurige, de supermooie vacht, de diepe kleur en het karaktervolle hoofdje heeft ze ff gemist. Je kunt erop rijden en dat is het dan ook. Of het het geld waard was? De ervaring had ik niet willen overslaan, dus ja, ik vind van wel.
Laatst bijgewerkt door piezze op 28-12-16 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:32

Wij hebben een veulen gefokt voor eigen gebruik. De voornaamste reden was dat we veel problemen hebben gehad met paarden die een of meerdere vorige eigenaren hadden gehad, dat ging van slecht ontwormd in de jeugd en daardoor gevoelige darmen (waardoor snel koliek en uiteindelijk ook daaraan overleden, te jong), tot kreupelheden veroorzaakt door incompetent rijden/training door andere mensen, tot (soms onverklaarbare) trauma's.

Het was een mooie ervaring, maar heel eerlijk? De zorgen zijn het me eigenlijk niet waard. Er is inderdaad altijd het risico dat je een krom gebouwd veulen fokt, hoe goed je ook probeert te verbeteren. Of dat het een rotkarakter heeft (of i.i.g. 'geen klik') Dit is bij ons gelukkig heel goed gegaan, maar toch.. Daarnaast inderdaad altijd kans op ongelukken waardoor ze de 3 niet halen. En er gaat een heleboel tijd, geld, en zorgen in zitten...

Nee, mijn volgende paard wordt een onbeleerd dier van een jaar of 2 a 3 rechtstreeks van een betrouwbare fokker. Dan zijn we i.i.g. de opfokleeftijd voorbij (met alle risico's van dien), kan je beter beoordelen of het dier goed in elkaar zit, en vermijd je toch het een-of-meerdere-vorige-eigenaren probleem.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:36

zodiacje schreef:
Nu vertelde mijn dierenarts echter dat van alle veulens slechts 60% de 3 haalt. :oo



Ehmm vraag me waar je DA dat getal weghaald. Van alle veulens die ik gefokt heb, of bij mij geboren zijn (11 stuks) is er maar 1 geen 3 jaar oud geworden.
Zou me daar niet gek om laten maken. Fokken is een risico, maar zo groot imo nou ook weer niet.


piezze schreef:
Mijn fokproduct heeft eigenlijk geen van de goede eigenschappen van de moeder.


Dat ligt dus echt aan de merrie. Ik heb verschillende merries gehad waarmee ik gefokt heb, en met 1 uitzondering lijken de nakomelingen allemaal op hun moeders.

Als jij dus echt graag een veulen uit je merrie wilt, zeg ik gewoon doen.

De foutjes, operaties ed heb ik allemaal "gekregen" bij 1 en allemaal na dr 4e verjaardag :+ Die is nu 13 en nog steeds mijn paard.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:38

Ik heb begrepen dat grote opfokken rekenen met 10% verlies tot 3 jaar (ataxie etc. valt daar ook onder. Het dier moet, als het er het type voor is de sport in kunnen). Nu zit daar niet het eerste half jaar bij, waar ook wel wat verloren gaat, maar 40% verlies lijkt me onwaarschijnlijk.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:39

Ik begrijp maar al te goed wat je wil, ik heb het een aantal jaar terug ook overwogen. Ik vond (en vind) mijn merrie zo geweldig dat ik een copietje van haar wilde.

Mijn vriendin fokt regelmatig -mijn merrie was ook een 'fokproduct' van haar trouwens- en uit dezelfde hengst-merrie combinatie zijn 3 totáál verschillende veulens gekomen waarbij er eigenlijk maar 1'tje min of meer beviel. De onzekerheid over hoe het veulen uiteindelijk wordt en het risico voor mijn merrie heeft me doen afzien van het plan.

Maar indien alles uitpakt zoals gehoopt lijkt het me als een droom die uitkomt. Wat is er nu mooier dan een veulen van je eigen merrie?

Wat het financiële betreft denk ik dat je even goed of goedkoper af bent met een 3jarige.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 00:51

Dat is een heel ander verhaal maar inderdaad ook een van de moeilijkste overwegingen aan het hele verhaal; als je ouder koopt weet je wat je koopt, als je fokt inderdaad niet.
Edit: maar heel die ervaring lijkt mij wel zo'n ontzettend pluspunt. Lijkt mij heel bijzonder en daarnaast ook een fantastische leerschool. (Begeleiding heb ik overigens volop)

Kwa financiële kant is het voordeel voor mij dat het misschien even duur is maar als ik iedere maand geld in m'n paard stop hoor ik m'n man niet maar als ik zo 10.000 neerleg voor een beetje paard pakt ie z'n koffers _O-

Overigens is vooral het hele gezondheidsplaatje wel hetgene wat mij laat twijfelen. Je moet toch 4 jaar gezond zien te overbruggen voordat je lekker kan opstappen en rijden.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:56

:(
Laatst bijgewerkt door Janinevv op 28-12-16 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:01

ik heb de 60% procent ook gelezen...

hierin is ook sterfte voor de geboorte meegerekend en sterfte bij de geboorte volgens mij..
ziekte, ongelukken etc.

ik las zelfs ergens dat 2/3 het niet tot rijpaard red uiteindelijk, maar de 60% red de drie wel, met misschien nog een klein percentage niet geschikt als rijdier vind ik reeeler op zich.

maar al heb je een rijdier gefokt, dan wil het natuurlijk weer nog niet zeggen dat er een klik is of kwalitatief voldoende naar je zin..

of het de moeite waard is.. ach, als je een goede merrie hebt, wellicht. heb je een gemiddelde of matige merrie, dan zou ik lekker kijken naar een reeds levend dier liefst die de eerste jaren al door is, een mooie bouw heeft en een karakter dat je aanstaat.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:04

Ik vind het fokken alles waard, de kans dat het goed gaat is altijd groter dan dat het fout gaat. Maar je moet het wel mee nemen natuurlijk.

Niets zo mooi dan een veulentje naast je merrie(s) zien, ze zien opgroeien, etc. 40% uitval vind ik ook wel erg veel, 10% is realistischer. Of je moet ook dingen mee nemen als niet röntgen gezond bijvoorbeeld (zegt niet dat het geen geschikt rijpaard wordt overigens).

Fokken is iets heel moois, maar dan wel op een goede manier. Gezonde merrie, gezonde hengst, etc.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:06

Janinevv: Natuurlijk is dat heel naar en ik vind het triest voor je, maar 2 van die 3 dingen hadden met een strakker beleid/management voorkomen kunnen worden. Je kunt er nu natuurlijk niets meer aan doen, maar dat zou wel een leerpuntje kunnen zijn. Dus dan geeft het wel een vertekend beeld.

TS: het is inderdaad een overweging die je maakt. Is de ervaring het waard om de kopzorgen te hebben en je merrie te riskeren zonder dat je garantie hebt om een klik te hebben met het veulen en überhaupt na 4 jaar een geschikt rijdier te hebben.
Ik heb de gok gewaagd, ook voor de ervaring van het meemaken van dracht + opgroeien van een veulen (ik heb tot nu toe voornamelijk ervaring met vanaf 2 a 3 jaar) en omdat ik mijn merrie er eentje uit 1000en vind en hoop dat ze dat doorgeeft.
Ik heb mijn best gedaan om een combinatie te vormen die in mijn ogen zoveel als mogelijk aansluit op het doel wat ik in ogen heb. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk risico's uit te sluiten rond de dracht en veulenen door zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Maar garantie op een passend en gezond veulen heb je niet en daar ben ik me ook bewust van. Ik kan me er ook best druk over maken, heb nog geen veulen maar ben al wat kopzorgen rijker haha. Tot nu toe is het me wel waard, dus dan is het prima.

Maar rationeel gezien is een jong paard aanschaffen verstandiger waarschijnlijk.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:09

mooney schreef:
Janinevv: Natuurlijk is dat heel naar en ik vind het triest voor je, maar 2 van die 3 dingen hadden met een strakker beleid/management voorkomen kunnen worden. Je kunt er nu natuurlijk niets meer aan doen, maar dat zou wel een leerpuntje kunnen zijn. Dus dan geeft het wel een vertekend beeld.

TS: het is inderdaad een overweging die je maakt. Is de ervaring het waard om de kopzorgen te hebben en je merrie te riskeren zonder dat je garantie hebt om een klik te hebben met het veulen en überhaupt na 4 jaar een geschikt rijdier te hebben.
Ik heb de gok gewaagd, ook voor de ervaring van het meemaken van dracht + opgroeien van een veulen (ik heb tot nu toe voornamelijk ervaring met vanaf 2 a 3 jaar) en omdat ik mijn merrie er eentje uit 1000en vind en hoop dat ze dat doorgeeft.
Ik heb mijn best gedaan om een combinatie te vormen die in mijn ogen zoveel als mogelijk aansluit op het doel wat ik in ogen heb. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk risico's uit te sluiten rond de dracht en veulenen door zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Maar garantie op een passend en gezond veulen heb je niet en daar ben ik me ook bewust van. Ik kan me er ook best druk over maken, heb nog geen veulen maar ben al wat kopzorgen rijker haha. Tot nu toe is het me wel waard, dus dan is het prima.

Maar rationeel gezien is een jong paard aanschaffen verstandiger waarschijnlijk.


De long onsteking was niks aan te doen en kwam opeens uit het niets hij heeft geen enkele tekenen gegeven die daar op konden wijzen.. en het weer was ook extreem toen.

Natuurlijk zijn het leer punten maar ik baal er wel heel erg van en vind het ook heel mooi het fokken maar voor mij hoeft het eigenlijk niet meer.

Er heeft nog wel een hengst bij gelopen voordat alle ellende bij ons begon ..

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:13

Ik heb één keer een veulen gefokt. Hij is helaas sinds zijn tweede atactisch en zou destijds ingeslapen worden, maar is er (tegen de verwachting in) nog steeds en wordt gereden. Hij is het meest fantastische paard dat er bestaat, maar daardoor was de schok des te groter toen hij niet meer gezond bleek te zijn. Ik heb nu dus ook niet het paard gefokt dat ik voor ogen had, want hij is door zijn beperkingen niet te gebruiken als een normaal paard. Dat maakt hij ruimschoots goed, maar het maakt mij wel huiverig voor fokken. Een veulen fokken en laten opgroeien kost veel geld en het is extra emotioneel als er iets mis gaat. Ik zou heel graag nog eens een veulen willen fokken voor eigen gebruik, maar ik weet niet of ik het nog aandurf.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:18

Ik kan me niet voorstellen dat die 60 %. klopt.
Zijn daar harde cijfers van?
Wij hebben drie zelf gefokt, de rest als veulen\ jaarling aangekocht, acht paarden, leven allemaal nog (de twee jongste zijn pas twee jaar dus die zouden nog...).

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 01:18

Janinevv wat een nare ervaringen zeg. Pff kan me voorstellen dat je er klaar mee bent :(:)

Quir in die 40% was idd ook röntgenologisch afgekeurden goed meegenomen. We hadden het hier over sport paarden.

Nu is mijn persoonlijke doel niet verder dan regionale wedstrijdjes hoor maar dan nog zou ik een paard willen wat op alle vlakken gezond is. De ellende verzamel je sowieso door het paarden leven heen wel _O-

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:20

Het ligt er helemaal aan wat jij zelf belangrijk vind.

Ik houd zelf wel van een uitdaging, van niet weten waar ik aan toe ben, geeft een beetje spanning. En zo is fokken: je zoekt een hengst uit, dan komt de spanning van is ze drachtig of niet, daarna kan je 11 maanden wachten en fantaseren over het veulen. Vervolgens de geboorte en bijbehorende slapeloze nachten, de tijd bij de moeder die intensief maar heel leuk is, en dan het opfokken tot 3 jaar, dan weer afwachten hoe het uitgroeit. De kans dat het niet je droompaard is uiteindelijk is natuurlijk best groot, het moet qua type maar net worden wat je hoopte, en dan moet het qua karakter ook nog passen.
Ga je liever voor safe, koop dan een volwassen paard. Vind je de gok leuk en spannend en kan je het ook incasseren als het anders loopt dan gehoopt, dan is fokken ontzettend leuk! Voor die ene kans dat daar over 4 jaar mijn droompaard staat dat ik nooit had kunnen betalen als ik het moest kopen als volwassen paard, voor die kans heb ik het allemaal over.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 01:21

Kugger harde cijfers heb ik niet hoor.
De desbetreffende veearts werkt met op en top sport paarden dus röntgenologisch beperkingen vallen voor hem ook onder de afvallers.

Het zette mij vooral aan het denken dat je gewoon echt niet weet hoe gezond het paard is wat je fokt terwijl je bij aankoop kan keuren.
Geen van beiden biedt volledige garantie natuurlijk maar zoals lorette aangeeft komt er bij je eigen merrie en veulen ook nog eens emotie bij kijken.
Vandaar mijn grote hamvraag; is het naar jullie mening het waard?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 01:22

Gj9 ja precies! Daarom zou ik het dus wel willen!

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:26

zodiacje schreef:
Gj9 ja precies! Daarom zou ik het dus wel willen!


Die afweging of het je waard is kan je echt alleen zelf maken. Mij is het zeker waard! Ook als ik realistisch kijk naar kansen, hoeveel geld er achter aan gaat, etc.
En blijkbaar denken er meer mensen zo, want er wordt nog steeds genoeg gefokt in Nederland ;)

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:27

Kuggur schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat die 60 %. klopt.
Zijn daar harde cijfers van?
Wij hebben drie zelf gefokt, de rest als veulen\ jaarling aangekocht, acht paarden, leven allemaal nog (de twee jongste zijn pas twee jaar dus die zouden nog...).

Ieder zo zijn eigen belevenissen. Ik zou er niet heel raar van opkijken als het zo is. Maar ik durf niet te beweren dat het zo is. Ik heb 50-50

Hier vier veulens gefokt.
De eerst loopt GP en is elite
De tweede werd net drie en brak zijn nek met stoeien
De derde loopt Z2
De vierde werd nog geen 4 uur oud.

Aangekocht slechts eentje verloren door een ongeluk in de weide met vier jaar en een heleboel die het top doen.

Ik zag zelf fokken ook niet meer zitten dus heb twee veulens gekocht. Maar het blijft kriebelen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:47

zodiacje schreef:
Kugger harde cijfers heb ik niet hoor.
De desbetreffende veearts werkt met op en top sport paarden dus röntgenologisch beperkingen vallen voor hem ook onder de afvallers.

Het zette mij vooral aan het denken dat je gewoon echt niet weet hoe gezond het paard is wat je fokt terwijl je bij aankoop kan keuren.
Geen van beiden biedt volledige garantie natuurlijk maar zoals lorette aangeeft komt er bij je eigen merrie en veulen ook nog eens emotie bij kijken.
Vandaar mijn grote hamvraag; is het naar jullie mening het waard?

Van wat ik verder hier en daar lees over topsport paarden en topverervers, zitten daar aardig wat meer of minder brakke dieren bij die met kunst en vliegwerk zo hoog presteren (western schijnt aardig wat te zitten o.a. omdat daar eigenlijk niks medisch gekeurd wordt voor deklicenties). Aan de andere kant lopen de algemene cijfers ook aardig op als je alle (shet/haf/oeps & niet opgevoed) veulentjes die niet aangehouden kunnen worden er bij op telt. Qua gezondheid hoeft er niks mis mee te zijn, maar er is geen plek voor te vinden anders dan de worst.

Streep beide uitersten weg en je zal een stuk dichter op die 10% uitkomen, want ongelukken gebeuren altijd.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 02:01

Mijn merrie is 4x drachtig geweest, eerste veulen hebben we op 1.5 jarige leeftijd in laten slapen, die had grass sickness (heeft mij nog 5000€ gekost).
Tweede veulen heeft ze met 8 maanden verworpen, derde veulen is mijn nu 6.5 jarige bonte merrie, vierde veulen is onze 3.5 jarige ruin die nu net beleerd is.

Fokken is leuk, kopen is makkelijker.
Zo had de bonte wat korter mogen zijn en net iets minder karakter was niet heel erg geweest.
De ruin is een schatje maar nog wel wat klein.

Als je een paard koopt heb je qua karakter, bouw en maat in elk geval zekerheid.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 07:52

Ik heb inmiddels 5 veulens gefokt en 1 ding is me wel duidelijk geworden; een veulen is geen kopie van zijn vader of moeder! Ga je dus voor het karakter oid kun je bedrogen uit komen. Braaf x braaf is geen 100% garantie op braaf net zoals aftekeningen of kleur. Van de 5 veulens hadden we met 1 veulen echt geen klik, die is als 2 jarige dus ook verkocht.
Wil je dus zekerheid; koop dan een Volwassen paard.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 08:01

Hier ook drie veulens gefokt, de beleving van het fokken en het hele proces is fantastisch. Heb nu geen merrie meer, maar toen we die nog hadden, kriebelde het elk jaar weer. Mijn eerste veulen is al 23 jaar mijn beste vriend, hij heeft al mijn dromen waargemaakt. De andere twee veulens zijn verkocht bij 2,5 jaar, ze waren leuk, maar de ene had onvoldoende vermogen voor de dressuur, alhoewel wel echt een top karakter, met de ander had ik iets minder klik al had die dan weer meer maat en potentie. We hadden daarnaast ook geen ruimte en tijd meer om ermee verder te gaan, best jammer achteraf. Het vinden van een fijne opfok bleef steeds het grootste probleem en gaf mij veel stress. En inderdaad, qua karakter valt er niks te voorspellen. De oudste heeft van beide kanten wat, de ene jongste lijkt alleen qua uiterlijk op mams, maar innerlijk totaal niet, en de ander had ook meer van vader weg dan van moeder. Toch blijft het super om je eigen paardje te fokken, en als ik ze wel had aangehouden had ik van beiden zeker weten veel plezier gehad, elk met hun eigen kwaliteit. Soms denk ik daar nog wel eens over na. De geboortes zijn ook goed verlopen, zonder ons helaas, maar ook dat blijft een risico. En financieel is het niet aantrekkelijk, het is duurder dan met drie een (gemiddeld) paard kopen, tenzij je zelf veel ruimte hebt. En onderschat de tijd voor de opvoeding niet, zeker als hij verder weg in de opfok staat. Dan is het regelmatig bezoeken best een opgave, waarbij ik het in de opfok doen ook best een emotionele stap vond voor mezelf. Achteraf had ik wel dingen anders willen doen, maar ja, het kon toen niet anders. Ik zou er iig voor zorgen dat je de basisdingen zoals hierboven al hebt uitgezocht, zodat je met een gerust hart alles aan kan gaan. Een eigen veulen is echt een super ervaring <3

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:40

Hier dit jaar voor het eerst zelf een veulen gefokt, na jaren twijfelen. En ja, het geeft een hoop stress, risico's, kopzorgen en is echt niet goedkoper dan een gemiddeld paard kopen met 3. Maar ik had het voor geen goud willen missen tot nu toe :D heb genoten van de dracht (het is net een kadootje wat je pas na 11 maanden mag openmaken :+ ) en de tijd met de kleine nog bij moeders, alle nieuwe dingen leren en kijken hoe ze groeit en wat voor diertje zich ontwikkelt. Ik vind het machtig :) het is wel lastig nu ze in de opfok staat, maar dat is puur omdat ik de puk zo mis :+

Nou heb ik de mazzel dat de kleine zover nu te beoordelen erg goed heeft uitgepakt en ik echt een klik met haar heb, dat scheelt. Nu nog zien gezond volwassen te worden :)