Ras in het paspoort, klopt dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:57

Hallo allemaal, ik hoop dat ik dit op het goede forum plaats.

Mijn verzorgpaard is, volgens zijn paspoort, een Tinker. Maar hij ziet er niet echt rastypisch uit, had het zelf dan ook niet verwacht, en krijg vaak de opmerking dat hij helemaal geen Tinker is. Ik ken zijn afstamming verder niet.

Afbeelding

Nu vroeg ik me af.. omdat het in zijn paspoort staat, betekent dat dan dat hij het écht is? Of kunnen mensen zomaar van alles in een paspoort schrijven? Ik heb zelf in het dierenasiel gewerkt en als daar een zwerfhond binnen kwam maakten we altijd een "schatting". Dan noemden we iets bijvoorbeeld een kruising herder, zonder de ouders te kennen of de achtergrond, natte vingerwerk dus, het zou net zo goed iets anders kunnen zijn. Nu zien hondenrassen er natuurlijk misschien nog verschillender uit dan paardenrassen en was een inschatting maken meestal niet zo moeilijk, en denk ik dat het vaak ook wel klopte, maar.. zeker was het niet.

Ik dwaal een beetje af, sorry. De vraag is dus eigenlijk, is mijn verzorgpaard een Tinker omdat dat in zijn paspoort staat, of kan hij net zo goed een kruising weet-ik-veel-wat zijn terwijl één of andere pannenkoek voor de lol "Tinker" in zijn paspoort gezet heeft? :) Hoe betrouwbaar is het paspoortje daarin?

Anoniem

Re: Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:59

Staat het in het paspoort geschreven? Of echt gedrukt.
Wij hebben een kruising met een NMPRS paspoort, maar daar staat niet in dat hij dat ras ook echt is.

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:59

Bij mijn paard stond er ras: onbekend. Hij werd verkocht als "rijpaard". Later kwam ik erachter dat het een draver is. Wat er in het paspoort staat qua ras hoeft niet altijd te koppen.

Anoniem

Re: Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:00

Ik vind hem trouwens qua koppie op sommige foto's heel weg hebben van een NL/Belgisch [ras] gemixt met iets anders (warmbloed?).

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:01

Waarschijnlijk heeft hij alleen een paspoort van het tinker stamboek. Elk stamboek kan aan paspoorte uit geven, dat hoeft niet alleen aan het eigen ras te zijn.

Pas als ook de afstamming erin staat is hoort hij ook bij dat ras.

Koper

Berichten: 30265
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:04

Ik vind het paard in de OP er zeker wel als een tinker uitzien.

Hoe het bij de tinkers zit weet ik niet maar je hebt van die open stamboeken waar ook andere paarden kunnen worden ingeschreven. Of kruisingen, dan staat je paard in het B-register.

Kijk, als je de afstamming niet weet dan kan het dat er andere aanwijzingen zijn om te denken dat je paard een tinker is. Als hij uit Ierland komt en daar in een kudde tinkers leefde dan is de kans natuurlijk vrij groot :Y)

Welke instantie (welk stamboek of bij voorbeeld de KNHS) heeft het paspoort uitgegeven? Je kunt makkelijk achterhalen wat het beleid van zo'n stamboek is. Dus of het een open of gesloten stamboek is, bij voorbeeld.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:10

Ik heb hier een pony staan die overduidelijk teveel arabisch bloed heeft om tinker te zijn, maar wel een paspoort heeft die door het tinkerstamboek is uitgegeven. Zal qua kosten wel de goedkoopste geweest zijn toen paspoort aangevraagd moest worden. Op diezelfde manier lopen er pony's rond met een paspoort van het ezelstamboek en grote paarden met een paspoort van het shetstamboek. Is niet meer dan hollandse zuiningheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:23

Maar staat er dan bij ras ook daadwerkelijk dat ras? Want volgens mij is dat bij die van ons niet zo. *gaat kijken*

Edit: Dit is die van ons veulen:
Afbeelding

Hier staat geen ras bij, maar hij is uitgegeven door het NMPRS.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:24

Ik heb geen idee, ik heb een rasechte falabella met bekende ouders, maar hij heeft een 'anoniem' paspoort. Zonder rasvermelding dus.

Overigens vind ik je paard wel op een tinker lijken.

Koper

Berichten: 30265
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:27

Of er ook een ras moet worden ingevuld verschilt per stamboek KBK. In mijn ruin zijn paspoort staat wel het ras hoewel het een gesloten stamboek is (en dus alleen volbloed IJslanders een NSIJP-paspoort kunnen krijgen). En bij mijn merrie (NSPS paspoort) is er geen ruimte voor ras maar kun je wel stamboek aangeven.

Dus een vergelijking tussen het paspoort van het verzorgpaard van TS en jouw paard gaat niet op, tenzij de paspoorten door de zelfde instantie zijn afgegeven.

Anoniem

Re: Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:31

Ah oke, ik dacht dat er een standaard procedure was voor het aanmaken van paspoorten bij paarden die een kruising zijn of waarvan de afstamming onbekend is. :)
Weer iets geleerd.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:35

Gesloten stamboeken kunnen ook paspoorten afgeven voor andere paarden.
Ik heb stamboek shetten met een shetten paspoort. Maar ook een ras echte kliko met een shetten paspoort.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:37

Ik had een quarter met een tinkerpaspoort. De fokker zei mij dat het toen het goedkoopste paspoort was. Dus paspoort van een bepaald ras zegt niks over het feit dat dat ook het ras is.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:42

Paspoort is geen afstammingsbewijs dus feitelijk kunnen ze er in zetten wat ze willen of het open laten.

Verder is Tinker een samengesteld ras (Nederlandse stamboek kent 4 richtingen), vooral gestoeld op de Irish Cob.

Dus ja, wat is een "typische Tinker" eigenlijk?

Je paard past er prima tussen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:44

Voor elk paard kan je een paspoort aanvragen bij elke pve erkende instantie. Het fjordenstamboek was jaren de goedkoopste, dus er lopen heel wat niet fjorden rond met een paspoort van dat stamboek.
Kbk: ik neem aan dat je zelf het paspoort bij het nmprs hebt aangevraagd?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:49

Ik heb nu drie paarden in mijn bezit mogen hebben.

De eerste werd mij als Draver verkocht en volgens mij was dit ook in het paspoort geschreven. Immers hebben wij dit paspoort gekregen op het moment dat we haar kochten; toen heeft de verkoper het pas vergeven. Achteraf blijkt ze helemaal geen draver te zijn en is er ook over haar leeftijd gelogen. Ze is nu bij een bokker waar ze het fantastisch heeft.

Mijn andere merrie werd als een KWPN'er verkocht :') Achteraf heb ik een hele speurtocht betreffende chipnummer gedaan en kwam ik in België uit waar ze was verkocht voor de slacht gezien haar heftige zomerexeem. Zij bleek een Anglo Arabier x Arabisch Volbloed te zijn. Briljant. Helaas ook niet meer in mijn bezit.

En mijn huidige merrie ken ik al sinds ze 3 maanden oud is. Ik heb haar met een AQHA paspoort gekregen en dus 100% Quarter Horse, staat ook in haar paspoort. Immers heb ik haar beide ouders gezien die ook allebei zeker Quarter Horse zijn haha.

Evelyne79

Berichten: 4001
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:52

Ik rij twee tinkers van 1.64 en 1.58 met een shetlanderpaspoort :P

Koper

Berichten: 30265
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:14

Dennis schreef:
Gesloten stamboeken kunnen ook paspoorten afgeven voor andere paarden.
Ik heb stamboek shetten met een shetten paspoort. Maar ook een ras echte kliko met een shetten paspoort.

Dan is het toch geen gesloten stamboek?

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:23

Koper schreef:
Dennis schreef:
Gesloten stamboeken kunnen ook paspoorten afgeven voor andere paarden.
Ik heb stamboek shetten met een shetten paspoort. Maar ook een ras echte kliko met een shetten paspoort.

Dan is het toch geen gesloten stamboek?


Er zit verschil in het uitgeven van een (blanco) paspoort en het opnemen van paarden die voldoen aan de rasbeschrijvingen en daarmee ook echt in het stamboek komen.

Las ook nog iets over rijpaard, je hebt feitelijk maar 3 keuzes voor het paspoort; paard, ezel of zebra (ja echt waar). Dus ook een shetlandpony heeft dan staan; paard.

Koper

Berichten: 30265
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:27

Natuurlijk is een shetlandpony ook een paard, de diersoort heet zo.

Een groot rijpaard vind ik niet voldoen aan de NSPS-rasbeschrijving Leonoor. Maar wellicht redeneren we langs elkaar heen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:34

Koper: een paspoort uitgeven betekend niet dat het paard ook in dat stamboek staat.
Sommige stamboeken hanteren het paspoort ook als stamboekbewijs, anderen geven een los stamboekpapier erbij af.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:36

Koper schreef:
Natuurlijk is een shetlandpony ook een paard, de diersoort heet zo.

Een groot rijpaard vind ik niet voldoen aan de NSPS-rasbeschrijving Leonoor. Maar wellicht redeneren we langs elkaar heen?

Het laatste stukje van Leonoor ging over wat anders. Het eerste stukje ging over jouw vraag.

Een gesloten stamboek kan voor elk ras paspoorten afgeven, ik ken meerdere Shetlanders met een Fjorden paspoort. Dat betekent niet dat ze opgenomen zijn in het Fjorden stamboek, maar puur dat het paspoort daar uitgegeven is.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:42

Idd. Een paspoort van een stamboek hebben betekend niet dat het in eens een stamboek pony is of in het stamboek ingeschreven is.

Bij de shetten is het stamboek gesloten, maar zoals alle stamboeken met eigen paspoorten kunnen ze ook als paspoort uitgevende instantie werken voor alle paarden.
KNHS geeft ook paspoorten uit, maar ken dat ras niet :+ .

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 21:50

Bedankt voor alle reacties en informatie, hier kan ik wel wat mee!

Hij zou in principe best een Tinker kunnen zijn, het is inderdaad een samengesteld ras, en qua rasomschrijving past ie best goed. Alleen wat weinig behang en aan de grote kant.

Zijn kleur/hoofd doet mij ook erg aan een Belg denken, maar daarvoor is hij echt een flinke slag te "fijn". Maar goed, met wat warmbloed er doorheen.. wie weet..

Ik heb het paspoort zelf nooit gezien, dus geen idee of het geschreven of gedrukt is.. wel bijzonder om al jullie verhalen over dit onderwerp te lezen. Veel informatie gekregen, thanks!

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ras in het paspoort, klopt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:00

Tijdens de rassenpresentatie op HE werd door het Nederlands Tinkerstamboek verteld dat het Tinkerstamboek een open stamboek is. Dus elk paard dat de kenmerken van een Tinker heeft zou ingeschreven kunnen worden. :)