Wie kent het ras 'Kerry bog'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Wie kent het ras 'Kerry bog'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 22:32

We hebben een Kerry Bog pony. Import uit Ierland. Er schijnen er maar erg weinig van te bestaan. Het was rond 1990 een bijna uitgestorven ras.
Zijn er nog meer eigenaars van Kerry bog pony?
Ik vind het een super kinderpony! Wel beetje eigenzinnig *D


Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 19:14

Afbeelding

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 19:17

Het is een B pony, zo ongeveer 1.18 m. Het ras schijnt zo'n twintig jaar geleden bijna uitgestorven te zijn. Nu proberen ze het weer tot leven te willen brengen.
Ik kan er weinig over vinden in het Nederlands. Wat ik uit de engelse rasbeschrijving kon opmerken is dat het een winterhard, vriendelijk dier is. En ook een echte kinderpony.
Ik ben benieuwd of er meer in Nederland zijn?
De stal waar ik deze vandaan heb was er ook niet echt van op de hoogte merkte ik. Ze zei dat het waarschijnlijk een New Forest/welsh pony is. Maar in haar paspoort zag ik dat ze een Kerry Bog pony is. Toen ik op google keek, zag ik ook afbeeldingen die op onze pony lijkt.

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: Wie kent het ras 'Kerry bog'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 13:39

Hier ook niemand?

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: Wie kent het ras 'Kerry bog'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 01:05

Lang leve facebook! Ik had een soortgelijk bericht geschreven bij een Kerry Bog pagina (internationaal) en er reageerde een vrouw die onze pony zelfs persoonlijk gekend heeft. Haar oma was namelijk de fokker van onze pony. Toen ze begin dit jaar overleed, hebben ze de kudde moeten verkopen. Haar moeder was erg blij te horen dat het goed met deze pony ging en ze ging zelfs nog op zoek naar foto's van onze pony toen ze jonger was.
Het bevestigde in ieder geval mijn vermoeden dat ze een goed huis heeft gehad, voordat ze naar Nederland kwam. Ze is namelijk zo relax en snel op haar gemak. De basis zit er ook echt goed in en heeft het volste vertrouwen in mensen. Ook haar paspoort is helemaal in orde. Inentingen altijd keurig op tijd gehad. Uit hun reactie blijkt ook echt de liefde die de mensen daar hebben gehad voor hun pony's.

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: Wie kent het ras 'Kerry bog'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 00:51

Had met de oorlog destijds in Ierland te maken (als ik het goed begrepen heb van de engelstalige info). De prioriteit lag toen elders. Het had niets met de dieren zelf te maken, want het ras was toen al geliefd bij de lokale bevolking.

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: Wie kent het ras 'Kerry bog'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 23:22

Zal hij daar niet op getest zijn dan? Hoe weet je dat er maar 1 hengst hiervoor gebruikt is? Dat is dan inderdaad wel karig..


Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: Wie kent het ras 'Kerry bog'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 09:22

Nee, fokken ben ik voorlopig niet van plan haha. Heb een gezin met 7 personen te runnen, maar ik zou het wel toejuichen dat er meer van zulke schatten in Nederland komen!
Ze is echt met liefde omringd in haar eerste jaren en wat ik van de kleindochter van de fokker van onze pony begreep (via facebook) is dat door het overlijden van haar oma de hele kudde is verkocht en dat haar moeder daar veel last van heeft gehad. Ze was zo blij te horen hoe het met 1 van de pony's is gegaan en waar ze terecht is gekomen.
Ze is ook nog eens heel mooi om te zien, maar haar karakter is echt goudeerlijk.
Ik las idd dat het een heel sterk, sober ras is, dus idd maar hopen dat ze daar bij de fok heel erg op blijven letten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 bezoekers