Wat is het verschil in bouw tussen paarden en ezels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
770517007
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-10-16

Wat is het verschil in bouw tussen paarden en ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 00:00

Paarden zijn trekdieren, ezels zijn draagdieren.
Kan iemand mij vertellen:
1. Wat is dan het verschil in bouw tussen paarden en ezels?
2. Welke paarden en ponyrassen lijken QUA BOUW het meest op een ezel?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:18

paarden zijn niet persee trekdieren..

paarden worden vaker als trekdier dan als lastdier gebruikt
ezels worden vaker als lastdier dan als trekdier gebruikt..

verschil zit m in de uitrusting..
hang je een koets achter een paard dan is het een trekdier
behang je het paard met pakjes, dan is het een lastdier (ook als je erop zit)

hang er een karretje achter de ezel, dan is het een trekdier
zit je er bovenop is het een lastdier..

trek of last is dus afhankelijk van de taak die het dier uitvoert.


de meeste trekdieren kunnen bereden worden,
de meeste lastdieren kunnen ook trekken.

Afbeelding

Afbeelding

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:30

Misschien ligt het aan het karakter?
Dat ezels zich makkelijker laten gebruiken als draagdieren?

Of aan het geld?
Misschien is een ezel minder duur in onderhoud, en daarom in bepaalde landen vaker een ezel wordt gebruikt als draagdier. (en waarschijnlijk dan ook wel als trekdier?)

770517007
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-10-16

Re: Wat is het verschil in bouw tussen paarden en ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 00:37

Sorry, misschien was ik niet duidelijk...
Paarden zijn QUA BOUW het meest geschikt als trekdieren, ezels zijn QUA BOUW het meest geschikt als draagdieren.
Ik was dus benieuwd naar het verschil IN BOUW dat dit zou kunnen verklaren.
Hoop dat het nu duidelijker is...

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is het verschil in bouw tussen paarden en ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:48

Paarden en ezels staan genetisch en qua bouw zeer dicht bij elkaar, anders zou je ze niet kunnen kruisen om een nakomeling te krijgen die een belastbaar lijf heeft.
Dat ezels meer ingezet worden om te dragen heeft meer te maken met de staat van de wegen waar de last overheen moet dan met de bouw van de ezel. Daarnaast worden deze dieren consequent overbelast en verzet daartegen gestraft tot ze braaf doen wat geƫist wordt. Sterven ze, dan pak je een nieuwe (vaak de veulens die de ezelin tijdens het werk gekregen heeft).

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wat is het verschil in bouw tussen paarden en ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:49

Ezels hebben langere oren.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:19

Kuggur schreef:
Ezels hebben langere oren.

:') _O-

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:26

770517007 schreef:
Sorry, misschien was ik niet duidelijk...
Paarden zijn QUA BOUW het meest geschikt als trekdieren, ezels zijn QUA BOUW het meest geschikt als draagdieren.

Tja jij zegt het. Waarom stel je dit zo stellig? Dan weet je het antwoord toch al? waar baseer je dit op?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:41

770517007 schreef:
Sorry, misschien was ik niet duidelijk...
Paarden zijn QUA BOUW het meest geschikt als trekdieren, ezels zijn QUA BOUW het meest geschikt als draagdieren.
Ik was dus benieuwd naar het verschil IN BOUW dat dit zou kunnen verklaren.
Hoop dat het nu duidelijker is...


Dat ze meer worden gebruikt als lastdieren wil niet zeggen dat ze qua bouw beter geschikt zouden zijn. Ezels worden met name ingezet omdat ze van nature niet zulke vluchtdieren zijn als paarden en een zekerdere tred hebben; in de gebieden waar ze gebruikt worden als lastdier zijn de wegen vaak smal, krap en gevaarlijk, er kan geen wagen overheen en een ezel kan op die wegen veel beter uit de voeten dan een paard. Daarnaast zijn ezels in deze landen vaak goedkoper dan paarden.

Wat betreft de bouw, paarden zijn gefokt voor verschillende doeleinden. Zo zijn er paarden die gefokt zijn om te trekken en paarden die we gefokt hebben (en nog steeds fokken) voor de dressuur, met grote bewegingen etc. Deze paarden zien er heel anders uit.
De ezel is nooit zo selectief gefokt waardoor er veel minder diversiteit is tussen rassen (even los van stokmaat).

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:26

WIJ, mensen, gebruiken paarden en ezels als rij-, trek-, en lastdier. Dat is wat anders dan dat moedertje natuur het dier daarvoor gemaakt heeft.

Een paard is van oorsprong een steppedier. Omdat daar alle ruimte is om te rennen is een paard een vluchtdier. Een paard heeft een kenmerkende pluimstaart. Gemiddeld is een paard groter dan een ezel.

Een ezel is meer een dier van de bergachtige streken. Een ezel vlucht daarom niet (kans om in een ravijn te rennen) maar gaat bij gevaar stil staan.

Kuggur schreef:
Ezels hebben langere oren.

En dit dus :')

mooney

Berichten: 7779
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wat is het verschil in bouw tussen paarden en ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:32

Ik snap TS op zich wel. In bijna elk topic waar de ethiek van paardrijden ten sprake komt wordt er het hardst geroepen dat paarden niet gemaakt zijn om te dragen, en dat we dan ezels moeten gebruiken.

En nu is het opeens een concept bedacht op huidig gebruik?

Verder heb ik niet echt onderbouwing, behalve dat ezels korter in de rug zijn en daarom een relatief hogere draagkracht hebben en paarden juist een meer omwikkelde achterhand hebben om stuwkracht te geven (al zijn de rijpaarden uiteraard geselecteerd op dragen ipv stuwen).

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:37

Ik kan later nog wel even dieper in gaan op de verschillen (zowel van binnen als buiten) als daar behoefte aan is.
Heb nog nooit op bokt gelezen dat je maar een ezel moet pakken om te gebruiken als rijdier.
Sterker nog door hun bouw zijn ezels eigenlijk minder geschikt als rijdier (zeker voor de dressuur hoger dan het M).

Uiteraard is geen enkel dier een last/rij/trekdier dat maken wij er van.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:56

Paarden hebben een zesde wervel, ezels niet. Dat heb ik altijd begrepen.

De oren zijn inderdaad een heel duidelijk verschil, maar het verschil is er wel. Ezels zijn veel vatbaarder voor oorontsteking. De staart verschilt natuurlijk ook enorm. De hoefstand is bij ezels ook anders.

Volgens mij hebben ezels zelfs ook een langere draagtijd?

edit: op internet vind ik nu zelfs dat ezels 62 chromosomen hebben en paarden 64 :D

770517007
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-10-16

Re: Wat is het verschil in bouw tussen paarden en ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 15:12

Dank allemaal voor de snelle reacties...! Ongelooflijk om na een paar uurtjes al zoveel mensen op de been te hebben... Heb weer wat om over na te denken. ;)

KittyDylan

Berichten: 8881
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:24

Irene2 schreef:
Paarden hebben een zesde wervel, ezels niet. Dat heb ik altijd begrepen.

De oren zijn inderdaad een heel duidelijk verschil, maar het verschil is er wel. Ezels zijn veel vatbaarder voor oorontsteking. De staart verschilt natuurlijk ook enorm. De hoefstand is bij ezels ook anders.

Volgens mij hebben ezels zelfs ook een langere draagtijd?

edit: op internet vind ik nu zelfs dat ezels 62 chromosomen hebben en paarden 64 :D


Maar Arabieren hebben ook een ruggenwervel minder...

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:28

KittyDylan schreef:
Irene2 schreef:
Paarden hebben een zesde wervel, ezels niet. Dat heb ik altijd begrepen.

De oren zijn inderdaad een heel duidelijk verschil, maar het verschil is er wel. Ezels zijn veel vatbaarder voor oorontsteking. De staart verschilt natuurlijk ook enorm. De hoefstand is bij ezels ook anders.

Volgens mij hebben ezels zelfs ook een langere draagtijd?

edit: op internet vind ik nu zelfs dat ezels 62 chromosomen hebben en paarden 64 :D


Maar Arabieren hebben ook een ruggenwervel minder...


Je begrijpt dat dit enorm uitnodigd tot een flauwe opmerking toch? :')
Maar gaaf, wist ik niet!

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat is het verschil in bouw tussen paarden en ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:50

ik vind die uitspraak dus zever.

een ezel weegt niets in vergelijking met een paard.
gewicht van het dier bepaald ook voor een deel wat het zou kunnen dragen.

waarom zou een ezel dan bv kilometers 50 kg perfect moeten dragen en bv een trekpaard niet?

naar mijn menig gaat dat trekpaard juist een stuk minder last hebben van die 50 kg dragen dan die ezel.

al ezelvoetjes gezien?
zijn behoorlijk fijn,smal en dus ook weinig draagvlak om die kilo's te verdelen.

ik volg wie hier zegt dat wij,mensen,ezels en/of paarden tot lastdieren maken.

heeft niets te maken met waarom ze het zouden kunnen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat is het verschil in bouw tussen paarden en ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:52

Huiswerkopdracht?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 08:44

Kuggur schreef:
Ezels hebben langere oren.


Heb je mijn paard nog niet gezien :')

On-topic:
Ezels kunnen naar verhouding van hun lichaamsgrootte en gewicht meer gewicht dragen. Ze zijn echter wel vaak kleiner en lichter.

Door hun bouw en beweging zijn ze minder geschikt als koetspaard. Maar niet mindergeschikt als trekdier.
Ook als rijdier zijn ze door hun bouw en beweging minder geschikt. Maar niet onbruikbaar.

Het is maar net je waar je een ezel of paard voor wil gebruiken en waar in deze wereld je dat wil doen.

Op het Griekse eiland Hydra lopen Ezels, muildieren en pony's die daar als lastdieren gebruikt worden.(er zijn geen auto's)

Over de harde ondergrond, door de smalle straatjes en de ongelijke ondergrond zijn koetsen niet erg handig.
De dieren manoeuvreren handig over de gladde ondergrond in de haven en klauteren over de rotsen weer naar boven om de spullen overal op het eiland te bezorgen.

Mijn grote Gelderse warmbloeden zou er helemaal niks kunnen. Breken hun benen na de eerste hoek.

Vraag deze dieren echter niet in een vierspan over een grote afstand in een hoog tempo van A naar B te gaan. Van A naar B zal wel gaan. Maar ze doen er heel veel langer over. Mijn paard zal daar niet moeilijk over doen.
En ook een lange rit te paard in een hoger tempo zal beter gaan op een paard. Comfortabeler en sneller.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat is het verschil in bouw tussen paarden en ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 08:51

Als je dit goed wilt doen moet je de factor menselijke fokkerij eruit halen eigenlijk. De huidige bouw van paarden is erg anders dan zoals ze door de natuur gemaakt zijn. Je zou dan de oerpaardem moeten vergelijken met oerezels (ook ezelrassen zijn natuurlijk door mensen aangepast). Bij paarden kan je dan de prsewalski nemen en bij ezels een wilde ezelsoort.

En overigens is het verboden op bokt huiswerktopics te plaatsen :) .

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:44

troi schreef:
Als je dit goed wilt doen moet je de factor menselijke fokkerij eruit halen eigenlijk. De huidige bouw van paarden is erg anders dan zoals ze door de natuur gemaakt zijn. Je zou dan de oerpaardem moeten vergelijken met oerezels (ook ezelrassen zijn natuurlijk door mensen aangepast). Bij paarden kan je dan de prsewalski nemen en bij ezels een wilde ezelsoort.

En overigens is het verboden op bokt huiswerktopics te plaatsen :) .



De przewalski is een niet te temmen paard. Dat is geen vergelijk.

Bij en ezels en paarden zit de menselijke fokkerij er nu eenmaal in. Ja ook bij ezels.

Je moet juist kijken naar gebruiksdoel en het daar aan hangende fokdoel. Dat is de rede waarom ze zo verschillend zijn.

Onze warmbloedpaarden. En dan met name Holsteiner, KWPNer en Oldenburger zijn zoals ze nu zijn mede door de industriƫle revolutie.

Goederen en mensen moesten over een grotere afstand sneller van A naar B. De genoemde stamboeken stammen af van die paarden. (Ontstaan uit of gevormd door de Ostfriezen, Cleveland Bay en Yorkshire Coach Horse)

Zelfs nu kan je het verschil in gebruiksdoel tussen een Trakhener en een Oldenburger nog zien. De laatste heeft meer "knie" in de beweging met veel ruimte in de draf. Paarden die snel maar ook deftig konden draven.(een meer "Tuigende"beweging) De Trakhener maakt een meer stekende beweging in de draf. Het een is niet beter dan het andere maar komt voort uit het oorspronkelijke fokdoel.

Ezels zijn op andere gebieden in de wereld gebruikt omdat ze qua karakter en beweging zeer geschikt zijn in ongelijk terrein waar een zware last van A naar B moest.

Het heeft weinig zin om naar de voorouders van onze paarden en of ezels te kijken.

Overigens...ik snap niet waarom deze vraag niet gesteld mag worden als zijnde een huiswerkopdracht.

Deze info die ik geef komt uit het boek Stempelhengsten van het KWPN. Een boek wat bestaat uit verschillende artikelen geschreven door de oud hoofdinspecteur.
Wellicht dat het ook nog te vinden is in andere boeken over de historie van de paardenfokkerij in Nederland. Maar ook aan die boeken moet je nog maar zien te komen.