Welk paardenras voor groot muildier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-16 21:25

Nav een leuke discussie hier thuis:

Welk paardenras zou je moeten gebruiken om een mooi groot (1.60-1.75) muildier te krijgen?

We gaan voor het gemak even uit van kruising met een groot ezelras als de andalusische ezel of poitou. Kruisingen met trekpaarden zijn gebruikelijker en ook fjorden worden wel gebruikt, maar even met het ideaal van een vriendelijke koets-/rijmuildier met een aantrekkelijk exterieur dat netjes in balans is.

Ik ben zelf wel benieuwd naar kruisingen met gelders of groninger paard.

Barst los!


KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-16 21:38

ClauH schreef:
Ik heb geen advies maar ben wel heel nieuwsgierig. Een groot muildier of een poitou staan nog op mijn "ooit.... " lijstje....
Zou het heel erg zijn om mijn Quarter merrie te gebruiken.... Ooit....


Ik vraag me af of je dan niet een te rank dier krijgt.... Maar geen idee. In de states worden ze steeds populairder en aangezien de quaters en american mammoths (groot ezelras) daar veel voorkomen, zullen de kruisingen er ook vast zijn.

Ik zou er instinctief een wat breder paard voor gebruiken. Maar thats me.... Ik zou wel eens een muildier willen fokken.... Ben ook benieuwd of het zou aanslaan hier.

Edit: kijk ook eens naar de poitevin mule. Kruisingen tussen het poitevin trekpaard en de poitou ezel. Naar ik begrijp best veel gebruikt in pre-tractor frankrijk. Mooie dieren! Kruisingen vlaams paard zullen er ongeveer hetzelfde uitzien vermoed ik.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-16 11:05

Ik ben ook wat meer gaan lezen en in de usa worden vooral volbloeden en quaters gebruikt inderdaad. Vind vooral de volbloed kruisingen erg mooi! Veelzijdig ook. Ik ben wel benieuwd naar de volbloed/warmbloed kruisingen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 09:43

[***] schreef:
Ik zou het wel een keer grappig vinden maar moet je een grote ezelhengst zien te vinden die paarden wil dekken in nl. Schijnt niet mee te vallen. Ik heb een grote zware Gelderse merrie waar ik het zo bij zou proberen
Ze schijnen geweldig te zijn om mee te mennen


Ik denk dat KI een simpeler optie is. Heb je ook wat meer keuze uit het buitenland. Behalve mennen schijnen ze ook gewoon heel veelzijdig te zijn en een geweldig temperament te hebben. Misschien wat voor trec ofzo. Zouden ze daar wel toegstaan zijn?

Als je ooit eens een gaat proberen bij je gelderse ben ik erg benieuwd wat er uit komt!

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 10:28

mrie schreef:
Change3x schreef:
Mag ik vragen waarom je een muildier wil fokken? Dat is toch zonde van de kwaliteit van je paard.


Blijkbaar heb je je nog niet verdiept. Muildieren zijn fantastisch werkwillend, beresterk, mooi, vriendelijk, hier en daar een tikje eigenwijs, en hard. Als je die eigenschappen zoekt is het dus geen zonde om een muildierveulentje te fokken. Niet iedereen zoekt hetzelfde...


Dit.... Ik ben zelf ook iemand die vooral bloederige paarden heeft hoor, maar ik had een discussie over de training van recreatiepaarden en de recreatieruiters. Feit is dat paarden steeds 'moeilijker' (lees:bloederiger) worden en ook zo gefokt worden, terwijl er een enorme toename is aan recreatieruiters die gewoon lekker willen rijden zonder eindeloze training en gedoe. Er zijn natuurlijk een paar rassen die daar mee geschikt voor zijn, maar ik denk dat die groep heel veel hebben aan een muildier. Ze zijn super lief, sober, bomproof en keihard. Ik zou ook liever een lekkere buitenrit maken met zo'n dier dan met mijn bloedpaardjes. Die schijterts zijn veel te ingewikkeld voor een relaxt ritje! Voor hier discussie over komt: ook met zo'n paard moet je een buitenrit kúnnen maken.... Maar veel mensen willen gewoon lekker tutten, een band krijgen met een dier en boscrossen. En geef ze eens ongelijk! Ik denk dat een muildier daar misschien geschikter voor zijn dan veel van de huidige paarden.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 10:36

Change3x schreef:
Ik geloof best dat ze dat zijn, vind het alleen meer uitbreiden dan fokken, maar dat is mijn mening! :)


Dit is een populair argument en ik ben ook zeker niet voor 'zomaar' vermeerderen. Maar het huidige fokbeleid is denk ik te beperkt voor de huidige vraag. Ik denk wel absoluut dat je goed moet nadenken over wat je wil fokken, voor welke doelgroep en met welke ouderdieren. Ik zou ook nooit zomaar een ezel op zomaar een merrie gooien. Maar kijk eens naar de states, daar worden echt bloedmooie muilen uit volbloeden, quarters en warmbloeden gefokt. Zij fokken zeer gericht, met goede ezelhengsten. Het zijn gewoon erg veelzijdige dieren.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 10:50

Change3x schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor, met mijn dressuurpaard zou ik ook echt niét het bos in gaan, gewoon omdat ik nog niet dood wil. :')
Dan is zo'n kruising best handig, en ik vind ze ook super schattig maar er zijn toch ook nog wel ergens bomproof, keiharde, lieve en sobere paarden te vinden?


Natuurlijk zijn die er wel, maar ik heb het idee dat ook die rassen meer sportgericht worden, om over doorfok nog maar te zwijgen. Maar ik vraag het me vooral af hoor, ik weet het niet. Veelzijdige, grote (1.65-1.70) paarden met een goed temperament en sterke rug die een lange Nederlandse man of grote vrouw kan dragen, dat ook nog een beetje toont qua verhouding en 20 jaar mee kan? Ik weet niet hoeveel die er zijn. Ik denk dat een goede muil een prima vervanging kan zijn voor die brave sul waar zo veel mensen naar op zoek zijn. En de muil gaat een stuk langer mee!

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 10:53

[***] schreef:
Hoe kom je dan aan een ezel die KI doet? :o
Er zijn weinig hengstenhouders met ezels vrees ik


Rietjes importeren uit de states zou ik doen denk ik. Ik heb momenteel geen merries, maar ik zou het best overwegen een goede merrie te kopen om daar een muil uit te fokken.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 12:52

Fenrir schreef:
Die zijn wel heel tof zeg, zo te zien (en gezien de locatie) wss PRE/Andalusiër gekruist met Andalusische ezel. Mooie dieren!


Die had ik ook gezien ja! Dat er iets PRE in zit geloof ik wel, maar die kruising lijkt me onwaarschijnlijk met de stokmaat van de andalusische ezel en PRE. Zal toch flink grote ezel moeten zijn geweest.


LindyH schreef:
Ik vind het juist interessant dat ze niet makkelijk zijn, of in ieder geval anders. Echt een nieuwe uitdaging. Ooit wil ik er daarom eentje hebben. Wel jammer dat je nergens kunt 'oefenen' met muildieren en hun gedrag want wie weet kan ik er helemaal niet mee omgaan.

Overigens TS, de maat die je noemt in de OP is volgens mij wel errug groot voor een muildier. Richting 1.75 dan. Ze zijn toch eigenlijk altijd kleiner dan hun moeder, dus je moet dan wel echt een gigantische merrie hebben. Ik zou dan richting Shire denken.
Voor 1.60 zou je het kunnen redden met een grote Belg.

Het schijnt dat het voor het karakter sowieso beter is om een koudbloed merrie te nemen. Ik vind het zelf ook mooier omdat ze dan wat meer body krijgen. Muildieren van volbloeden vind ik vaak erg iel ogen, al zijn ze natuurlijk ook ontzettend sterk.


Je gaat uit van kleinere ezels. De mammoth jacks kunnen zelf die maten al halen, dus hoef je ook niet zo groot verschil te fokken. Ezels van 1.60 zijn geen uitzondering


KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 13:16

LindyH schreef:
Ja, maar kun je daar in Europa ook aan komen? Geen idee hoor, maar lijkt me lastig.

Voor zover ik weet worden er in de muildierfok in Amerika ook vrijwel altijd 'normale' kleinere ezelhengsten gebruikt en grotere paardenmerries, om dan een mooi middenmaatje te krijgen. Vandaar dat ik daar vanuit ging.
Ze gebruiken niet die mini-ezelhengstjes natuurlijk, maar zo rond de 1.30 is dacht ik. Dat is voor een ezel al behoorlijk groot. Bij de keuze van een merrie zou ik daar dus ook vanuit gaan, tenzij je al een specifieke hengst op het oog hebt.


Dit kwam ik tegen. Verschillende kruisingen met beschrijvingen. Welke vinden jullie de leukste? Ik ben wel fan van de warmbloed/volbloed krusingen, maar de percheron vind ik ook erg leuk.

http://mulography.co.uk/?p=618

Zoek maar eens op mammoth jack. De 'eigen' amerikaanse ezelsoort die veel gebruikt wordt voor kruisingen. Zo groot dat ik ze een beetje eng vind :wow:

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 20:32

Fenrir schreef:
Er stond PRE/Andalusiër omdat Anda's geen volbloed PRE hoeven te zijn en daarmee best gekruist kunnen zijn met een groter paardenras, maar er zijn ook grote PRE (> 160/170 cm). Bovenstaande muildieren lijken barokke invloeden te hebben aan hun hoofd en bouw te zien (edit: in de advertentie staat idd Andalusische)
Andalusische ezels zijn een van de grotere rassen met een minimale stokmaat van 145 cm voor de hengsten. Catalaans is ook goed mogelijk, ook een groot ezelras met een vergelijkbare gemiddelde schoftmaat. Bij beide rassen zijn er nog wel eens uitschieters naar boven richting de 160 cm.
De Mammoth Jack uit de VS is met name gefokt uit Spaanse rassen. De Andalusische ezel heeft hierin een rol gespeeld net als o.a. de Catalaanse ezel en de Pyreneese ezel.

Dankzij de hybrid vigor die ik eerder noemde is het overigens mogelijk voor een muildier om groter te worden dan beide ouders (al hoeft dat niet altijd veel te schelen).

In jouw geval zou ik gezien het gebrek aan ervaring eerder voor een volwassen dier gaan en er eentje uit bijv. Spanje of Frankrijk halen (en dan wel van een betrouwbare plek/iemand meenemen met ervaring zodat je weet wat je koopt). Wil je een grote maat hebben zul je toch al snel richting die landen moeten gaan zoeken, of de VS, maar dat is helemaal een eind weg.


Wat betreft type; ik ben altijd wel gecharmeerd van de gaited Paso Fino kruisingen uit Colombia :)
(Alleen niet zo van de rijstijl, maar daar gaat het even niet om, ik bedoel meer qua bouw)
Zelf heb ik weinig met de trekpaardkruisingen, maar dat is maar net wat je smaak is!

[ Video ]

[ Video ]



Ik wil niemand beledigen, maar ik wordt echt een beetje onpasselijk van deze filmpjes. Zadel op de nek en maar lekker korte pasjes maken. Ik heb hier hetzelfde gevoel bij als bij de saddlebred competities. Ik denk dat de gaited mules lekker zitten, maar moet het op deze manier?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 20:58

Fenrir schreef:
Mee eens hoor, ik vind de rijstijl niks (die korte pasjes zijn normaal trouwens, dat is de aangeboren gang), maar dat is het type muildier wat mij het meeste aanspreekt :) Ik vind de barokke kruisingen vaak het mooiste maar ik moet zeggen dat ik ook wel een paar hele leuke Quarter kruisingen voorbij heb zien komen in de loop der jaren :D


Ik heb het idee dat de pasjes nog extra verkort worden door de rijstijl. Maar buiten dat zullen gangenmuilen, net als gangenpaarden, best lekker zitten. Wat ik heb gezien vind ik de volbloedmuilen en de barokke erg mooi.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 21:30

Fenrir schreef:
Beetje off topic misschien maar dat denken veel mensen idd maar dat is echt een natuurlijke gang van de Paso Fino, echter bezitten niet alle Paso's deze variant (de meest verzamelde met deze kleine pasjes) en wordt het in principe alleen op wedstrijden gereden voor zover ik weet. Het kan dus ook doorgegeven worden aan muildieren.
Hier een filmpje van een Paso Fino veulen:

[ Video ]


Deze lopen minder met de staart tussen de billen en oren op de rug. Dat is wat ik bedoelde. Ik geloof trouwens dat ze in de states ook wel muilen fokken uit de tennessee walking horses. Lijkt me ook wel interessant.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 22:16

safina schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd: Hoe worden muildieren eigenlijk opgevoed? In de opfok / kudde, met paarden? Of anders? Opfok met muildieren bestaat vast niet....


Ik ben persoonlijk ook niet zo van paarden in de opfok, maar van het houden van meerdere veulens in een kudde met volwassen dieren. Mocht ik ooit een muil fokken zal het dus ook zo gaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, corinadrenth, lexa, Willemiens en 115 bezoekers