Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:01

Ik lees even mee. Zie dat er al positieve testen binnen zijn, gefeliciteerd!

Denk dat ik de test ga aanvragen voor 2 oudere paarden die net geen Prok kregen en mijn 2-jarige die anders voor de Prok zou gaan.

Newt, is dat haar van jouw merrie op de stamboekkeuring afgenomen?

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 13:45

Nee als veulentje bij het chippen.
Dus echt al 7jaar terug.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:52

Ik heb nu een week oud hengst veulentje... Eigenlijk wil ik t chippen zolang mogelijk uitstellen (vind t maar niets met die super dunne halsjes, echt mijn idee hoor t zal vast mee vallen).

Weet iemand zo op welke leeftijd ze normaal komen chippen? En is t mogelijk om t dan uiteindelijk op zo'n maand of 5 te doen?

Nemen ze dan altijd plukje haar af? Ik twijfel heel erg of ik t nu laat testen (met een merrie had ik t sowieso gedaan), aangezien ik denk dat hij qua afstamming niet interessant is voor t kwpn als hengst (Gelderse vader (wel een Negro zoon) uit een Jazz moeder). Nu is dat mijn gedachten, want ik weet t niet...

Nu lijkt t wel al een hele fijne te zijn. Maar is t dan niet waardevoller om hem als 3 jarige gewoon te röntgenen voor de sport? Neem aan dat de genoom selectie voor een dier die niet in de fokkerij komt niet echt interessant is. Heeft t toegevoegde waarde voor de merrie/moeder?

Ik wil (als ie goed genoeg wordt en uiteraard heel blijft) wel in Zweden naar de hengstenkeuring doen. Alleen daar doen ze hier (nog?) niet aan...

Wat zeggen jullie? Wel of niet doen? En heeft t een extra waarde voor mijn merrie? Ergens vind ik t namelijk wel interessant wat zij genetisch (gedeeltelijk) meegeeft, zij zelf is gewoon PROK (dus neem aan voor haar ook niet interessant om te doen toch?).

Dilemma's dilemma's. :')

Voor degene met positief resultaat: gefeliciteerd! *\o/*

Waar ik ook wel erg benieuwd naar ben is of er merries zijn die (net) niet t PROK predikaat gehaald hebben, maar t wel halen via de genoom selectie.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:07

Ik meld het veulen altijd pas aan als het al een maand of 3 is, voor die tijd wil ik ook niet chippen.

Nog meer mensen van de week bij de avond geweest die het KWPN hierover had georganiseerd?

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:08

Voor diegenen die al bericht hebben gehad:

Krijg je een uitslag als goed/ niet goed of een puntenaantal?

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:31

Je krijgt een Genoomfokwaarde voor OC in een cijfer met daarachter tussen haakjes het betrouwbaarheidspercentage.

Daaronder de zin " Voldoet het paard aan de KWPN-norm voor het D-OC predicaat? "

dan staat er Ja of Nee

als de Genoomfokwaarde voor OC 96 of hoger is wordt voldaan aan de norm en krijgt het paard het D-OC predikaat, dit wordt automatisch bijgewerkt in de database.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:39

Nemen ze in dat betrouwbaarheid percentage ook mee als een merrie al meerdere nakomelingen heeft die prok zjn. Of heeft dat te maken met die populatie.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:40

Quir schreef:
Ik heb nu een week oud hengst veulentje... Eigenlijk wil ik t chippen zolang mogelijk uitstellen (vind t maar niets met die super dunne halsjes, echt mijn idee hoor t zal vast mee vallen).
Weet iemand zo op welke leeftijd ze normaal komen chippen? En is t mogelijk om t dan uiteindelijk op zo'n maand of 5 te doen?
Nemen ze dan altijd plukje haar af?


Naar mijn weten wordt er altijd haar afgenomen als de consulent langs komt om te chippen.
Onderstaande krijg je standaard via de mail als je je veulen registreert:
Citaat:
Uw consulent neemt contact met u op om een afspraak te maken voor het schetsen en eventueel chippen van uw veulen. Het chippen vindt plaats tussen de leeftijd van zes weken en zes maanden, in deze periode komt de consulent op bezoek. In ieder geval moet uw veulen geïdentificeerd zijn voor de leeftijd van een half jaar. Na een half jaar kunt u uw veulen nog identificeren, maar wordt er voor het veulen een paspoort met beperkingen verstrekt . U heeft ook altijd zelf de mogelijkheid om te bellen met uw paspoortconsulent voor een afspraak. Speen in geen geval het veulen van de merrie voordat het veulen is geschetst en gechipt door uw veulencontroleur/paspoortconsulent. Van gespeende veulens moet de identiteit worden vastgesteld via DNA onderzoek. Deze kosten komen voor rekening van de geregistreerde. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:48

Fokfanaat: dat weet ik eigenlijk niet. Ga daar eens even induiken ;)

Anoniem

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:58

Hier 2 binnen en oké (boven)gemiddeld
Mijn zus ook 3 binnen en goed

Ben wel benieuwd of er wel eens een niet goede uitkomt <<)
Tot nu toe geloof ik alleen Emerald gezien met 93

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:25

Wij hebben vanmorgen ook de uitslag ontvangen van een eigen merrie. fokwaarde 106 (Dus bovengemiddeld) en van een fokproduct had(beide halfzussen van elkaar) de huidige eigenaar ook de uitslag binnen, waarde weet ik niet, maar was boven de 100 en dus ook goed.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:25

Ik zit zelf totaal niet in de kwpners, maar vind dit wel interessant om te volgen.

Vraag die mij opkomt na jou uitslag Weule: zouden paarden met een bovengemiddeld exterieur ook hoger scoren op deze test. (Schoot me te binnen toen ik je onderschrift las na je punten :j ) Ik zou er niet gek van opkijken in elk geval, want iets wat technisch goed in elkaar zit, zou mijns inziens ook minder slijtagegevoelig moeten zijn. :j

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:51

De correlatie daartussen lijkt mij relatief klein. De genoomfokwaarde zegt volgens mij iets over de 'genetische gezondheid op het gebied van OC'. OC is volgens mij niet (perse) gelijk aan slijtage.

Daarbij is exterieur niet persé gelijk aan het technisch goed in elkaar zitten, maar dat is een heel andere discussie denk ik. Wat ik een goed exterieur vindt, kan een ander wel minder goed vinden.

Wel benieuwd ben ik hoe de betrouwbaarheid/verwachtingswaarde verband houdt met de totale gezondheidsvererving van een stam/merrie. In ons geval zijn nu 2 halfzussen uit dezelfde merrie bovengemiddeld, is de betrouwbaarheid van de fokwaarde dan hoger? En is bij de verdere nafok uit de moeder van deze 2 merries ook de gezondheid, naar verwachting, hoger voor wat betreft OC..

Gevoelsmatig moet de waarde van de genoomselectie ook niet overschat worden. Al hoop ik dat ik hierin gedeeltelijk ongelijk heb, dat over 10 jaar wordt gezegd dat de cijfers ook in de praktijk betrouwbaar zijn. Dat het veel zegt over de dieren met een gedeeltelijk verwant DNA (dus moeder-dochter-zoon-zus) Dus dat bepaalde stammen bijvoorbeeld gezonder blijken te zijn.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 18:00

Wat fijn weer voor de positieve berichten.
Zag dat de juist goed gekeurde hengsten nu ook een Genoom fokwaarde er bij hebben gekregen.

Wat je zegt weule ben ik ook wel benieuwd naar.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:17

Niet alleen de zojuist gekeurde hengsten, maar alle hengsten vanaf 2004. Daarvoor werkten ze met een contract waarin stond dat dit soort gegevens niet openbaar zouden worden gemaakt.

Weule, daar werd ook wat over gezegd maar dan moet ik even in de presentatie graven. En ik heb een knallende koppijn, dus dat zal vandaag niet meer lukken.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:58

Anouska, doel jij niet op de OC-fokwaarde? Dus aan de hand van de geprikte jaarlingen? Of zijn ook de genoomwaarden van de laatste 12 jaar nu openbaar?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:26

Ik heb op de informatieavond over de genoomwaarden gevraagd of de oudere hengsten ook getest gingen worden en toen kreeg ik als antwoord dat ze dat reeds hadden gedaan voor de hengsten die vanaf 2004 zijn ingestroomd. En dat die gegevens reeds beschikbaar zijn via mijnKWPN.

Ze blijven overigens de komende jaren ook nog gewoon jaarlingen prikken voor OC onderzoek.

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:43

weule schreef:
Dus dat bepaalde stammen bijvoorbeeld gezonder blijken te zijn.


Ik vind de term 'gezond' verwarrend.

Voor mij zou de juiste zin zijn: Dus dat bepaalde stammen minder erfelijk doorfokken op OC(D)


Er zijn (net) zoveel paarden veel gezonder die met OC(D) rondlopen dan zonder. Er worden meer paarden ongezond op pezen en banden dan op rontgenfoto's.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:56

Bedankt voor je verduidelijking teletekst, dat is ook wat ik bedoelde.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:05

Anoeska27 schreef:
Ik heb op de informatieavond over de genoomwaarden gevraagd of de oudere hengsten ook getest gingen worden en toen kreeg ik als antwoord dat ze dat reeds hadden gedaan voor de hengsten die vanaf 2004 zijn ingestroomd. En dat die gegevens reeds beschikbaar zijn via mijnKWPN.

Ze blijven overigens de komende jaren ook nog gewoon jaarlingen prikken voor OC onderzoek.

Dat zal dan wel 2014 zijn. Oudere hengsten en ook merries worden alleen op verzoek van de eigenaar getest en die beslist ook over openbaarmaking.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:25

Ze zei echt 2004, ik heb het nog eens herhaald en toen werd het nogmaals bevestigd.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:21

In de hengstendatabase van kwpn kan je idd de genoomfokwaarde terugvinden van alle ggk hengsten vanaf geboortejaar 2004, bij hengsten die in 2003 of eerder zijn geboren staat de fokwaarden niet vermeld.

Had ergens gelezen ( kan alleen echt niet meer vinden waar...) dat vanaf 2004 in de overeenkomst bij goedkeuring van de hengsten is vastgelegd dat deze waarden openbaar gemaakt mogen worden. De hengsten uit 2003 en ouder hebben dit niet in de overeenkomst staan en mogen dus ook niet zonder toestemming eigenaar gepubliceerd worden.

Voor merries geldt dat de genoomfokwaarde alleen na toestemming via mijnkwpn in de database zichtbaar zijn.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:57

misterA schreef:
Anoeska27 schreef:
Ik heb op de informatieavond over de genoomwaarden gevraagd of de oudere hengsten ook getest gingen worden en toen kreeg ik als antwoord dat ze dat reeds hadden gedaan voor de hengsten die vanaf 2004 zijn ingestroomd. En dat die gegevens reeds beschikbaar zijn via mijnKWPN.

Ze blijven overigens de komende jaren ook nog gewoon jaarlingen prikken voor OC onderzoek.

Dat zal dan wel 2014 zijn. Oudere hengsten en ook merries worden alleen op verzoek van de eigenaar getest en die beslist ook over openbaarmaking.


Ondanks dat het ook op mij vreemd overkwam klopt het wel wat Anoeska zegt, vanaf 2004 goedgekeurd staat de OC-GFW vermeld in de hengstendatabase..

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:52

Bij de hengsten die op basis van nakomelingenonderzoek al een fokwaarde hadden is de fokwaarde aangevuld met de genoomfokwaarde. Het klopt dus beide. De fokwaarde op basis van afstammelingen is nauwelijks veranderd na deze aanvulling. Wel nam de betrouwbaarheid toe. Gelukkig maar dus resultaten van beide methoden komen zeer goed overeen. Dus nu 3 groepen hengsten te onderscheiden, Hengsten zonder fokwaarde, de groep met fokwaarde, gebaseerd, deels op afstammelingen en deels na genoomonderzoek en de nieuwste groep, uitsluitend verkregen na genoomonderzoek.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:33

Eerste 2 onderzoeken voor de jonge merries aangevraagd :) Twijfel nog over de oudere merrie. Ik weet waar zij uiteindelijk geen Prok door heeft gekregen (en dat is al lang geleden), best kans dat ze nu alsnog elite kan worden.

MisterA, jij hebt recent ook oudere merries voor het onderzoek gedaan toch? En met positief resultaat.