Jaaa!! Mag ik de letter T doen? De letter T dus!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Jaaa!! Mag ik de letter T doen? De letter T dus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 10:30

De T.... van Topas! De vader van mijn Kaminka dus. Haha!

Topas is een Marco Polo zoon uit de Farn merrie Viola B. Zij is gefokt in Vrouwenparochie en is een nazaat uit de bekende Freiminka stam.

Uit deze stam is ook de goedgekeurde hengst Vindicator gekomen, evenals Marius, de vader van de wereldberoemde schimmel die alles gewonnen heeft wat een springpaard kan winnen: Milton.

Op dit moment loopt een dochter van Topas, Limminka, onder Alison Firestone internationaal. Springen uiteraard! Haha!

De Topasdochter Laminka is weer een hele bekende in keuringsringen, maar loopt geloof ik nu in Duitsland in de (spring?)-sport. Verder staat Topas niet echt bekend om mooie keuringsmodellen, hij geeft puur prestatiepaarden. Laminka is dus echt een uitzondering op de regel...

Topas was in eerste instantie afgekeurd op zijn nakomelingen, vanwege het niet zo flitsende exterieur. Later bleek hij op de 3e plaats in de ranking van de springpaardenleveranciers te staan en hebben ze hem toch maar weer goedgekeurd.

Topas zelf heeft een zeer zware knieblessure gehad, maar is later toch nog in de springsport uitgebracht, heeft volgens mij niet hoger dan Z gelopen, maar ik kan me vergissen.

Topas leeft nog steeds, ik moet binnenkort echt eens bij hem langsgaan!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:46

Tjonge, wat zijn er nog maar weinig van die oudjes in leven hè.

Theoloog is een Gelderse vos en de vader van zowel Galant als Elegant,
daarmee is hij vader van 1/5 deel van het gelderse hengstenbestand binnen het KWPN.
Dit geeft niet aan hoe goed hij was, maar wel hoe beroerd het er voor staat met "Het Gelderse paard"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:50

Ja dat is waar, maar dit jaar komt de letter T voor de keuring, dus volgend jaar zijn er een heleboel nieuwe. Van die oude garde leeft naast Topas een andere noordeling nog, namelijk Triton. Hij is een zoon van de indertijd heel belangrijke volbloed Erdball XX en was vooruitstrevend gefokt want ook zijn moeder had een volbloed tot vader n.l. Uppercut XX en vervolgens vind je de alomtegenwoordige Sinaeda met daarna de arabier Assad. Misschien is het daarom dat deze in 1977 geboren hengsten zo oud geworden zijn. Ook in Topas zijn vader zit Volbloed x Arabier. Wellicht dat de roep om meer volbloed te gebruiken toch niet zo raar is. Er was trouwens ook een vosje van 1.58 die Troef heette. Hij heeft het maar 2 jaar volgehouden!!! Haha!
En vergeet niet de Abgar XX zonen Transvaal en Treffer waarvan de laatste Wout Jan van der Schans internationaal bekend maakte. Knipoog

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 11:01

Weet iemand nog iets van Talisman? Ik ken de naam, maar verder...???

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:57

Talisman xx (Transtevere x Caissot xx) is in 1975 overleden. Hij heeft op de vlakkebaan gelopen hij was 12 x winnaar van de 45 starts. Hij was geen klein volbloed en meette 1.70m. Ik geloof dat zijn nakomelingen geen uitblinkers waren.

renegade
Berichten: 387
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:14

Tangelo xx (chiefxx x tollkirschexx) zit achter de pappa van mijn paardje Haha!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:48

Tresor d'Opaline. Is een zoon van Opaline des Pins en die heeft vier of vijf goedgekeurde hengsten geleverd waaronder Tresor, Richebourg en ... Jus de Pomme! Vader van Tresor is Major de la Cour. Ook vader van Joli Coeur van Franke Sloothaak. Topbloed aan beide kanten dus. Tresor is nu vijf, wordt zes dus over nakomelingen valt nog niet veel te zeggen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 01:52

sarabande schreef:
Er was trouwens ook een vosje van 1.58 die Troef heette. Hij heeft het maar 2 jaar volgehouden!!! Haha!


*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

No offence hoor Troef Schijnheilig Knipoog

Sorry, maar verder geen bijdrage aan dit topic met de "T". Maar ik vond het zo'n leuke steek "boven" water Haha!......

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 06:54

Talisman was de moederskant van mijn 2 'oude' paarden (roemer x talisman), echt heel fijn bloed. De ene was jong rijp en de andere was juist laat rijp (volle broers). Een foto van 1 van deze paarden staat in mijn profiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 10:07

Ik heb ook een topas gereden.
Kon super goed springen
En dat paard loopt nu Nationaal.

EEn triton heb ik ook nog gereden, die was verder heel lief, maar geen uitblinker in springen of dresuur Lachen

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 13:39

Anoukie"]
[quote="sarabande schreef:
Er was trouwens ook een vosje van 1.58 die Troef heette. Hij heeft het maar 2 jaar volgehouden!!! Haha!


*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

No offence hoor Troef Schijnheilig Knipoog

Sorry, maar verder geen bijdrage aan dit topic met de "T". Maar ik vond het zo'n leuke steek "boven" water Haha!......
[/quote]
Hahahaha IDD
maare troef, is dit misschien een link naar jou naam???!!!
Wie heeft nu de troef in handen?
Volgens mij Troef niet!
Haha!:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D