Agressief tijdens drachtigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Agressief tijdens drachtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 10:34

Mijn paard is nu 6 maanden drachtig en is vrij agressief geworden. Nu vroeg ik me af of dit kon komen door haar drachtigheid. Met agressief bedoel ik dat ze nu trapt naar paarden, tijdens rijden in de bak opzettelijk haar kont toedraaien naar andere paarden en dreigen (met trappen). Op spuitplaats trappen naar paarden die naast haar staan. Het is dus voornamelijk naar paarden toe, alleen wilt ze nu wel eens bijten naar mensen, maar dit niet agressief bedoeld (meer spelenderwijs of geirriteerd). Ik voel mezelf niet als een bedreiging, omdat ik meer het gevoel heb dat ze mij als "the saint" ziet. Omdat er momenten zijn dat ze duidelijk een gevoel geeft of ze me wilt beschermen ofzo iets. Ik ben dus ook totaal niet bang voor haar, terwijl mensen op stal toch bang voor haar beginnen te worden. Ik vraag dit omdat ik nieuwsgierig bent of dit allemaal met haar drachtigheid te maken heeft of omdat ik misschien wel de schuldige ben. Ik ga niet bepaald "normaal" met me paard om, en dan komt daar ook nog eens bij dat ik haar vreselijk verwen. Ik weet dat dit nare gevolgen kan hebben, alleen ik kan het niet laten (soort verslaving).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:38

Onze merrie wordt altijd nog veel liever,
is dan echt zo'n trotse mams in wording.

Ik hoor echter net zo vaak dat het ook andersom is, merrie's die gewoon niet te genieten zijn en vervolgens ook nooit meer gedekt worden, want vaak zijn het particulieren die hun paard voor de lol hebben en als zo'n dier dan een half jaar chagerijnig is, is de lol er ook snel af!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:01

heeft suleika ook last van, maar ja die is altijd chagarijnig (of hoe je da ook schijft). maar als ze drachtig is heeft ze er nog meer last van. ligt aan de hormonen. Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 11:15

2 van mijn merries zijn altijd juist erg lief als ze drachtig zijn. Een andere is een draak naar andere paarden.

Ook merk ik verschil in het verloop van de dracht. In het begin valt het erg op.
Ongeveer op de helft van de dracht zijn ze weer gelijkmatiger van gedrag en de laatste weken veranderen ze weer erg.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 12:18

dat heeft mijn instr. ook met een paard van dr. Die kan dan op wedstrijden ook neit goed losrijden, ze hebben fok/wedstrijd paarden, en rijd daarom 's ochtends thuis nog voor ze naar de wedstrijd gaat.

Het lijkt me erg vervelend dat ze nu trapt, maarja ik denk (weet bijna wel zeker) ter bescherming van dr veulen.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 14:22

Onze merrie is ook een vuurspugende draak naar andere paarden en naar vreemde mensen sinds ze drachtig is. Bij mensen wie ze vertrouwt is ze echt heel lief geworden, maar oh oh als ze je niet kent. Het mooiste is dat er verder ook niemand aan haar mag zitten behalve haar eigenaar of ik. Op zich wel leuk, maar ook lastig als er eens iets is. Ze laat behalve ons twee gewoon niemand in de buurt van haar buik, zelfs de bijrijdster voor het andere paard niet. Terwijl die toch ook zo'n 5 keer in de week daar is.
Ik ken het dus en het zou heel goed van de hormonen kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Patricia op 18-01-02 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 14:33

Mijn paard is op zich een heel vriendelijk dier, en ze is nu 7 1/2 maand drachtig. Aan het begin van haar dracht was ze nog kroeliger, kroop zowat bij mij op schoot. Intussen begint ze wat zuur te kijken als ik de dekens op en afdoe, vooral met het sluiten van de dekensingels, en bij het opzadelen met het aansingelen. Voor de rest is ze op stal nu wat narriger naar haar buurman toe (een ruin) ze kunnen elkaar door de tralie zien. Als beide bovendeuren van de boxdeuren open zijn, lopen ze naar elkaar te happen en te klieren.

Als erop gereden word, merk ik aan haar gedrag weinig. Maar we hebben er ook een op stal die nooit zo erg vrolijk is naar andere paarden in de bak, en vanaf maand 5 echt alle paarden in de bak aanvliegt.

Het is inderdaad van paard tot paard verschillend...

Edith

Berichten: 521
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Wehl

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 14:42

Mijn paard heeft dit ook gehad, wij hebben thuis 2 honden en normaal deed ze daar nooit iets tegen, maar toen ze drachtig was, viel ze een van de honden aan toen hij in de stal kwam. Hier schrok ik wel van, want ik stond tussen de muur en de merrie. Ik had dit nooit verwacht van haar, maar tijdens de drachtigheid kan een merrie veranderen. Onze pony deed dat trouwens ook altijd toen ze drachtig was.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 18:29

De onze worden dan ook zuur. *LOL*

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 19:18

Mijn paard was op donderdag gedekt, vrijdag mocht ik haar ophalen. Op zondag stond ze in de wei en ging plots staan steigeren en slaan naar een naburige ruin. Ik wist toen zelfs nog niet of ze wel drachtig was maar ze deed dat anders nooit. De echo liet later zien dat ze drachtig was.
Met rijden was ze veel rustiger.
Toen ze enkele maanden drachtig was, hadden ze een hengst in de box naast haar gezet. Dat was niet te doen. Ze was erg onrustig en als je haar stal opendeed, rende ze met jou de gang in weg van die hengst.
Verder is ze altijd erg lief gebleven. Toen de weeën aan de gang waren, stapte ze rond in de piste en kwam dan telkens bij mij haar buik laten "masseren".

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 18:23

Ik denk dat het van merrie tot merrie verschilt en dan ook nog eens in welke maand.

Berber was als ze drachtig was een echte schat. Is ze normaal ook hoor, maar tijdens de drachtigheid Lovers Niet klooien, altijd braaf en maar knuffelen en aanhalig zijn.
Isolda daarentegen is volgens mij per maand van haar drachtigheid van karakter veranderd Knipoog
De eerste tijd was ze een feeks, wel braaf tegen Berber, alle andere paarden moesten maken dat ze weg kwamen, anders vielen er gewonden Haha!
Tegen mij was ze ook een beetje kribbig en onder het rijden was ze een regelrechte ramp.
Later werd ze weer heel erg aanhalig en lief om de volgende periode weer het heksje uit te hangen. Ook onder het rijden heb ik tijdens haar drachtigheid allemaal verschillende kanten van haar ontdekt.

Wel was ze de laatste maand heel erg aanhankelijk, trok veel naar mij toe, liet zich uren kroelen. Daar heb ik echt van genoten, want normaal gesproken houd ze daar niet echt van.
Ik vond het een hele belevenis, je paard drachtig mee te maken.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:25

NOU MIJN MERRIE IS OOK EEN KRENG ZE BIJT EN GIGANTISCH CHAGGERIJNIG MAAR JA HET ZULLEN DR HORMONEN WEL ZIJN

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:28

Sjakila was altijd al een kreng, maar tijdens haar drachtigheid... was het een schat Lovers
Sjakila's moeder daarentegen was een draak tijdens haar drachtigheid en ook in de periode als het veulen er bij liep. Hier kon je niet of nauwelijks bij in de buurt komen. Mijn ervaring is wel dat de meeste paarden (die ik tot nog toe heb mee gemaakt) vaak rustiger worden.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:32

JA RUSTIGER IS ZE WEL

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:33

ALLEEN IK BEN BANG DAT E HET VEULEN NIET LAAT DRINKEN WANT IK MAG OOK NIET ONDER DR BUIK KOMEN HAAR MOEDER WAS OOK EEN DRAAK DIE TRAPTE MIJN PONY ALS VEULEN INELKAAR DAT HOORDE IK VAN DE VORIGE EIGENAAR. MAAR MIJN PONY IS WEL SOCIAAL MET ANDERE PAARDEN EN IS DAN HEEL LIEF

luc_budingen
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:03

dag, ik heb het zelfde voor , merrie is 6 maand geworden en ze begint me tijdens het borstelen te bijten omdat ze geïriteerd is aan haar buik en haar rug, rijden kan ik niet meer , ik ben al een maand gestopt omdat ik ze niet vooruit wou en heel traag liep..

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Agressief tijdens drachtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:50

Merrie van TS is inmiddels hoogbejaard :D

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Re: Agressief tijdens drachtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:35

_O- _O-