Appaloosa stambook

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Appaloosa stambook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 12:45

Ik weet dat nederland een appaloosa stambook heeft, dat ook de mini appaloose erkent.
Nu vraag ik mij af... is dat typisch nederlands of bestaat er ook zoiets als een internationaal stamboek, zoals voor andere rassen, dat de mini-appaloosa erkent?

Lotte

Berichten: 491
Geregistreerd: 06-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:12

Ik denk niet dat er een internationaal stamboek is dat alleen mini appaloosa's erkend. Het zijn immers vaak maar pony's of minipaarden die de appaloosa kleur dragen, het is geen echt ras. Toch zijn er diverse stamboeken die kleine appaloosa's wel goedkeuren. Natuurlijk heb je hier in Nederland het NMPRS (Nederlands Minipaarden Registratie Stamboek) die vrijwel elke mini goedkeurd als ze maar onder de 1,06 m zijn. Je hebt ook het BMP (Belgisch Stamboek voor het Miniatuurpaard) dat is zegmaar de Belgische variant van het NMPRS. Alle kleuren zijn hier toegestaan. Het AMHA en het Falabella Stamboek hebben soms ook appaloosa gekleurde dieren maar zover ik weet komt de kleur hier niet zovaak voor als bij het NMPRS en bij het BMP.

Ik weet verder dat er diverse duitse stamboeken zijn die ook (mini)appaloosa's goedkeuren.
Het ZFDP (Zuchtverband fur Deutsche Pferde) heeft diverse miniappaloosa's goedgekeurd (o.a. Noran N en diverse andere hengsten die in nederland geboren zijn). Zo ook het Rheinische Pferdestambuch. Verder zullen er ook nog wel andere duitse stamboeken zijn maar ik ben niet zo thuis in hoe de duitste stamboeken hun dieren registreren (volgens mij op gebied in plaats van 'ras'). }:0

Volgens mij keurt zelfs het KNN mini appaloosa's goed. Dat laatste weet ik echter niet zeker aangezien ik geen Deens kan en ze de Hengstenlijst hebben afgeschermd voor niet-leden. :Y)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Appaloosa stambook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:29

Klinkt best ingewikkeld :+ (Ben nog niet echt thuis in de wereld van stamboeken) Ik had begrepen dat er iig in nederland een appaloosastamboek was, dat ook de mini-appaloosa's opneemt, maar zo eenvoudig ligt het dus niet. Ik wilde mij eens verdiepen in de mini-appaloosa's met papieren (dacht daarbij eigenlijk aan rond de 1 meter, dus niet de hele kleintjes, hoewel die ook leuk zijn), gewoon omdat ik ze geweldig vind en eigenlijk ooit (minstens) een wil aanschaffen :) Vandaar.
Is al heel lang een droom van mij.

Ik heb de vraag ook op het zweeds forum gesteld, maar nog geen antwoord. (Nja dus eigenlijk of zweden ook iets dergelijks kent)

Lotte

Berichten: 491
Geregistreerd: 06-02-08

Re: Appaloosa stambook

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:45

Nouja in Nederland heb je het NAS dus. Zij hebben dieren in alle maten. Deze zijn meestal wel iets groter dan die van het NMPRS en het BMP zeker als je iets rond de meter zoekt is dit ideaal voor je. Ik raad je aan om even naar de site te gaan en enkele fokkers te vragen. Het is opzich niet zo heel ingewikkeld alleen in Duitsland weet ik zelf ook nog niet hoe het precies zit. Het NAS staat ook open voor hengsten van andere stamboeken dus wat dat betreft denk ik dat je hey beste bij het NAS kunt kijken.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Appaloosa stambook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 01:18

Het NAS heeft dieren van alle maten. Van rond een meter vind je genoeg paarden bij het NAS (ik heb zelf enkele NAS paarden, 3 van rond de 1 meter en 3 van 1.55m en groter).

Ook het KNN heeft mini's in de hengstenlijst staan. Verder zijn er verschillende buitenlandse stamboeken die mini's hebben en ook de appaloosakleur/tekening kennen. Een internationaal stamboek ken ik zo niet, meestal hebben de verschillende landen toch hun eigen stamboeken.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 09:29

Dus als ik een appaloosaatje met papieren wil hebben, kan ik het beste in nederland kijken? (ik zie ze hier ook eigenlijk nooit staan... iig niet met papieren) Weet je... het lijkt mij zo leuk om een kleine fokkerij hier te hebben, maar ik geloof niet dat dat haalbaar is. Dus ik zou mij dan aan 1 of 2 moeten houden, maar zekerheidshalve moeten dat dan toch maar merries met papieren worden O:)

Nu moet ik mij daar eens eerst in verdiepen... maakt ook niet uit, want het is iets voor later, als mijn grote paarden er ooit niet meer zijn (heb dus nog twee gepensioneerde paarden lopen met wat lichamelijke problemen, maar die gaan uiteraard voor alles, en nog een bejaarde lilliputtershet en een 'gewone' shet)

Maar worden stamboeken als bv NAS dan ook in het buitenland erkent?

(sorry voor evt domme vragen... heb vroeger wel heel veel bij een fjordenfokker gewerkt, maar dat was in nl en ik heb mij verder nooit echt in de papierwinkel verdiept)

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Appaloosa stambook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:33


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Appaloosa stambook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 09:54

oh ok, dank je