Hypothetische vraag over verschil in maat hengst en merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Hypothetische vraag over verschil in maat hengst en merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 00:04

Altijd heb ik geleerd dat een ongeboren dier zich aan past aan de moeder maar tot hoever gaat dat? Stel dat een hele grote hengst uitbreekt en een kleine pony dekt wat gebeurt er dan?

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Re: Hypothetische vraag over verschil in maat hengst en merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:09

Volgens mij past het veulen is aan in de baarmoeder

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hypothetische vraag over verschil in maat hengst en merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:10

Als je geluk hebt gaat het goed, als je pech hebt niet.
Zo simpel is het.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:10

dan is er een hogere kans op misgaan bij de bevalling,kan goed kan niet goed gaan. maar het grootste probleem is nog wel dat het veulen de moeder ontgroeid. die put haar letterlijk uit met drinken... moet 1 voeden die dan groter is dan zijzelf. anders om wordt drinken weer lastig...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:04

Veulen past zich qua grootte aan aan de baarmoeder, maar qua bouw niet. Stel dat (even een extreem geval) een belgisch trekpaard een lux miniatuurpaardje dekt. Qua formaat zal het veulen zich aanpassen, maar de kans is groot dat het veulen te breed gebouwd en niet door het geboortekanaal past. Met name de schouderpartij kan hier een groot probleem geven.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 13:47

Wel interessant. Als zo'n geboorte al goed zou gaan heb je dus een hele grote kans op een compleet mismaakt veulen neem ik aan?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:20

Mismaakt is een groot woord, wanneer is een veulen mismaakt? Iedereen heeft een ander plaatje in gedachte. Ikzelf zie dieren die voor mij totaal "mismaakt" zijn, maar dat is omdat het plaatje in mijn ogen dan niet klopt, maar voor anderen kan dat weer een ideaalplaatje zijn. Als je bijvoorbeeld die mini met die belg kruist, en je krijgt een lux diertje die de bouw van de mini heeft, maar het hoofd en ook enigszins de grootte van het hoofd van de belg, voor mij is dat dan een "mismaakt" dier, maar er is niets mis met dat dier verder, alleen voor mijn plaatje klopt de bouw en de verhouding dan niet. Maar iemand anders kan het wel weer geweldig vinden. Dus mismaakt, nee. Echt mismaakt is als het dier echt gehandicapt zou zijn, maar ik geloof niet dat je daar nu meer kans op maakt met dit soort kruisingen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:39

Nou ik vind mismaakt ook een diertje met de lange benen van een dressuurpaard maar het korte halsje van een pony.
Dier kan niet normaal grazen en ontwikkeld een bokvoetje.
Bokvoetje is blessure gevoelig.

Dat is dan weer minder een kwestie van smaak.