Zwarte merrie genetisch bont?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:07

http://www.avianbiotech.co.uk/ is in Engeland. Kost 20 pond en is een echte DNA test. Binnen een week heb je de uitslag. Merrietje is alleen niet bont want ze heeft geen witte benen.


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Zwarte merrie genetisch bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:10

En dat is dus niet zo. Tobiano heeft altijd witte benen. Heel soms maar 3 maar dat is echt een uitzondering.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:03

rina schreef:
Jan nope.

Ik ken en voorbeelden van gekleurde benen die wel het tobi gen hadden. En lees maar wat Petrina schrijft.

Peterina schreef:
Even een opmerking ... een 'slipped tobiano' hoeft niet noodzakelijk witte benen te hebben ... een ST kan zelfs maar 1 witte sokje of hoefrand hebben!

Dit is een DNA getest heterozygoot Tobiano:
[ Afbeelding ]
Deze is van een DNA getest homozygoot hengst dus MOET tobiano zijn:
[ Afbeelding ]

Dat zijn van die Amerikaanse beesten met kleuren die wij hier gewoon niet hebben in onze warmbloeden.

We wachten de test van dat ponietje wel af. Maar ze is niet tobiano.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:54

rina schreef:
Ehhhmmm Jan Beesten???? kleuren die wij hier gewoon niet hebben?????
Kleurgenetica is universeel en heeft niks met ras of land te maken.
Voorop gesteld ik heb ook zon Amerikaans beest ;) die volgens de USA black tobiano is. Wat dus in Nederlandse taal gewoon zwart tobiano is. Daarnaast is die tante getest homozygote voor zwart en tobiano, en ongetest rabicano :D Dat is ook de enigste reden dat ik een heel klein beetje weet van de kleurengenetica. Voor het echte werk moet je bij Petrina of Jeddah zijn.

Ze mogen in de USA wel andere kleurbenamingen hebben, maar het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer. En in Nederland komt er ook binnen de warmbloeden veel meer kleurtechnische dingen voor dan alleen maar tobiano. Sabino is zon voorbeeld. Komt zowel bij de warmbloedjes voor als bij die Amerikanen. En wordt ook niet anders benoemd omdat het iets Nederlands is.

Dat er binnen de USA rassen meer kleurnamen gebruikt worden, wil niet zeggen dat ze in Nederland en bij de warmbloedjes niet voorkomen. In Nederland kennen we ook palomino, vossen in de meest verschillende kleuren (van licht tot donker) en bruinen in alle kleurschakeringen (sooty of niet). Dat ze daar die kleuren uit elkaar trekken van sorrel tot chestnut en bay naar brown wil niet zeggen dat het in NL niet bestaat.

In het geval van de TS. Het zou kunnen dat het veulen tobi is. Het kan, het hoeft niet. Als paps homozygote is, en vaders is zwart kan dat het tobi zover onderdrukken dat je het witte niet ziet. En die witte benen waar zo op gehamerd wordt hoeven dus gewoon niet om wel het gen te hebben. Juist bij een bonte zijn vaak veel meer dan 1 gen verantwoordelijk voor het ook zien van het bonte.

Maar ze zijn kwa die genetica gewoon nog niet zo ver met uitzoeken om duidelijk te zeggen die witte benen komen daar of daar weg en horen daar of daarbij. Voor hetzelfde is dat juist het sabinogen wat die benen weer wit maakt. Dat laatste is overigens maar een idee van mijn kant hoor, ik heb geen idee of dat ook echt zo is.

Zoek nou gewoon eens bij paarden genetica op tobiano. Witte benen. En Splash, Overo, Frame hebben we hier niet al denken sommigen van wel. Als dat al eens voorkomt zit er een Amerikaan ergens in de lijn. Die voorbeelden van Peterina zijn dat ook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:03

2a54z6e45r6r schreef:
Ik heb zelf een APHA slipped tobiano met 4 witte sokken. Vader is getest homozygoot en mams heeft geen tobiano gen (of ander patroon).
[ Afbeelding ]

4 witte benen, al zijn ze niet zo hoog.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Zwarte merrie genetisch bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:58

Als ik die hengst zo zie in je profiel dan vraag ik me af of die wel tobiano is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 bezoekers