Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:35

Soms krijg je goede paarden met je 'waardeloze' ezelmerrie en de hengst van de dichtsbijzijnde hengstenboer. We moetne het zeker niet gaan verbieden. Anders wordt het fokken veel te duur. Ook voor de mindere paarden is een markt, een hengstenhouer moet ook leven van de dekkingen. Dus laat die achterbuurman maar een veulentje fokken.

Maar dan moet ie ook niet zeuren als het veulen naar de slacht moet omdat niemand het wil hebben.
Of het voor de algehele paarden stapel goed is weet ik niet ,maar die mislukte fokmerries zorgen wel voor brood op de plank bij hengstenhouder, va, hoefsmid enz.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:24

Iedereen moet zelf weten of hij of zij z'n/h'r merrie goed genoeg vindt om mee te fokken. Dat is niet aan een ander om te bepalen.

Ik ken iemand die puur fokt voor de lol, met de dichtsbijzijnde en goedkoopste hengst. De huidige fokmerrie is geen ster, de merrie heeft een vader die nog geen 500 meter van de stal staat. Toch fokt deze persoon goede pony's.
http://www.geocities.com/yosemite/1581/paarden.html

Ook deze merrie heeft als vader Brutus van de meyershoeve, dit was geen dure vader (300 gulden)
http://www.horses.nl/p&s/fotoreportages ... iew196.jpg

Verder ken ik iemand die elk jaar de kwpn hengstenkeuring bezoekt, specifiek een bepaald hengst uitzoekt en altijd afwisseling in de paardenstapel wil houden.
Hij fokt sportpaarden, hij heeft 20 paarden, slechts 1 stermerrie. In de sport presteren ze prima, verder wordt er alleen mee gefokt.

Wie is nu een betere fokker? op papier persoon 2, maar in de praktijk kun je het niet zeggen.

Dus mensen: kies zelf maar een hengst en ga maar fokken als je denkt dat je merrie goed genoeg is.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 06:36

Vergeet niet het commerciele:Ook vaak 2.5-3 jaar, dit niet omdat de paarden anders te sterk worden, maar ook vanuit commercieel oogpunt. Per 1 januari zijn de paarden officieel 3, dus mogen ze in wedstrijden verschijnen, dus veel opfokkers en handelaren rijden dan de paarden aan.

Zelf wisselt het nogal, meestal in de zomer als ze werkelijk 3 zijn (puur vanwege m'n eigen tijd), maar ook wel eens in het voorjaar gedaan, en ik heb zelfs paarden op 8-jarige leeftijd nog ingereden.
Persoonlijk zou ik nooit een ingereden paard kopen, ik doe het liever volledige zelf, maar dat terzijde

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:22

Ontopic: de merrie is zo goed als de eigenaar in wil zien. Je kunt gewoon niemand verbieden om met zijn of haar merrie te fokken.
Eignelijk wil ook niemand dat, hoe meer paarden hoe meer er verdiend wordt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers