Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 10:00

Quote van Steef uit het topic [FA] STRAVINSKY xx via de achterdeur uit de fokkerij.

Dan is de volgende vraag of je wel met een slechte merrie moet fokken. Er lopen al zoveel complete geiten rond!

Zonder rechtstreeks op Steef in te gaan...
Wie mag er eigenlijk bepalen of iemand's merrie goed genoeg is om mee te fokken?

Voorbeeld:
Ik fok met een stamboekmerrie, eentje die nog nooit wat heeft bewezen in de sport. Met een moeder die ook nog nooit wat heeft bewezen op de keuring of in de sport.
Dus op papier is mijn veulentje vast niet de moeite waard...

De "geleerden van het KWPN", verfoeien die de voortplanting van mijn merrie nu, of zijn ze blij dat ik "consumeer" bij een KWPN-hengsthouder? Zit ik in de weg, of ben ik klant?
Maakt het uit of ik voor mezelf fok of voor een handeltje? Maakt het uit of ik het gewoon leuk vind om veulentjes te zien geboren worden, of moet ik me beperken tot nu eens 1 veulentje?

En wie bepaald of mijn merrie een geit of een krack is? en wanneer is dat bekend?
Is een merrie een geit als het niet op de sportterreinen te bewonderen is? Is het een geit als het kwpn er niets in ziet?



Overigens; ik waardeer het zeer als we met open vizier kunnen discussieren, (persoonlijke) verwijten helpen niemand...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:04

nou inderdaad, beetje een rare uitspraak.
En roch stof tot nadenken.
eigenlijk zit ik een beetje in het zelfde verhaal.
Mijn merrie zelf heeft niet veel gepresteerd ze heeft daarintegen wel een mooie moederlijn.
en ahh..ik wil het toch zelf houden en ben niet van plan om er meerdere veulens uit te halen (eerst nog maar zien of 1 gaat lukken)
ben benieuwd naar d reacties op dit topic

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:06

Naar mijn mening moet je hier twee zaken gescheiden houden.
Ik denk dat het iedereen vrij staat, en moet staan om bij zijn merrie een veulentje te fokken, daarvoor zijn legio redenen en argumenten aan te voeren.
Waar we denk ik wel voor moeten oppassen is het fokken met merries die een erfelijk gebrek hebben, waardoor de nafok niet geschikt kan zijn voor het werk. Op zo'n moment zou je er denk ik goed aan doen om ervoor te kiezen niet meer te fokken met zo'n merrie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:26

Een tijdje terug heeft er een artikel in de hoefslag gestaan over het 'ongeoorloofd' fokken met paarden. Dat ging over het aantal paarden dat elk jaar geboren wordt omdat 'men' zo graag een veulentje bij een merrie wil en dan dus zonder fatsoenlijk beleid er een hengst op pleurt (so to speak). Die vorm van fokkerij mag wat mij betreft verdwijnen. Er is nu eenmaal veel kaf tussen het koren en dat zijn dan meestal merries zonder papieren die een dekking krijgen van een achteraf hengst, liefst ook zonder papieren.
Dit vind ik dus heel iets anders dan fokken met een paard met papier en daar op een verstandige manier een match bij zoeken.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:21

Meestal is het zo je met een "ster merrie het beste kan fokken" teminste dat zegt het KWNP. Maar hier ben ik het duzz totaal niet mee eens!! Met onze 10 jarige merrie zijn we op haar 3de naar de keuring geweest. We hadden toen nog niet zoveel ervaringen met paarden en we hadden haar de avond van te voren mooi laten bekappen en mooi op gevlochten en zo op stal gezet. De volgende ochtend haalde we haar uit haar box en toen was er helemaal nix aan de han....Wij apentrots met onze merrie op de keuring Haha!. Maar toen kwam het..ze moest op de harde bodem rennen en toen was ze stok kreupel Verward . Die keur meesters zo zeggen: jah dat komt nooit meer goed, daar is maar een oplossing voor en dat is de SLAGER . Wij helemaal geschokt...hoe kon dat gebeuren..maar ze kreeg geen premie of wat dan ook..want dat paard was stok kreupel en het zat vast in de benen (nu heeft ze ook niet zo'n mooie afstammeling dus missschien heeft dat ook meegespeeld Verward ). Maar goed..wij deden onze merrie niet weg...wat bleek nu..ze had de hele nacht heen een weer gelopen want ze was bij de groep weg en omdat ze al korte hoeven had van het bekappen werden die alleen maar meer afgesleten. We hadden haar laten dekken (hadden we al voor de keuring gedaan) en nu is haar zoon 6 jaar oud springt Z2. Duzz wat nu geen goede merrie Haha! ....

Zo zie je maar weer de keuringsmeesters hebben niet altijd gelijk... Haha!

Neeltje

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:23

er zullen best wel goede merries rondlopen die niet bekend zijn en wel goed voor de fokkerij. Toch zijn er idd nogal wat hopeloze gevallen die alleen maar ellende aanbrengen. Zo is er een redelijk groot circuit van merrie zonder papier die toch maar gedekt worden, omdat het veulentje zo leuk is. Er zijn dus veel mensen die met liefde en plezier voor de snack-industrie werken.

Verder is het zo wel bewezen dat hengsten die mindere merries dekken, ook mindere nakomelingen fokken. Afstammelingencommissies houden daar overigens wel rekening mee.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:24

Dat ligt eraan Lov, als dit puur als vermeerdering wordt gedaan om er geld mee te verdienen, dan ben ik het met je eens, maar iemand die een merrietje zonder papieren heeft en niet teveel geld wil of kan uitgeven voor een dure hengst heeft evengoed recht om een veulen te fokken. Het is wel erg generaliserend om alles zonder papieren zomaar af te keuren. De stamboeken zijn ook niet zaligmakend!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:24

Hm dit is moeilijk en tegelijk interessant , ik ga me hier meer in verdiepen.
Mijn verzorgpaard is zwart, keur, elite.
Maar heeft weinig gedaan in de sport, omdat ze paar jr geleden is afgekeurd als rijpaard dankzij een zware operatie.
Ik heb dit jaar haar nakomelingen overzicht opgevraagt en daar staat helaas weinig bijzonders op, geen sport prestaties en ook nog geen predikaten.
Maar ik denk dat meer research ons een heel eind verder gaat helpen, want de merries hebben wel kwaliteit alleen er moet nog een passende hengst bij!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:38

Neel schreef:

Zo zie je maar weer de keuringsmeesters hebben niet altijd gelijk... Haha!

Neeltje


Keuren is en blijft mensenwerk. Dit geldt voor het keuren van hengsten en van merries.
Het is heel bedroevend dat de carriere van een paard afhangt van de handen van de mensen waar hij in belandt, en dan ook nog eens gemaakt of gekraakt kan worden door mensenogen, die het allemaal ook niet 100% kunnen zeggen.
In mijn ogen zegt het ontbreken van een goede sportprestatie helemaal niets. Het ligt aan de handen waar dat paard in is belandt. Een hobbyfokker zonder ambities of de middelen om zijn paard naar de voorgrond te schuiven mag daarom niet meer met zijn paard fokken?
Toegegeven, voor een heleboel mensen zijn paarden handel. Lukt het niet meer met de varkens of met de koeien, dan begin je toch met paarden? En inderdaad worden dan niet altijd de meest geschikte dieren aangeschaft, en meestal gedekt door de hengst van de buurman....
Maar er zijn ook een heleboel paarden zonder papieren, ontstaan doordat een fokker een combinatie zag zitten waar nu eenmaal geen papieren bij komen kijken. Of paarden, waar gedurende hun leven de papieren "verloren" zijn gegaan. Zij dat ze echt verloren zijn, zij dat ze verkocht zijn bij een ander paard. Vaak genoeg meegemaakt.

Akls je nu al die achtertuin-hobbyfokkers, waar ik mezelf op dit moment ook toe reken, het fokken zou ontzeggen, en alleen maar eist dat er met bewezen merries en bewezen hengsten gefokt zou worden, ontzeg je een heleboel hobbyruiters een heleboel plezier. De aanschaf van een paard zal astronomisch hoog worden, het fokken daardoor eveneens. Niet iedereen zal het plezier mogen ervaren dat zo'n klein hummeltje je kan geven. Ik vindt dat je dat zo gewoon niet kunt zeggen.

De markt zal zichzelf wel reguleren. Er komen steeds meer paarden, en deze zijn niet altijd meer te verkopen. Een koper zal gaan zoeken naar een correct paard in zijn of haar prijsklasse. En de niet verkoopbare paarden zullen - helaas - naar de slager gaan.

Geen prettig vooruitzicht. Maar zo werkt de markt nu eenmaal.

In ieder geval ben ik de koning te rijk met mijn achtertuin Quarter Merrie (die waarschijnlijk geen grote sportprestaties gaat leveren, maar dat ligt meer aan mij) . Ik heb er een superveulen uit gefokt uit een hengst die wel heel goed is, maar door zijn eigenaar minder uit de verf komt.
Mocht ik ooit nog eens een veulen fokken, zal ik zeker voor dezelfde hengst kiezen.

En me door een ander laten voorschrijven wat ik te doen en te laten heb? Dat dacht ik toch even niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:53

fabienne schreef:
Dat ligt eraan Lov, als dit puur als vermeerdering wordt gedaan om er geld mee te verdienen, dan ben ik het met je eens, maar iemand die een merrietje zonder papieren heeft en niet teveel geld wil of kan uitgeven voor een dure hengst heeft evengoed recht om een veulen te fokken. Het is wel erg generaliserend om alles zonder papieren zomaar af te keuren. De stamboeken zijn ook niet zaligmakend!


Fabienne, lees het bericht van Joost maar eens, en dan vooral zijn opmerking over de snackindustrie. Het artikel in de hoefslag vermeldde ook dat heel veel van die veulentjes uiteindelijk bij de slager terecht komen omdat ze of niet verkoopbaar zijn of omdat ze iets mankeren of omdat kleine paardjes lief zijn en grote paardjes niet omdat die de verzorging van een volwassen paard nodig hebben. Misschien zie je nu de overeenkomst in de honden-, katten-, enzovoortfokkerij en de gang naar de asiels??

Met mijn bericht bedoel ik niet dat de eigenaren van een merrie zonder papieren niet zouden mogen fokken, maar ik bedoel de lukraak-pleur-er-maar-een-hengst-op fokkerij. Dit levert niet zelden paarden op die het aanzien niet waard zijn en ook nog eens van alles mankeren. Overigens doel ik ook niet op achtertuinfokkerij MET beleid.

Ik bedoel wel dat iedere fokker er van tevoren goed bij stil moet staan wat hij van zijn fokproduct gaat verwachten en die verwachting moet dus bepalend zijn voor de keuze voor de hengst. Een onvoldoende merrie x een ongeregistreerde hengst kan in veel gevallen een paard opleveren dat nog net meekan in het handelaren-maneges circuit; als dat je doel is, dan is dat prima. Toch kan ik me niet voorstellen dat hier op bokt mensen zijn die willens en wetens een paard met die toekomst willen en zullen fokken.

Wees eens reeel over je merrie en de hengst die je erbij zoekt. Er zijn namelijk ieder jaar weer ontzettend veel zielige veulentjes, net als dat er zielige puppies geboren worden. En die slachthuis-draaideur-fokkerij moet afgelopen zijn wat mij betreft.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:03

adriana schreef:
Mijn verzorgpaard is zwart, keur, elite.
Maar heeft weinig gedaan in de sport, omdat ze paar jr geleden is afgekeurd als rijpaard dankzij een zware operatie.

Met zo'n paard moet nou juist wél gefokt worden. Maar goed. Fokken met beleid is moeilijk. Zet er dus een passende hengst op en probeer het beste eruit te halen. Half werk in de fokkerij is 90% van de tijd hetzelfde als 0%. Thuis zitten we al zo'n 34 jaar in de rasfokkerij en bijna iedere keer als we iets voor het gemak doen, worden we heel zwaar afgestraft...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:05

Ik vind dit een hele interessante vraag. Ik zit namelijk met hetzelfde. Ik moet mijn merrie overigens nog wel voorleiden op de keuring om in het stamboek op te laten nemen. Zij komt ook uit een keur/ster/pref/prest. merrielijn, in de sport heeft ze echter nog niet veel gepresteerd. MAar dat kan ook omdat ik misschien niet voldoe als ruiter, omdat ik niet voldoende gemotiveerd ben of zo. Ik moet het toch maar iedere keer opbrengen om zondags op wedstrijd te gaan, een heel gedoe. Maakt dat mijn paard minder? ik krijg vaak complimenten over haar gangen, ze kan echt heel fijn lopen, net een hertje. Qua type mag ze er ook wezen, hoewel dat niets zegt; flyer, de moeder van concorde was maar een lelijke manegebok om te zien met overigens goede bloedlijnen, om maar een voorbeeld te noemen. Ik wil wel proberen een veulen te fokken dat goed in de markt komt te liggen, ik zal dus niet zomaar een hengst kiezen. De hengst die ik kies moet een rustig karakter hebben en een vergrotende factor hebben bij het fokken, en liefst de kwaliteit van de beweging erin houden, maar nog liever verbeteren. Ik denk toch nog eens een keer aan Osmium. Overigens fok ik neit ter vermeerdering, het ligt niet in de bedoeling om het veulen direct te verkopen. Ik wil het liever na 3 jaar zadelmak maken, inrijden en evt. houden.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:07

Hier kun je mischien de passende hengst vinden

Citaat:
The Leading Stallions of Belgium, The Netherlands and Luxemburg
een uniek naslagwerk

Fokkerij ‘verinternationaliseert’. Met het wegvallen van de grenzen binnen Europa vervagen ook de door stamboeken opgetrokken grenzen tussen fokgebieden. Fokkers oriënteren zich breder en prestaties in de sport worden steeds belangrijker.

Omdat een overzicht van hengsten in België, Luxemburg en Nederland ontbreekt, zal met ingang van december 2002 elke twee jaar The Leading Stallions verschijnen. Iedere hengst die is goedgekeurd bij een stamboek en beschikbaar is voor de fokkerij in één of meer van de drie Benelux-landen komt voor opname in The Leading Stallions in aanmerking.

The Leading Stallions is opvolger van The Leading Stallions of the Netherlands dat in de jaren ’90 door Uitgeverij Melissen B.V. werd uitgegeven. Het boek is tweetalig (Engels en Nederlands), wordt geheel fullcolour gedrukt en zal een luxe uitstraling krijgen dankzij de harde omslag en een garenlas bindwijze.

U heeft nu de mogelijkheid om The Leading Stallions alvast te reserveren. Als u nu bestelt, bent u er zeker van dat u dit unieke naslagwerk begin december thuis gestuurd krijgt. Bovendien is het een prachtig cadeau voor familie, vrienden of zakenrelaties. De prijs van het boek is € 45 exclusief verzendkosten. Bestellen is simpel via het formulier op deze site.

Indien u van plan bent om een groot aantal boeken te bestellen of geïnteresseerd bent in een oplage met uw persoonlijke ‘With Compliments’ pagina voor in het boek, kunt u contact opnemen met Uitgever Melissen, telefoon 020-4655446.


http://www.leadingstallions.nl/

http://www.melissen.net
Laatst bijgewerkt door Troef op 24-09-02 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:25

Wij hebben ook een merrie op stal die wegens een ongeluk op driejarige leeftijd (chronisch kreupel) alleen veulenboek is. Verder heeft ze ook nog een hannoveraanse afstamming die bijna niemand wat zegt. Meestal worden onze veulens doorverkocht aan sportmensen en die hebben er nog nooit moeilijk over gedaan.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:27

tja moeilijk onderwerp. ik denk niet dat iemand dat kan bepalen, maar wil je het veulen verkopen moet je wel je kansen afwegen.
tja daar heb ik zowiezo geen probleem mee. ten eerste heb ik een pracht merrier( ookal zeg ik het zelf). Ze geeft ook super veulens, die ik overigens niet verkoop, maar all 10 x had kunnen doen.
Je moet reeel blijven en eerlijk zijn over je mrrie. toch kan er uit een niet mooie merrie een super veulen komen. dat weet je gewoon niet.
Mijn merrie loopt ook niet in de sport (ze zou het best gekunt hebbenmaar het is niet het geval). Ze is gewoon een stamboek merrie, maar haar veulens doen het wel goed op de keuring. Ik denk niet dat je daar zo over kunt oordelen.
Tuurlijk heb je mooie en leelijke paarden, goeden en swlechte paarden, maar dat is aan een papiertje niet direct te zien.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:08

De moeder van mijn merrie is keur, zij behaalde op de stamboekkeuring 85 punten voor type en 88 voor beweging. Ze komt uit een merrielijn waar alleen maar keur/pref/elite/kroon merries in zitten.
Nu heeft de fokker die merrie gedekt met een jonge hengst, die wel door het KWPN aangewezen werd maar niet goedgekeurd wegens omstandigheden. Dat is een hengst met de allerbeste Duitse bloedlijnen, mooi qua exterieur, goed bewegend en een SUPER karakter.
Maar nu heeft mijn merrie dus een register B papier. Is het dan een brandhout merrie omdat de fokker gekozen heeft voor een hengst die hij zelf leuk vond en die hij een kans wilde geven?? DACHT HET NIET!!!
Mijn merrie is erg chique met een mooi hoofd (jajajaja, ik weet het, een mooi hoofd kan niet lopen maar ik vind het wel leuk), een heel correct en aansprekend exterieur en ze kan gruwelijk lopen.
Zou ik er dan geen veulentje mee mogen fokken omdat ze geen "vol" papier heeft? Wat een onzin zeg!
Uit een goed papier x goed papier kan ook brandhout komen. En op een papiertje kun je niet rijden.
Je merkt het vanzelf wel als je een slecht paard fokt. Die is onverkoopbaar of je presteert er niks mee.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:15

Uit de lukraak-pleur-er-maar-een-hengst-op fokkerij (mooi woord Haha! ) hebben wij een merrie. Isolda.
Een moeder met niets, een papa met nog veel minder, we wilden een veulentje om zelf te houden en hebben er veel plezier aan.
Een paard voor een rollade en een bosje bloemen prijs *LOL*

Vervolgens heb ik met Isolda een veulentje gefokt van een goedgekeurde hengst. Eigelijk is dit dus voor sommige mensen uit den boze. Want dit veulen is in principe niets.

Ik denk dat er veel verschillende redenen zijn om een veulen te fokken. De onze is plezier. Niets geen geld verdienen, geen verkoop, geen dure hengsten. Er wordt 1 veulentje gefokt, om zelf te houden.

Als je met zo'n merrie aan de lopende band ging fokken, voor de handel, dan werd het een heel ander verhaal denk ik.
Daar zal dan ook het verschil in zitten, fok je voor de sport, handel en vooral: Heb je er goed overnagedacht wat er met het veulen gebeurd.

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:35

Soms krijg je goede paarden met je 'waardeloze' ezelmerrie en de hengst van de dichtsbijzijnde hengstenboer. We moetne het zeker niet gaan verbieden. Anders wordt het fokken veel te duur. Ook voor de mindere paarden is een markt, een hengstenhouer moet ook leven van de dekkingen. Dus laat die achterbuurman maar een veulentje fokken.

Maar dan moet ie ook niet zeuren als het veulen naar de slacht moet omdat niemand het wil hebben.
Of het voor de algehele paarden stapel goed is weet ik niet ,maar die mislukte fokmerries zorgen wel voor brood op de plank bij hengstenhouder, va, hoefsmid enz.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:42

Lovely, heb je mijn eerste bericht niet gelezen?

Trouwens, ook uit ster- of keurmerries is het echt geen garantie dat je een goed veulen krijgt! Was het maar zo simpel............

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:48

Ik vond dat mijn merrie goed genoeg was om mee te fokken. Ik was het eerst niet van plan en mijn trainer vond het ook onzin dat ik met haar voor de keuring ging, het maakte toch niet uit als je haar voor de sport had.
Ik ben blij dat ik het wel gedaan heb, mijn merrie is ster geworden en heeft toen ze 4 was een ongeluk gehad. Toen ben ik ermee gaan fokken. Maar niet omdat ze nergens meer goed voor was maar omdat het zo'n fantastisch paard was dat ik er graag zo 1 terug zou willen. Het werd me vaak afgeraden om met haar te fokken voor het karakter. Het is dus absoluut geen handelspaard. Ja fantastisch op papier maar niet gewenst bij handelaren.

Ik wilde het veulen toch graag zelf houden, dus het karakter maakte me niet uit.

Ik zelf zou nooit fokken met een merrie waar ik niet achter stond, dus waarvan ik vond dat ze te weinig kwaliteit heeft, te slecht papier of tekort schiet in exterieur of beweging.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:24

Mijn merrie kreeg een 3de premie op de keuring Bloos en werd één na laatste geplaatst van alle merries (de laatste was alleen maar aan het steigeren anders was ze misschien wel allerlaatste). En toch vind ik haar geweldig en ben ik er nog Z mee geworden ondanks alle tegenslagen. Haar volle zus loopt ZZ-licht (of zwaar inmiddels). En ik heb er een veulen van die nu 4 jaar is en tot nu toe ontzettend heeft gescoord op de wedstrijden (5x gestart), verder heeft ze een fantastisch karakter (ondanks erg moeilijk bloed). Het is gewoon mijn toppertje, ik vind haar geweldig. En al zou zij ook een 3de premie krijgen van het KWPN, het interesseert mij echt helemaal niets! *LOL*
Dus misschien was mijn merrie niet de ideale fokmerrie, ik heb er toch heel veel plezier van. Hoewel ik vind dat een goede fokmerrie verbeterend moet werken en dat heeft mijn merrie toch wel gedaan.

Als je ieder jaar een veulen wil fokken voor de verkoop, dan moet je wel een goede fokmerrie hebben en goede hengsten uitzoeken, om zo het niveau van de KWPN-ers te verbeteren. Maar die hengstenkeuringen van het KWPN, daar begrijp ik ook niet altijd iets van, soms heeft het toch ook wel met de naam te maken van de eigenaar (imo) Lips are sealed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:32

Jura schreef:
Maar die hengstenkeuringen van het KWPN, daar begrijp ik ook niet altijd iets van, soms heeft het toch ook wel met de naam te maken van de eigenaar (imo) Lips are sealed


En met de omvang van zijn portemonee....Lips are sealed En of hij wel en niet bevriend is met vooraanstaande figuren in het stamboek.
O wee als je als hengstenhouder de kont tegen de krib gooit van het zo almachtige stamboek. Je kunt het voor de rest van je hengstenhouderscarriere wel vergeten.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:35

Jurita maar een 3e premie Maartje????? Ik vond dat altijd een super mooi paard!!
Naam van de fokker ben ik het ook wel mee eens. Mijn hoefsmid had een merrie (uit de -rite stam) die bij hem geen ster werd. Nu is ze van een bekende fokker en werd ze wel ster... raar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:36

Missouri schreef:
Jurita maar een 3e premie Maartje????? Ik vond dat altijd een super mooi paard!!
Naam van de fokker ben ik het ook wel mee eens. Mijn hoefsmid had een merrie (uit de -rite stam) die bij hem geen ster werd. Nu is ze van een bekende fokker en werd ze wel ster... raar.

Heel raar....maar verbaasd me niets....Lips are sealed

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:38

hihi vele hebben phoenix wel gezien of niet? nou was ie mooi of niet mag je raden of hij een vol papier had. hihi nee hij was hulpstamboek. zijn vader was een hengstje in de buurt dat ik leuk vond. nou pracht paardje was het of niet dan.