Een zwarte of bruine hengst die geen vos vererft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:56

Klopt Mieke, bij Inspekteur geven ze aan dat hij 100 % zeker geen voskleur vererft


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 17:36

Dat Inspekteur geen vossen geeft heeft altijd in de folder van van Manen gestaan, maar dat Ferro geen vossen geeft kan ik me niet herinneren dat dat erbij stond????????? Helaas heb ik de ouwe folders weggegooid...... Maar als dat erin gestaan heeft zou ik het me zeker herinneren, want ik heb er speciaal op gelet, omdat ik ook liever geen vos wou fokken. Uiteindelijk hebben andere overwegingen toch de doorslag gegeven om toendertijd voor Riverman te kiezen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:13

Donnerhal was wel een vos......maar of Donnatelli fokzuiver is voor zijn kleur weet ik ook niet, zou je aan de hengstenboer moeten vragen waar hij ter dekking staat. Of bij het stamboek.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:13

Dan moet je maar eens een vos proberen te verkopen met 3 witte benen en een enorme bles Haha!
We gaan weer heerlijk off-topic b.t.w.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:26

Oh dat wist ik niet, van Donnerhal wist ik het wel ............Waarom wil iemand dan nog weten of hij de voskleur doorgeeft als je er niet meer bij kan dekken Verward

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:52

Chantal1 en Pipo, als fokker moet je wel degelijk rekening houden met de kleur, want anders zit je wel mooi te kijken met een fokprodukt dat geen hond wil kopen. Al kunnen ze nog zo goed lopen, ze willen nou eenmaal geen vos met hoge witte benen en een grote witte kop!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:20

chantal1 schreef:
Dat hangt er van af op welke markt je inspeelt en welke type afnemers je zoekt. Ik kan me voorstellen dat de doorsnee ruiter graag "mee wil lopen" met de rest van de meute, op dat gebied ben ik een beetje anders en dat zou dus ook niet mijn doelgroep zijn.


Ik ben bang dat dit wel de grootste doelgroep is waaraan de paarden verkocht worden. Er zijn er heel wat minder die aan de 'betere' ruiters verkocht kunnen worden, die het niet kan schelen wat voor kleur het paard heeft, als ze maar kunnen lopen.
Het is fijn als je zo elitair kunt zijn in je fokkerij dat je zelf je doelgroep bepaalt.
Helaas heb ik als simpel fokkertje die af en toe een veulentje fokt die status niet bereikt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:32

Ik vind het erg belangrijk dat een paard een beetje redelijk kan lopen. Maar super lopen hoeft voor mij niet eens, ik vind dan het karakter nog belangrijker.
Paarden met super gangen zijn voor de gemiddelde paardenkoper toch niet te betalen.
Belangrijker vind ik dat een paard mij als ruiter aanspreekt, daarbij is het totaalplaatje belangrijk, goed bewegen is genoeg als je alleen maar op landelijk nivo rijdt....super beweging heb je niet allemaal nodig, het is vaak moeilijker te rijden, moeilijker te sluiten voor de doorsnee ruiter. En daar lopen er heel veel van.....
Bij dat totaalplaatje hoort voor mij ook de kleur.
Ik zie liever een bruine of zwartbruine dan een vos. Een schimmel vind ik wel mooi maar niet praktisch. En een paard met een lelijk hoofd zal ik laten staan, want dat hoofd is het eerste wat de stal uitsteekt als je ze elke dag een paar keer ziet. Al zeggen andere ruiters nog zo vaak dat je op de kop niet hoeft te rijden Lachen
We hebben zelf een vos gefokt die redelijk kan lopen. Als alles goed gaat ga ik met haar rijden volgend jaar, maar ik had liever een bruintje gehad, ik blijf dat mooier vinden......

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:46

Niet zozeer meningsverschil als wel andere motivatie en invalshoek. Ik kijk niet zozeer uit oogpunt van fokkerij als wel uit oogpunt van 'basis' ruiter. Dat heeft niets met vooruitstrevend te maken, maar met gewoon practisch zijn. Dat hele goede paard kunnen de meeste mensen toch niet betalen Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:47

Ja Troef die bedoel ik........die met die witte kop en 3 witte benen Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 15:37

Ja Donja er zijn wel een paar hengsten genoemd hierboven!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 08:17

Cowgirl als een van de twee fokzuiver is voor een dominante kleur krijgt het veulen altijd die kleur. Als je b.v. een vosmerrie hebt en je wilt geen vosveulen moet je dus een hengst zoeken die nooit vos vererft, dan weet je dat hij fokzuiver is voor de kleur.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 20:25

Ja Volcano, het ging over kopen, niet over weggeven!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 17:23

Marleen zie mijn onderschrift Haha! Haha! Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re: Een zwarte of bruine hengst die geen vos vererft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 23:09

Donja schreef:
Wie weet er zo'n hengst? Moet wel een goedgekeurde zijn!! KWPN of NRPS

Alvast bedankt


Tja ze vroeg toch echt zelf om een KWPN of NRPS hengst!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:07

HiHi bij ons op stal is vorig jaar een voskleurige Gribaldi geboren uit een zwartbruine Kennedy merrie! De moeder van de merrie was wel vos trouwens.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 bezoekers