welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner XX?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner XX?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 18:54

wie heeft er verstand van, van welke hengst ik het beste op mijn merrie kan zetten?

ze is Z1+9dress, B spr. Ze is 1.64m. heeft een lage hals aanzet en een lang gelijnt lichaam. Ze heeft ruime gangen met een wat zweefmoment.
moeder is donkerbruin/zwart, vader elcaro is ook bijna zwart (zeer donker bruin)

Wil graag het volgende terug zien in mijn veulen:

- donker veulen, geen vos of schimmel, niet te veel wit
(heeft veulen van ferro gehad: zwart met vier witte voeten en een flinke bles en dat vond ik wat te veel wit)

- iets grotere maat (liefst uitkoment op 1.66-1.68)

- meer oprichting (dus hogere hals aanzet, omdat ze gauw op voorhand rijdt als je niet verzameld)

- een iets fraaier en eleganter hoofdje

Hier onder zie je foto's van mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:56

Zal het dus ook maar hier herhalen: En kleur is niet van te voren te bestellen Knipoog Alleen op schimmel kun je nog enigzins invloed op uitoefenen, maar bruin, zwart en vos kan uit elke bruine, zwarte of vossehengst komen. En op aftekeningen kun je al helemaal geen pijl trekken!

silloouuhh
Berichten: 215
Geregistreerd: 05-02-05

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:00

[/quote]Zal het dus ook maar hier herhalen: En kleur is niet van te voren te bestellen Alleen op schimmel kun je nog enigzins invloed op uitoefenen, maar bruin, zwart en vos kan uit elke bruine, zwarte of vossehengst komen. En op aftekeningen kun je al helemaal geen pijl trekken! [quote]

Klopt niet helemaal. Je hebt enkele hengsten waarvan bekent is dat ze vrij zijn van vosfactor. ALs je dit heel erg belangrijk vindt kun je hier op selecteren. Op schimmel kun je inderdaad wat invloed op uitoefenen. Dus dan hou je bruin en zwart over. (Al zijn dit in mijn ogen niet de punten waarop je moet selecteren als je wilt gaan fokken Clown ).

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:08

Goh ben een woordje vergeten: bijna Rolleyes, het lijkt me enigzins duidelijk dat die hengsten 0,5 % is van de hengstenstapel en van die hengsten waarvan het bekend is passen ze iig niet op deze merrie. Het behoort bij een hengstenkeuze iig never nooit op de eerste plek te komen, zoals je laatste zin al duidelijk maakt.

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 20:58

Kleur is niet het belangrijkste voor mij. Maar zou een bruine of zwarte wel mooier.

Het gaat er om welke hengst het beste bij mijn merrie past....

Wie heeft er surgesties?

Zowel springen als dressuur zit in mijn merrie. Ik hoor wel eens dat je beter een springpaard op een dressuur paard kan zetten. Weet niet of dat zo is.

Kom maar op met die hengsten ideeen. Het veulen is voor mij zelf voor over 4 jaar. Wil toch dressuur blijven rijden, met springen als bijzaak.

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:27

Ik zat te denken aan Donnerhall bloed, vraag me niet waarom, het zal wel heel dom zijn. maar kwam in mij op toen ik jou paard zag.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:50

Don primaire!,Dat is helemaal niet dom..
Afbeelding

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 00:03

Is deze foto van een afstammeling van Don primare?

Beetje Duits bloed er in kan misschien geen kwaad.

Er zit al volbloed in mijn merrie en dat pittige mag er best in blijven. Hou niet zo van flegmatieke paarden....

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:15

Nee, dat is don Primaire. En Don Matcho? Hoe je er toch nog wat bloed in en toch Het Donnerhall bloed.www.donmatcho.nl

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:18

united?

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:22

jubeltje schreef:
Nee, dat is don Primaire. En Don Matcho? Hoe je er toch nog wat bloed in en toch Het Donnerhall bloed.www.donmatcho.nl


Niet doen. Don Matcho past helemaal niet bij deze merrie.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:24

Sandro hit bloed heb je ook zowel dressuur of springen.

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 12:29

Ben bang dat deze zomer iedereen United kiest!

Super rapport en afstammeling, maar ik weet niet of het echt wat is voor mijn merrie

Zit meer aan dat Oldenburger te denken.

Nog meer mensen ideeen?
Ben wel blij met Donnerhall idee!

Zo zie ik dat ik toch nog wat hengsten over het hoofd zie....

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:29

Dit is misschien ook een beetje 'domme' tip (waarom zeg je het dan, zou je dan denken) maar ik wil het wel even mededelen zeg maar.

Een ex-stalgenootje van mij heeft ook een El Caro merrie. Jouw merrie lijkt er écht héél veel op (of andersom Knipoog ) qua bouw.
Zij heeft vorig jaar een heel best veulen gekregen uit Rubiquil.....Mooi donker veulen maar de moeder is ook zwart bruin...weinig wit.
Ben zelf niet zo n hele grote Rubiquil fan maar de nakomelingen spreken mij zeer aan.
Moet wel zeggen dat het karakter meer van de moeder had dan van de vader!

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 12:32

Oke, waarom don matcho niet? sandro hit, heb je daar uitleg voor waarom die bij mijn merrie past?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:35

United trouwens ook niet. Met Sandro hit krijg je denk ik wel een propje, zeker geen langer gelijnd paard.

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 12:37

Bdankt voor je tip over rubiquil. Mijn merrie is soms echt merrie... bij aansingelen wat knorren, maar als ze hengstig is nooit problemen!!! Dus maakt voor mij het karakter niet echt uit. elcaro had een 9 voor karakter, maar mis dat soms best! De moeder van mijn merrie was een lief paard....

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 12:38

Iets korter lichaam mag gerust. Is toch iets makkelijker te verzamelen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:42

Niet volgens het kwpn, ga maar na. Wat is makkelijker te buigen; een lange plank of een korte plank Knipoog.


Van United is nog geen afstammelingenrapport, dat komt dit najaar pas.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:45

Sammie schreef:
United trouwens ook niet. Met Sandro hit krijg je denk ik wel een propje, zeker geen langer gelijnd paard.


Hangt er van af met welke Sandro Hit zoon je fokt. Heb laatst de beide Samba Hit broers gezien en ik was er weg van. Geen kort paard zoals je inderdaad de indruk krijgt bij Sandreo maar ook geen lange wapper ondanks hun stokmaat. De jongste toonde nog wel wat slungelig maar wat wil je op nog geen 3-jairge leeftijd al 1.72m groot zijn.
Op DVD heb ik Sir Donnerhall gezien en dat vind ik ook een best paard. Niet propperig maar juist goed.

Sandro Hit zijn vader is Sandro Z en die op zijn beurt van Sandro song en beiden zijn springpaarden leveranciers. Haha!

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:49

sunnymay schreef:
Oke, waarom don matcho niet? sandro hit, heb je daar uitleg voor waarom die bij mijn merrie past?


don Matcho zal het hoofd niet verbeteren en zijn ruglijn past ook niet bij deze merrie (diep/weke rug). Zijn gangen vind ik maar gewoontjes.

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:51

Hier wat websites van Donnerhall hengsten
Don Kennedy(Donnerhall X Kennedy), Don Primero(Donnerhall X Pik Bube 1),Don Schufro( Donnerhall X Pik Bube 1),Donnerloh( Donnerhall x Rubinstein 1), Royal Dance (RohdiamatXDonnerhall kan je zien op www.deijzerenman.com. Als je het Sandro hit bloed ook interessant vind is Sidney wellicht een optie goedgekeurd bij het Aes (sandro Hit X Donnerhall). Kan je een beetje kijken of Donnerhall in het algemeen je bevalt. Wat ik ook een mooi hengst bij jou merrie zou vinden is Florett As(Florestan 1X Urofino).

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:04

jubeltje schreef:
Hier wat websites van Donnerhall hengsten
Don Kennedy(Donnerhall X Kennedy), Don Primero(Donnerhall X Pik Bube 1),Don Schufro( Donnerhall X Pik Bube 1),Donnerloh( Donnerhall x Rubinstein 1), Royal Dance (RohdiamatXDonnerhall kan je zien op www.deijzerenman.com. Als je het Sandro hit bloed ook interessant vind is Sidney wellicht een optie goedgekeurd bij het Aes (sandro Hit X Donnerhall). Kan je een beetje kijken of Donnerhall in het algemeen je bevalt. Wat ik ook een mooi hengst bij jou merrie zou vinden is Florett As(Florestan 1X Urofino).


Floret As is inderdaad een mooie hengst met heel goede gangen. Heeft wel geen al te elegant hoofd. Zal dat dus niet verbeteren bij deze merrie.

KWPN_FAN
Berichten: 274
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Afferden, Limburiiggg

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:52

Ik denk dat Flemmingh een goede keus zou zijn, je fokt dan (waarschijnlijk) iets meer massa en maat, ook mag het voorbeen van je merrie iets langer zijn, voor zover ik het op de foto's kan zien

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: welke hengst voor mijn Z dr. merrie elcaro x afrikaner X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 23:39

Ik heb Flemming ongeveer 4 jaar geleden geprobeert, maar toen was ik erg laat in het seizoen begonnen. toen is ze niet drachtig geworden. Durf die flemming niet meer te proberen, heeft veel geld gekost. Was toen een super keuze voor mijn merrie (ook door dierenarts bepaald)

Ze heeft een paar jaar daarvoor een veulen van Ferro gehad. Vier witte voetjes en een brede witte bles. Compact paardje.