[KG] Kleurgenetica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
clhufl
Berichten: 325
Geregistreerd: 07-07-11

[KG] Kleurgenetica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 11:44

Ik was aan het uitzoeken hoe het nu precies zit met het genotype van de kleur , maar ik loop een beetje vast. Ik zie namelijk verschilende dingen staan, met en zonder B-gen.
Ik denk dat het zo is, maar twijfel heel erg:

Men dacht eerst dat de basiskleur afhing van het A en het B gen en dat er 3 basiskleuren waren (zwart, bruin en vos). Nu is het het zo dat er 2 basiskleuren zijn (vos en zwart). Het B-gen is er nu niet meer en de basiskleur wordt gevormd door het A en het E gen. A wekr alleen in op E.

Bij het volgende kan op de punt zowel een grote als kleine letter staan.
Zwart heeft altijd aaE.
Vos heeft ..ee Als vos een A heeft toont dat niet in vachtkleur

Wanneer het A-gen ook actief is:
bruin: A.E.


Dit is wat ik ervan begrijp. Klopt dit?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 23-08-12 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: kleurgenetica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:52

Ik ehb op school geleerd dat er inderdaad 3 basiskleuren zijn, zwart bruin en vos.

Even gekopieërd uit de wiki
Een dominant allel wordt in de lettercode met een hoofdletter aangeduid, het recessieve gen met een kleine letter. Een dier dat homozygoot recessief is wordt dus aangeduid met aa, heterozygoot is Aa en homozygoot dominant is AA.

Vos (sorrel)
Dit is een rood-achtige kleur. De tint kan variëren heel licht tot donker als koffie. Vos is recessief en heeft dus als genetische code 'ee'. Een vos is dus homozygoot, als je 2 vosouders hebt, krijg je ook een vosveulen: vos x vos = vos.

Zie Vos voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Zwart (black)
Zwart is dominant. Een echt zwart paard heeft dus minimaal 1 gen voor zwart. De genetische code is dan 'EE' of 'Ee'. Egaal zwarte paarden zijn vrij zeldzaam. Of een paard echt zwart is kun je vaak zien aan de haren rond de neus. Helaas verbleken veel zwarte paarden in de zon, en moet je vaak een deken gebruiken in de zomer om het paard echt zwart houden. Ook van de "echt zwarte", zelfs homozygoten, verbleken er vele in de zon.

Zie Zwart voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Bruin (bay)
Het tweede gen dat van belang is, is het Agouti-gen. Dit gen veroorzaakt in combinatie met de basiskleur zwart, de kleur bruin . Een bruin paard heeft een bruine vacht en zwarte manen, staart en benen. Ook de oorpunten zijn vaak zwart. Het zwarte pigment wordt dus teruggedrongen naar de uiteinden: manen, staart, benen.

Het agouti-gen (code A) is dominant maar heeft alleen invloed op zwart pigment. Een vos kan dit dus ongemerkt bij zich dragen.

Eigenlijk hoort 'bruin' niet bij de basiskleuren, het heeft namelijk als basiskleur zwart. Omdat alle andere verdunningsfactoren of patronen terug te brengen zijn op vos, bruin of zwart, wordt dit hier toch bij de basiskleuren genoemd. Dat is makkelijker om de rest te begrijpen.

C2012

Berichten: 380
Geregistreerd: 26-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:55

Ik heb dit jaar in een vak over rassen ook geleerd dat een paard 3 basiskleuren (zwart, bruin en vos) heeft, maar ben het daar zelf niet mee eens.

De 2 basiskleuren zijn: zwart en vos
Bruin is een afgeleide kleur van zwart, dus genetisch gezien is dat geen basiskleur.

Het . (puntje) geldt voor een allel dat je niet weet en dus verschillende allelen kan zijn. Of om iets verkort neer te zetten.

ee.. = vos (de puntjes kunnen ofwel AA, Aa of aa zijn), A= agouti, a = non-agouti, op ee heeft dit dus geen effect en blijft het paard fenotypisch (datgene wat je ziet) vos.

E.aa = zwart (op het puntje kan ofwel E ofwel e staan)

E.A. = bruin (op het eerste puntje kan ofwel E ofwel e staan, op het tweede A of a)


Ik heb bv een vosse merrie, maar weet niets van haar agouti:

Momenteel is ze ee.. (kan dus AA, Aa of aa zijn), moest ze nu met een homozygote zwarte hengst een bruin veulen geven dan is ze eeA. (kan A of a zijn), moest ze 20 bruine veulens met diezelfde homozygote hengst geven dan is de kans groot dat ze eeAA is (kan ook toeval zijn, dus om 100% zeker te zijn, is een test het beste).

Dus wat je zegt is correct.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:19

Er bestaan maar TWEE kleuren bij paarden, namelijk zwart en vos, en deze worden veroorzaakt door de werking van de 'Extension' gen. In dominant vorm, E, is het zwart en in recessief vorm, e, is het vos.

Alle andere kleuren (inclusief bruin) en patronen worden verder veroorzaakt door 'Modifiers' (zg Veranderaars) of 'Dilutes' (Verdunners).

Agouti, het gen dat van een genetisch zwart paard een bruin-gekleurd paard maakt, is een van de grootste Veranderaars. Er is maar 1x Agouti allel nodig om zwart tot bruin te veranderen (A.). Zwart gekleurd (genotype EN fenotype) zijn altijd homozygoot aa, recessief agouti.


Het zou wonderbaar zijn als de lesmateriaal uit de jaar honderd is een keer vervangen werd door materiaal uit de 21e eeuw!

clhufl
Berichten: 325
Geregistreerd: 07-07-11

Re: [KG] Kleurgenetica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 08:38

Dit snap ik nu.

Maar hoe zit het dan met schimmels. Ik weett wel dat paarden met G schimmel worden en paarden met Rn roan. Maar hoe zit dat dan met vliegenschimmels en appelschimmels etc.?

C2012

Berichten: 380
Geregistreerd: 26-01-07
Woonplaats: België

Re: [KG] Kleurgenetica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:16

Dat weet ik zelf niet. Ik weet niet of er een genetische factor is, die dat bepaalt of een paard vliegenschimmel wordt of via appelschimmel naar wit overgaat. De kleur 'appelschimmel' is eerder een fase van het verschimmelen (lees: witter worden). Dus je zal nooit op een paard zijn papieren/boekje appelschimmel zien staan, omdat die het nooit heel zijn leven zal zijn. Uiteindelijk worden alle schimmels wit, dus verdwijnen ook de appeltjes. Sommige schimmels komen nooit in die fase en worden van heel donker met witte haren in gemengd, geleidelijker aan witter zonder dus appeltjes te vertonen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:17

Schimmel is de tweede grootste Veranderaar ... het is een dominante gen en heeft maar 1x allel (G.) nodig om te tonen ... Schimmel erft ook alleen in direct lijn van ouder op kind en slaat NOOIT een generatie over.
Roan is ook een Veranderaar (brengt dus verandering op het basis kleur) ... is ook een dominante gen en heeft maar 1x allel (Rn..) nodig om te tonen ... erft ook alleen in direct lijn van ouder op kind en slaat NOOIT een generatie over.

Schimmels zijn schimmels en vliegen- en appel- schimmels zijn beschrijving die in het volksmond zijn bestaan op een bepaalde tint of expressie van Schimmel aan te duiden. Hierook gelden dezelfde regels als voor alle schimmels.
Sommige schimmels worden nooit geheel wit maar veranderen naar verlang de leeftijd naar 'vliegen'-schimmels ... en appel-schimmels is een beschrijving van een schimmel vacht, meestal van zwart-geboren schimmels, waar wegens vorm van de haargroei of wegens gezondheids 'appeltjes' de buitenringen van de appels donker is dan de midden waardoor het lijkt of er ringen/appels in de vacht zitten. Ook deze verkleuren meestal uiteindelijk naar wit maar soms (als je geluk hebt) blijven manen en staart zwart of donkerder met een witte vacht.