vraag over inteelt bij Welshpony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

vraag over inteelt bij Welshpony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 10:44

Gisteren op een rommelmarkt in Drenthe een erg interessant boekje gescoord: 'Welsh Champions 1947-1982' met de foto's en stambomen van alle jaarkampioenen (hengsten & merries) van de Royal Welsh Shows van 1947 t/m 1982. Ik kon het meenemen voor een absurd lage prijs. Net toen ik stond af te rekenen, kwam de vrouw van de verkoper eraan en die noemde een 3 x zo hoge prijs, maar gelukkig zei de verkoper toen 'verkocht is verkocht'. Ben erg happy met dit boekje! Lachen

Heb het inmiddels eens doorgenomen en er viel mij op dat in veel stambomen wel 3 of 4 x dezelfde naam voorkomt. Een paar voorbeelden:

* 8325 Vardra Charm (m, geb. 1924) heeft als grootvader van vaders kant Dyoll Starlight 4, en dat is tevens 2 x haar overgrootvader van moeders kant.

* Tregoyd Starlight 1577 (h, geb. 1935) heeft van beide kanten als grootvader Bleddfa Shooting Star 73. Ook zijn beide grootmoeders een nakomeling van Grove Ballitiste 200.

* Coed Coch Meilyr 1947 (h, geb. 1948) heeft in zijn stamboom 3 x als overgrootvader Bleddfa Shooting Star 73.

* Coed Coch Madog 1981 (h, geb. 1947) heeft van beide kanten Coed Coch Glyndwr 1617 als grootvader.

* 9430 Brierwood Honey (m, geb. 1947) heeft 4 x (!) als overgrootmoeder 8758 Mathrafal Mistress. Daar is dus enorme inteelt toegepast.

* 9869 Revel Choice (m, geb. 1949) heeft 8325 Vadra Charm als haar moeder, maar ook als haar oma van vaders kant.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik hoop dat iemand me kan uitleggen of dit met een speciale reden gedaan is, en of dit nog steeds zo gebeurt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zulke sterke inteelt zulke goede pony's voortbrengt (dit zijn allemaal kampioenen!). Maar misschien zit er wel een gedachte achter? Joost van Gestel? Marije? Greetje? Yootha? Misschien kunnen jullie me helpen?

Overigens heb ik zitten kwijlen bij al die foto's. Mijn favoriete hengst uit dat boekje is Coed Coch Madog (overigens vind ik alle Coed Cochjes prachtige dieren) en mijn favoriete merrie is Rowfant Prima Ballerina, wat een schatje... Leuk ook om te zien hoe erg volle broer en zus Clan Pip en Clan Peggy op elkaar lijken. Ben zoals gezegd erg happy met dit boekje! Lachen

En nog een laatste vraag: ik dacht dat 'Rondeels' een Nederlandse stalnaam was, maar ik kom in het boekje een Rondeels Pengwyn tegen van een Britse fokker. Hoe zit dat nu?
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-08-02 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 10:47

Kun je niet 'n paar mooie foto's scannen?? Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 10:49

Als mijn scanner weer zou werken, dan zou ik het zo voor je doen. Helaas is-ie een beetje dood en nog niet weer tot leven gewekt... Verdrietig

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:14

Dit is niet alleen bij de welsh het geval. Zoek maar eens op Del mar pedigree naar oude kwpn stammen, die geeft met een kleurtje aan als een naam meerdere keren voorkomt, vaak is dat ook daar het geval. Wales is heuvelig, het is moeilijk reizen met je pony's, vooral vroeger. En ze liepen gewoon op de heuvels met een hengst erbij. Mensen gebruikten veel hun eigen hengst, en als die dus een generatie of 3 weg zat, durfden ze hem wel opnieuw te gebruiken.
Het gebeurt nu nog wel. Ronald Vrolijken van Team Coelenhage, doet het ook. Ik ben er geen voorstander van, hij dekt bijvoorbeeld ook merries met de grootvader. Als het een generatie of 4 weg zit, moet het kunnen denk ik, maar om zo dichtbij inteelt te hebben, lijkt me niet goed.

Het is dus niet iets welsherigs, wel foto's scannen hoor! Zien zien zien!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 13:12

Dit is vaak het geval en wordt toegepast om eigenschappen te verankeren. Aan de andere kant liggen er ook vaak simpelere gedachten ten grondslag, zoals:

1) Luiheid. Geen zin om de merrie naar een andere hengst te brengen.

2) Niet naar stamboom kijken maar gewoon de hengst die het best bij de merrie past bij de merrie houden, ook al is die broer, vader of zoon

3) Verkleining. Sommige stammen worden vlug te groot. Inteelt verkleint vaak en houdt ze wat kleiner.

4) Verdeling. Mooie hoofdjes komen zo vaak naar voren.

5) Fokvastheid. De kans dat de pony daarna meer regelmatig fokt is groter.

Overigens zijn er nog veel meer voorbeelden van inteel. Zoek eens bij Del Mar naar Wentworth Stormy Petrel, de moeder van Owain Glyndwr.
vvv: Dyoll Starlight
vv: Wentworth Springlight
vvm: Lady Greylight
V: Wentworth Grey Shot
vmv: Greylight (v. Dyoll Starlight)
vm: Lady Greylight
vmm: Puss
Wentworth Stormy Petrel
mvv: Dyoll Starlight
mv: Wentworth Springlight
mvm: Lady Greylight
m: Wentworth Grey Stormy
mmv: Greylight (v. Dyoll Starlight)
mm: Lady Greylight
mmm: Puss

Een andere manier om dit uit te drukken gaat als volgt: in 1899 lopen er drie ponies rond: de hengst Dyoll Starlight en de merries Puss en Myfanwy.

Starlight dekt Myfanwy: resultaat = Greylight (geb 1900)
Greylight dekt Puss: resultaat = Lady Greylight (geb 1903)
Starlight dekt (kleindochter) Lady Greylight: Wentworth Springlight (g. 1920)
W. Springlight dekt (moeder) Lady Greylight): W. Grey Shot (~1930)
W. Springlight dekt (moeder) Lady Greylight): W. Grey Stormy (~1930)
W. Grey Shot dekt (zus) W. Grey Stormy: W. Stormy Petrel (1937)

In 1938 is er dus nog steeds alleen met die drie ponies gefokt en er zijn dus 6 lijnen van Starlight en 4 lijnen van Lady Greylight in die ene pony. Haar zoon, Owain Glyndwr is ondermeer overgrootvader van Brierwood Rosebud in je boekje.

Zo'n 100 jaar geleden was er overigens niet zo gek veel keus. De Welsh waren een uitstervend dierenras en met name in de jaren 30 nam het aantal dieren dramatisch af. In de eerste 30 jaar waren het vooral Dyoll Starlight en zijn zonen die alle merries dekten. Er waren wel wat andere lijnen, maar die deden het niet zo goed op de keuring (en ze waren niet zo mooi grijs als de Starlight stam).

in de jaren 30 werd de invloed voormalijk geregeld door Coed Coch Glyndwr en (klein)zonen, samen met Bowdler Blue Boy. Op dit moment stamt 90% van de hengstenstapel in direkte lijn van Glyndwr af. Er zijn nog maar een paar hengsten die van Starlight afstammen in direkte lijn en in Nederland ken ik geen hengsten meer die in direkte lijn van Blue Boy afstammen. De laatste tijd is de lijn van King Cyrus (arabier) ook wel in opkomst, door de invloed van Aston Superstar. Inteelt is helemaal niet zo raar als je dat allemaal beschouwd. Ook kon men in die tijd ook niet zomaar even de trailer aanhaken. Coed Coch Siaradus werd zo te voet gebracht naar Revel Warrior om de stammoeder van de Sunwillow te gaan fokken (Coed Coch Seren Wen). Dat was een heel erg lange wandetocht, over de heuvels heen.

Voorbeeld uit eigen stal: Tirion is van Sumrin Tristan uit Sumrin Tsarina, dus halfbroer x halfzus. Coed Coch Brodor (Tristan's vader) was van een zoon x een dochter van Coed Coch Madog. Tina's opa (Gaerstone Viscount) is van Bowdler Blue Boy x dochter.


Dan nog even over je voorbeelden:

Vardra Charm: Dyoll Starlight was de beste hengst van zijn tijd, dus niet zo vreemd, als je dat ziet. Charm zou van mij direkt in de wei mogen komen. We vinden dat Tirion trouwens wel wat op haar halfzusje lijkt Knipoog

Treqoyd Starlight: Bleddfa Shooting Star was de beste of anders op een na beste zoon van Dyoll Starlight. Treqoyd Starlight's vader Grove Sprightly is de meest suksesvolle hengst aller tijden. Ook Grove Ballistite was een van de betere zonen van Dyoll Starlight.

Coed Coch Meilyr: nogal wiedes, is een zoon van Tregoyd Starlight en viad moederskant zien we dan Grove Madcap, 3/4 zus van de moeder van Tregoyd Starlight. Meilyr was de laatste "heavy hitter" uit het Dyoll Starlight kamp, maar ook een van de eersten uit het Coed Coch Glyndwr kamp.. Loopbaan in Europa werd kortgesloten toen hij naar Amerika werd verkocht.

Coed Coch Madog: zelfde moeder als Meilyr, nu 2 x Glyndwr. Waarschijnlijk suksesvol vanwege (lichte) bloedverversing op Dyoll Starlight stam. Glyndwr had (maar) drie lijnen van Dyoll Starlight.

Brierwood Honey: Op Brierwood was Mathrafal Mistress eigenlijk de enige belangrijke stammerrie. Ook een variant op bloedverversing. Brierwood gebruikte altijd wel veel Dyoll Starlight bloed voor hengsten.

Revel Choice: waarschijnlijk geboren als "ongelukje". Ze was gefokt op Vardra, maar toen meneer Williams doodging is ze ongeregistreerd verkocht aan Emrys Griffiths van de Revel. Omdat Emrys Griffiths haar registreerde, werd ze dus Revel. Haar moeder Vardra Charm was een van de mooiste Welsh merries van de 20ste eeuw. Haar vader was Charm's beste zoon...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 13:14

PS: wel uitkijken met foto's scannen uit dat boekje. Ik heb een keer het fotootje van Coed Coch Madog geplaatst in een artikel van "In de Strengen" en kon maar net een proces afwenden door de fotograaf...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 13:33

Aha, het wordt me nu een stuk duidelijker, bedankt voor alle uitleg! Het was vroeger idd een heel gedoe om hengsten en merries bij elkaar te brengen, zoals je zegt haakte men niet zo makkelijk de trailer aan als nu. Ik sta er alleen van versteld wat voor mooie pony's er kunnen ontstaan uit dit soort lijnrechte inteelt, echt plaatjes! Vardra Charm bijvoorbeeld is idd een prachtmerrie, zoals ze op de foto staat (met veulen) is ze net een mini-Arabier van mijn favoriete soort.

Hoe zat dat ook alweer met Cwn Cream of Eppynt, hem kwam ik ook tegen in enkele stambomen. Er was iets speciaals met hem, toch ook iets met kleurvererving ofzo?

En nog bedankt voor de tip mbt scannen! Als ik iets plaats, zet ik er iig de bronvermelding bij. Maar zolang de scanner nog dood blijft, valt er toch weinig te scannen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 14:02

Dit is ook een topic over inteelt (o.a. welsh) http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=47340

Over de sektie A weet ik niet zoveel Knipoog
Bij de welsh cobs ontkom je als je even verder kijkt in de afstamming ook niet aan inteelt.
Ruim 65% over 9 generaties bij mijn zwarte merrie...
Alles gaat terug op een paar hengsten.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 14:08

Karin schreef:
Hoe zat dat ook alweer met Cwn Cream of Eppynt, hem kwam ik ook tegen in enkele stambomen. Er was iets speciaals met hem, toch ook iets met kleurvererving ofzo?


Cwm Cream of Eppynt was, zoals zijn naam ook wel verraadt, een Palomino. Hij is een van de meest invloedrijke Palominos uit de geschiedenis, samen met Revel Serenade, Criban Blonde, Criban Cockade, Snowdon Arian II en Coed Coch Madog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 14:18

Coed Coch Madog een palomino? Op de zwart-witfoto in mijn boekje lijkt hij behoorlijk grijs, met zwarte manen, staart en benen...

Snowdon Arian II ben ik tegengekomen in de stamboom van Ankerwycke Snowdon, de moeder van de kampioensmerrie van 1954 nl. Ankerwycke Clan Snowdon.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 14:39

Coed Coch Madog was idd een schimmel, maar hij fokte palominos. Dat was een beetje vreemd, omdat er uit zijn familie voor hem maar weinig palominos kwamen. Snowdon Arian II stamde overigens van de originele Cream of Eppynt af. Hij heeft niks te maken met Cwm Cream of Eppynt (behalve de kleur dan). Ankerwycke Clan Snowdon is naar Mr. Goodrich in Lampasas, Texas gegaan Frusty Frusty . De meest bekende Europese lijn van Snowdon Arian II is op Coed Coch. Denk aan Coed Coch Anwyled, Coed Coch Brenin Arthur en zo. Die lijn zie je bijvoorbeeld in http://www.nerwynponies.co.uk

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: vraag over inteelt bij Welshpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 07:56

Karin schreef:
En nog een laatste vraag: ik dacht dat 'Rondeels' een Nederlandse stalnaam was, maar ik kom in het boekje een Rondeels Pengwyn tegen van een Britse fokker. Hoe zit dat nu?


Aha, ik had deze vraag nog niet beantwoord. Rondeels Pengwyn is de beroemdste ony die ooit in Nederland is geboren, en wel bij mevrouw Peletier-Muller in Hoenderloo. Als jonge pony ging hij de noordzee over, kwam weer terug en ging toen weer de Noordzee over. Toen is hij doorverkocht naar Nieuw-Zeeland, waar hij nog een lang leven heeft geleid.

Pengwyn heeft gedekt bij een aantal topstoeterijen in Engeland en Wales. Denk daarbij aan Springbourne, Dyrin en Revel. Bekendste nakomelingen in Groot-Brittannie waren bijvoorbeeld Springbourne Halwyn, Springbourne Ceinwen, Breachwood Marwyn, Revel Pavane, Dyrin Tegwyn en Baledon Dinah, Yaverland Walnut. In Nederland zijn de bekendsten Rondeels Carino, Rondeels Matheus, Rondeels Carefull, Rondeels Careaway en Forsythia's Trifos.