Fjordenkeuring 1 augustus/toiletteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Fjordenkeuring 1 augustus/toiletteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 13:36

Een tweejarige fjord die hier op stal staat wordt als het goed is donderdag voorgebracht op de keuring in Hardenberg.

Nu is het zo dat niemand hier iets weet over keuringen van fjorden. Zijn er zaken waar we nog op moeten letten, hoe wordt een fjord getoiletteerd ???
Alle info is welkom.

Zijn er nog andere bokkers die in Hardenberg aanwezig zijn ? We zoeken bijvoorbeeld ook nog een goede voorbrenger.

Bertus.

NELLY
Berichten: 27
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

FJORDIES!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 16:10

Party!! Ik ook 2 fjorden gehad, maar die zijn pas geleden verkocht. Ik heb met hun ook keuringen gelopen.

Toileteren:
Het knippen van de manen. (langen manen mag ook maar persoonlijk vind ik dit minder verzocht staan.) verder was je hem gwoon en tut je hem/haar gwoon lekkr op. Geen sokjes knippen en die ongein. Een fjord kan je zoals eerder ander paard helemaal op tutten niks bijzonders aan.

Jezelf:
Liefst zien ze je in een witte broek, wit shirt en rode stropdas

Paard:
Wit halstertje met wit touw en bij wat oudere paarden een hoofdstel zonder neusriem.

Voorbrengen:
Wordt gedaan in stap en draf.

Je komt binnen en loopt dan in volgorde van catalogus nummer. Zorg dat je niet te dicht achter de andere pony's loopt. Dan loopt de rest gwoon rondjes en de gene die aan de beurt is moet naar de jury komen en het paard opstellen dat doe je zo dat de jury alle 4 de benen van het paard goed kunnne zien dus als de jury voor je staart dan moeten de binnenste benen van het paard het verst uit elkaar staan. Dan zegt de jury of je moet gaan draven of een stukje stappen en dan moet je hem/haar weer opstellen aan de andere kant.

Het is niet zo moeilijk je moet gwoon zorgen dan je optijd klaar staat en even warm looopt voordat je de ring in gaat en tijdens het lopen de pony genoeg ruimte te geven in de lijn zodat hij/zij zich kan laten zien en dus vrij kan lopen. Verder staat in het fjordenboekje alles goed uitgelegd en omschreven hoe ze het het liefst allemaal willen zien.

Neem lekkr veel hooi mee en emmers voor water en dan gaat de rest van zelf.
Ik vond het altijd SUPER gezellig en ik wens jullie veel plezier op de keuring en maak er een gezellige dag van.

SUCCES, MAAR DAT ZAL VAST WEL LUKKEN.

xxx Nicky
VOOR nog meer vragies gwoon stellen hoor...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 19:59

Heeeej, jammer dat ik dan een show heb in Barneveld, anders had ik hem wel voor je voorgebracht.

Toileteren: knip de manen in een mooie boog die vloeiend vanuit de bovelijn van de rug/schoft komt. Hoe hoog die moet zijn is afhankelijk van de hals, standaard is handbreedte, maar als de hals iets zwaarder is kun je de boog best wat platter knippen. De manen mogen gelijk geknipt of met 0.5cm uitstekend zwart. Knip de manen nat en met een zeer scherpe schaar (kappers). Baardharen moeten wel even weggeknipt worden.
Als je niemand hebt die de manen kan/durft te knippen moet je snel even een gil geven, ik ben tot woensdag vrij, dus kan dinsdag wel even langskomen, kan ik meteen het voorbrengen laten zien.

Voorbrengen gaat alsvolgt:
Je komt in catalogus volgorde binnen en loopt op de rechterhand (met de klok mee). Na wat rondjes lopen moet je stilstaan en worden jullie 1 voor 1 bij de jury gereoepen om voor te stellen. Je loopt achter de jury langs en stelt hem met zijn rechterkant op naar de jury. Benenpaar aan de kant van de jury moet open staan (zie beschrijving in het keuringsboekje).
Dan mag je wegloen en loop je schuin naar links in stap, dan ga je de hoek door (je loopt dus weer op de rechterhand) en draaf je aan, vervolgens de korte zijde draven van de ring en dan schuin in draf naar de jury.
Nu stel je hem met de linkerkant naar de jury op en benenpaar aan die kant weer open.

Als de jury klaar is mag je weer achteraan aansluiten, als de fjord niet goed heeft getoond in de draf ervoor kun je ervoor kiezen om naar je plaats terug te draven, die kan je punten helpen verhogen.
Dus niet doen als hij zowizo beroerd draaft.

Als iedereen geweest is wordten de paarden geplaatst (je nummer wordt omgeroepen) en ga je weer op de rechterhand lopen. Op dit mometn kunnen ze nog wat aan de plaatsing veranderen.
Vervolgens opstellen in de midden en dan hoor je door de luidspiekers je punten en premie.

Klinkt allemala heel ingewikkeld, maar t valt best mee. ga gewoon voor je de ring in moet op tijd kijken bij de rubrieken ervoor, dan heb je een indruk hoe het gaat.

Kleding: witte broek, wit overhemd en rode stropdas is het protocol, alleen houd helaas niet iedereen zich eraan.

Ik zal je even wat foto's mailen van de beenstand hoe ze moeten staan op de keuring. Ik ga met die van mij ook iedere jaar en gister hebben we de fjord van mijn stalgenootje voorgebracht met succes.

Veel succes, hoe heet de fjord eigenlijk, leuk om te weten.

Groetjes viv

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 06:09

Nicky en Viv ... heel erg bedankt voor jullie uitvoerige antwoorden. Daar kunnen we mee verder.
Zelf ben ik met name op de hoogte van de gang van zaken op keuringen van welsh pony's. Van fjorden weet ik weinig, dus met name de verschillen hebben mijn interesse.
Overigens zijn we maandag op bezoek geweest bij mensen die daar wel ervaring mee lijken te hebben en die ook zelf drie paarden op die keuring brengen. Een voorbrenger is dus inmiddels geregeld Knipoog

De fjord in kwestie heet overigens Veera (Anneveera) en de vader is Lars, maar dit lijkt me meer iets voor de eigenaresse om uit te leggen Haha!

Bertus.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 08:43

Nou ben benieuwd wat deze twenter gaat doen. Eeeh Veera voor een ruin?
Succes!
Viv

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 16:14

Vippie schreef:
Nou ben benieuwd wat deze twenter gaat doen. Eeeh Veera voor een ruin?
Succes!
Viv


Ik laat nog weten hoe het afloopt. Ennuh... ruin ??? nee hoor .. weet niet waar dat idee vandaan komt Haha! maar het is gewoon een merrie.

anneveera
Berichten: 79
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 20:05

ze heet gewoon veera en haar vader is JARS.

anneveera
Berichten: 79
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 22:35

hoi
veera heeft een a-premie gehaald!

Tasja

Berichten: 202
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: HEERHUGOWAARD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 22:55

Gefeliciteerd hoor, gr. anna