Welke eigenschappen zijn erfelijk en dominant??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 12:52

erfelijkheid is moeilijk onderwerp. vooral omdat het niet zo invoudig ligt als wat jij waarschijnlijk op de middelbare school leert. Er spelen ook enzymen een rol bij. Kan wel zwaar theoretisch worden, maar daar heb je weinig aan.
Je hebt de ouders en hun voor ouders waar je naar moet kijken. Heeft jou merrie een bepaalde eigenschap die je graag of juist niet graag terug ziet in je veulen. moet je eerst in haar lijn kijken of het veel voorkomt en waar vandaan. zo kun je enigzins uitmaken of iets dominant is of niet. Dan kun je kijken naar een hengst die jou aanspreekt en zijn stamboom uit gaan pluizen.
Genetica is erg moeilijk en je kunt het je zelf zo moeilijk maken als je wilt, maar je kunt ook gewoon een hengst uitkiezen die jou aanspreekt. dan heeft hij waarschijnlijk eigenschappen die jij graag ziet en die jou merrie waarschijnlijk ook heeft. Dit is natuurlijk als je particulier fokt de breste optie vind ik, maar fok je profesioneel dan moet je wel dieper graven.
Toch blijft het altijd moeilijk. Fokken is geen optel som. Er bestaan niet alleen dominat of ressesieve genen, maar intermediar bestaat ook nog. Dat betekend dat bij de genen even sterk zijn en dan krijg je een tussen kleur een stekel vos bijvoorbeeld. Schimmel en vos zijn dominant. zo zie je maar dat het moeilijker ligt dan je denkt. Ik kan hier nog uren over door gaan, maar ik denk dat mijn verhaal wel duidelijk zijn.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 115 bezoekers