Vroeg geboren veulen (januari/ februari).

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:28

Het enige nadeel is, als je merrie te vroeg (lees December) het veulen de wereld op schopt, dat je met sommige stamboeken met een jaarling zit van een paar dagen oud. Je kunt natuurlijk sjoemelen en zeggen dat het veulen pas na 1 Januari is geboren. Wordt vaak genoeg gedaan in Amerika.

Voor de rest is een box erg klein (ik weet niet wat voor ruimte je ter beschikking hebt) en het ligt eraan hoe voorzichtig de merrie is. Maar aangezien veulens de neiging hebben om ter plekke neer te storten als ze gedronken hebben, is de kans dat de merrie per ongeluk op het veulen gaat staan in de stal vele malen groter.

Ik ben voor het dekken in Mei/Juni voor een veulen in April/Mei. Meteen vanaf dag een sociaal contact met andere merries en veulens. Weidegang, licht, warmte en ruimte. De natuur heeft het niet voor niets zo bedacht dat veulens pas later in het voorjaar geboren worden.

Verkijk je niet op het feit dat in Amerika en Canada veulens zo vroeg worden geboren. De meeste veulens staan in verwarmde stallen en hebben een verwarmde binnenbak tot hun beschikking. Het vroege datum om te dekken komt hier door het feit dat per 1 Januari alle Quarterveulens een jaartje ouder zijn. Een paar maanden voorsprong kan het verschil uitmaken op een halter show tussen winnen en plaats 2. Er wordt nu eenmaal gekeken naar het massiefste en grootste veulen. Op Futurity wedstrijden voor driejarigen maakt een verschil van een paar maanden nog steeds heel veel uit.

De enige reden die ik zou zien voor een vroege dekking is als je merrie moeilijk drachtig te krijgen is. Als je pas in Mei/Juni begint heb je drie cycli waarbinnen je het kunt proberen. Lukt het dan niet komt het veulen gewoon veel te laat. Als je vroeg begint, heb je wat langer de tijd.
Als dat de reden niet is, en het ook niet pertinent moet dat je merrie zo vroeg naar de hengst gaat, zou ik gewoon Mei/Juni kiezen. Je weet nu eenmaal dat je een wedstrijdseizoen gaat missen als je merrie een veulen heeft. Ben je daartoe bereid: ga ervoor. Als je daar niet toe bereid bent, moet je je afvragen of je wel een veulen zou moeten nemen....


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 11:58

Nadeel van vroeg spenen: je hebt geen leeftijdsgenootjes waar het veulen mee op kan trekken.

Nadeel van lang bij de moeder laten lopen zodat je ze toch met andere veulens kunt spenen: de veulens willen de merrie dan soms wel eens aardig uitputten. Sommige merries zijn de veulens na 4 maanden ook flink zat en willen liever met rust gelaten worden.

Als ik zou moeten kiezen voor het welzijn van de merrie of het veulen kies ik in alle gevallen toch voor de merrie. Of het nu met problemen is bij de geboorte, of gedurende de zoogtijd. De merrie gaat altijd voor.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:55

grassie"]
[quote="Cassidy schreef:
Het enige nadeel is, als je merrie te vroeg (lees December) het veulen de wereld op schopt, dat je met sommige stamboeken met een jaarling zit van een paar dagen oud. Je kunt natuurlijk sjoemelen en zeggen dat het veulen pas na 1 Januari is geboren. Wordt vaak genoeg gedaan in Amerika.


Grassie is iets van 21 december geboren... hij is dus officieel haast een jaar ouder dan 'in het echt'
Ik heb er niet veel last van verder Knipoog , maar het is eigenlijk wel bizar.
[/quote]

Op het moment dat je aan wedstrijden mee moet gaan doen die aan de leeftijd gebonden zijn (zoals de futurity in Amerika alleen voor driejarigen is) heb je er zeer zeker last van. Ook moeten in Amerika paarden vanaf 6 jaar in wedstrijden op één hand worden gereden. Ook hier mis je een compleet jaar trainen als je paard vóór 1 Januari wordt geboren, en als je daar heel eerlijk over bent.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: elske_ en 9 bezoekers