Kleurentabel KWPN-hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Kleurentabel KWPN-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-04 12:23

Afgelopen voorjaar werd er op de KWPN site een kleurverervingstabel van de KWPN hengsten geplaatst.

Het bleek dat die tabel niet geheel klopte en werd daardoor gelijk weer verwijderd.

Wie weet wanneer er in hemelsnaam een nieuwe tabel komt.
Dit schiet ook niet op zo........

Is er hier misschien iemand die destijds snel de "foutieve tabel" heeft gekopieerd naar C........... ???

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-04 12:55

kitbits?

ff kijken.........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-04 17:29

Anders doe ik het desnoods wel even.......... Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-04 18:38

Ik heb de tabel en ik zal het even in een matrix opstellen.
Die lui bij het KWPN kunnen ook echt helemaal niks.

Zo op het erste oog leek de tabel niet zo heel veel fouten te bevatten, maar bij Casco en Casantos loop ik toch tegen HELE gekke dingen aan........

Zo zou Casantos bijvoorbeeld alleen 54 bruine merries hebben gedekt, en géén zwarte , vossen of schimmels.........
(ik heb het dus niet over de veulenkleur, maar over de kleur van de gedekte merries!!!!)

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-04 23:58

OK.

Ik ben al een stuk verder.

De matrix is nu klaar.
Enkele hengsten MOET ik verwijderen omdat het KWPN die aantallen volledig vernaggeld heeft.

Ik ben nu even (al een uur of wat ... Haha!) bezig met het opschonen van de lijst.
Er staan bijvoorbeeld namelijk BRUINE veulens in uit een ZWARTE vader en een ZWARTE moeder. Iets wat NOOIT kan.
Die veulens MOETEN dus zwart zijn, OF de moeders zijn niet zwart, maar BRUIN en staan dus ten onrechte voor ZWART op papier. (zo'n 5 procent van de merries staat onterecht als ZWART te boek .......... misscien ook nog wel een hengst)

Verder verwijder ik ook even een paar veulens die echt foutief zijn geschetst, al gaat het daar maar om een paar.

De meeste hengsten heb ik nu in kaart gebracht wat kleurcodering betreft.
Een aantal moet ik even nader toetsen aan de theoretische kleurverdeling alvorens ik hier een duidelijke uitspraak over kan doen.


Bijkomend voordeel van deze gehele lijst is dat ik nu EINDELIJK inzage heb gekregen in de opbouw van de diverse sub-typen in de kleurverdeling.
M.a.w. ik weet nu bijvoorbeeld hoeveel procent van de KWPN fokmerrie-populatie van vostype AAee, Aaee en aaee is.............
Dezelfde onderverdeling heb ik ook al berekend voor de zwarten en de vossen.

Even geduld voor andere tabellen..............

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-04 01:05

Daar zeg je al zowat.
Die geeft alleen schimmels. Dat klopt.
Maar volgens de KWPN-schetsers ook verscheidene bruinen en vossen.

En die rotzooi mag ik nu dus opruimen.

Dat ze die mensen daar niet van te voren op attenderen!
Ik maak nu een genetica-tabel op basis van waarnemingen, maar bij het KWPN hebben ze toch de tabellen van het Van Haeringen instituut zou je denken........
Met die gegevens kunnen de schetsers dan zo op pad.
Hoeven ze niet meer te zoeken naar dat ene schimmelhaartje bij dat veulen, maar het beestje gewoon als schimmel inschrijven en ter controle even een haartje mee te nemen voor de bewijsvoering.

Zelfs Uniform bevat in de lijst nog zeker 100 (!!!) kinderen die geen schimmel zijn.
Van dat dier is al meer dan 20 jaar bekend dat ie alleen schimmels geeft.
Weten die schetsers dat dan nóg niet????
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 23-12-04 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-04 23:16

Wouter24 schreef:
Hoe heb je San Remo ingeschaard? Die is namelijk stekelharig zwart.... Staat bij mijn weten zelf op zijn papier....


San Remo is inderdaad ingeschaard als zwart.
Volgens de KWPN tabel is hij zwart, en gezien zijn nakomelingen is hij dat ook echt.
Of hij daarbij als extra factor stekelharig doorfokt is een ander verhaal. Dat ga ik verder niet uitwerken. (Hij staat genoteerd met 6 nakomelingen met de kleur [overig], maar dat geldt voor meerdere hengsten).

Om alvast even vooruit te lopen op de volledige tabel:

San Remo = onzuiver zwart ==> aaEettgg

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-04 13:52

OK.

De tabel met hengsten is voor 96% compleet.
Van een aantal jonge hengsten heb ik te weinig kinderen om een duidelijk uitspraak te kunnen doen.

Hieronder zal ik zo even wat lijsten proberen te plaatsen.
(met een beetje uitleg. Ik ga ervan uit dat de basisprincipes bekend zijn)

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-04 13:52

of beter nog.......... een nieuw topic

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Supertje, Ubermetrics en 123 bezoekers