blauwe ogen genetica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 15:49

Ik heb ook een pony met een blauw (of optewel maanoog)
Ik heb haar stamboom nagetrokken en tja zeker zullen we het nooit weten maar voor zover ik weet, de namen me bekend waren en ik foto's heb gezien is er geen voorouder met een maanoog...en toch heeft ze der 1.
David Bowie heeft ook 2 verschillende ogen en die is beroemd geworden Haha! ik vindt dus dat een maanoog ten allen tijde niet gediscrimineert mag worden op een keuring of iets dergelijke.
het is ook niet "erfelijk" om er dan maar een naam aan te geven, merries met een maanoog hebben slechts 5% kans op het vererven van hun blauwe oog(en) aan hun veulens. Mij lijkt er het dus geen reden om een merrie met een maanoog dan af te keuren voor het stamboek of ze op dat punt predikaten te onthouden..elke merrie of ze nou bruine of blauwe ogen heeft heeft kans op een veulen dat, al zijn het oranje ogen heeft.
Net zo goed dat een merrie met blauwe ogen een veulen kan krijgen met 2 bruine ogen kan een bruinogige merrie een veulen krijgen met een maanoog (wat dus bij mij het geval was..)
Volgens mij onzin om het als fout te zien, en heb genoeg redenen waarom.Ze gaan er niet minder door lopen, zijn niet minder lief en het is ook niet dat zo 1 oog de rest van de pony z'n bouw tenniet doet..

Waardoor het dus bepaald wordt is niet duidelijk, bij mensen zijn ze er ook nog niet achter volgens mij, net zoals de 1 krullen heeft en de ander sluik haar is het met ogen maar net zo...


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 16:24

vanda's schreef:
Jij zegt oftewel maanoog..
Maar een blauw oog is toch iets heel anders dan een maanoog?!?!!


nee hoor is hetzelfde.
Een blauw ook zoals hier afgebeeld is hetzelfde als een maanoog.ik heb net nog eens voor de zekerheid gekeken op mijn pony's papier en daar staat "links maanoog" (en het is een blauw, lijkt me dus wel duidelijk hetzelfde), m'n veearts, hoefsmid en instructrice zeggen allemaal ook maanoog tegen het blauwe oog van mijn pony.
Ik neem aan dat dit het is wat je bedoelt?
Afbeelding

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 16:59

Naar mijn weten wel, wat heb jij dan gehoord wat het is?


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 20:27

Nou mijn pony is in ieder geval al niet blind aan die kant.
Lijkt me ook een beetje raar dat een stamboek een blauw oog een maanoog noemt als dat niet terecht is....

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 12:35

Idd die stelling heb ik ook al gehoord maar die vindt ik ook niet in alle gevallen op gaan...
Wel is het zo (en dat kun je bij de foto van mijn en jouw veulen goed zien) dat het maanoog wel in het gedeelte valt waar de bles toch verder over het hoofd doorloopt.
Mijn jaarling heeft het enkel aan der linkerkant en je kunt heel goed zien dat haar bles aan die kant schuin naast het hoofd doorloopt.Echter niet zo dat haar oog erin ligt maar hij ligt wel verder aan die kant dan aan de andere.
Bij jouw veulen is dat ook zo, zijn bles ligt aan weerszijden van het hoofd verder opzij (ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven maar hoop dat het duidelijk is)
Ik heb al veel pony's met een maanoog gezien en allemaal hadden ze een bles of andere aftekening die aan de kant van het oog dichterbij lag.
Er zijn ook paarden met gewoon een heel wit hoofd maar dat hoeft dus niet perse.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, jilinda en 113 bezoekers