12 maanden drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

12 maanden drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 11:28

de clydesdale van mn achternichtje is dus drachtig en was 15 mei uitgeteld. Tot nu toe is er nog steeds geen veulen, en ze is inmiddels 2 weken overtijd. Ik weet dat dat geen probleem is.
Maar nu vertelde haar moeder gister aan mijn moeder dat t vaak voorkomt wanneer de merrie in t begin voedingsstoffen tekort heeft gehad, ze ook wel 12 maanden kan dragen. Dan zou stella dus nog 2 weken te gaan hebben. Het is dr eerste veulen dus daar kan t ook aan liggen,
Nu komt wat aparts, want Stella heeft al een aantal keer weeën gehad maar die hebben dus niet doorgezet en t veulen is niet geboren. Als t nog lang duurt halen ze wel de DA erbij. Is het niet erg dat ze al weeën heeft gehad maar dat ze niet doorgezet hebben?? ik vond dat juist zo vreemd om te horen

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:00

het kan wel hoor, vorig jaar stond er een merrie op stal die ook 4 weken overliep. nog ff afwachten dus!

LINDA

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:07

het kan ook zijn dat het veulen is gaan draaien. dat kan allerlei rare dingen veroorzaken. de echte uitrekentijd is sowieso 11 maanden en 5 dagen. ik weet niet of je dat gerekend had?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 10:41

Als het veulen draait kan het net lijken of de merrie weeen heeft. Ze kan dan heel onrustig worden, naar de buik kijken, liggen en weer gaan staan, soms zelfs wat door de achterbenen zakken, e.d. Niets om je ongerust over te maken.
Verder over het overtijd zijn, mijn fjordenmerrie heeft dit jaar een dracht van 13 maanden gehad. Het kan gewoon voorkomen en het enige wat je eigenlijk kan doen is afwachten...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:15

tja sorry donja heeft helemaal gelijk. gewoon wachten. vertoont ze al wat?