tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onyxbertha
Berichten: 74
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Goudaa

tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 18:30

Hallo allemaal,

Ik had de vraag tot hoe oud je je merrie kan laten dekken.
Want ik heb een shetlander merrie waarvan de leeftijd niet zeker is. maar zeker wel boven de 10 jaar oud.
Ze is een hele fitte pony en heeft al vaker veulens gehad.
Ik wou weten of je een pony die ouder dan 10 is nog kan laten dekken.
Ze schatten der rond de 13 14 jaar.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes! :D

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:39

Ja hoor dat kan opzich prima 10 is niet oud hoor ;) Zeker niet als ze al eens een veulentje heeft gehad. Ik zou alleen nu niet meer gaan dekken maar dan pas volgend jaar tussen (eind) april en juli Dan komt het veulen als er lekker gras groeit.

Onyxbertha
Berichten: 74
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Goudaa

Re: tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 18:43

Jaa maar ze is geen 10 hoor ze is ouder dan 10.
Oke bedankt:D

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:44

Mijn oude merries hebben op hun 18e en 19e nog veulens gehad. Geen probleem dus. Om een merrie voor het eerst te laten dekken wordt meestal een jaar of 14 aangehouden. Dus zelfs als ze nog nooit een veulen gehad zou hebben zou het nog wel kunnen.

Maar weet je wel zeker dat je wilt dekken? De markt voor paarden is op dit moment nul komma nul, en Shetlanders, zeker hengstveulens, komen 9 van de 10 keer bij de slager terecht, als veulen al. En hoewel is niets mis is met paardenvlees, ook niet als het veulenvlees is, is dat nou niet echt een reden om een veulen te fokken. Als jij niet weet hoe oud je paard is, betekent dat per definitie dat er geen papieren bij zijn. Dan ben je sowieso niet aan het fokken, maar aan het vermeerderen. Hou dat wel in je achterhoofd.

Onyxbertha
Berichten: 74
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Goudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 18:48

Ibbel schreef:
Mijn oude merries hebben op hun 18e en 19e nog veulens gehad. Geen probleem dus. Om een merrie voor het eerst te laten dekken wordt meestal een jaar of 14 aangehouden. Dus zelfs als ze nog nooit een veulen gehad zou hebben zou het nog wel kunnen.

Maar weet je wel zeker dat je wilt dekken? De markt voor paarden is op dit moment nul komma nul, en Shetlanders, zeker hengstveulens, komen 9 van de 10 keer bij de slager terecht, als veulen al. En hoewel is niets mis is met paardenvlees, ook niet als het veulenvlees is, is dat nou niet echt een reden om een veulen te fokken. Als jij niet weet hoe oud je paard is, betekent dat per definitie dat er geen papieren bij zijn. Dan ben je sowieso niet aan het fokken, maar aan het vermeerderen. Hou dat wel in je achterhoofd.


Tja daar zit wat in.
Maar als ik het veulentje zelf wil houden?
en niet verkoop.
Dan komt hij of zij ook nergens anders terecht.
Ze heeft wel papieren(paspoort). Alleen haar ouders zijn onbekend en de veearts en tandarts schatten haar tussen de 13 en 15 jaar oud.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:51

Tja ibbel heeft absoluut een punt! Marktplaatst staat bomvol met shetland veulens die ze aan de straatstenen niet wijt kunnen. Zeker rasloze shetties daar zijn er zoveel van......
Heb je dan ook plaats als het een hengstje wordt? Ik zou het zelf niet doen. Enneuh je pony heeft geen papieren, een paspoort is geen stamboek papier ;)

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:53

Onyxbertha schreef:
Ze heeft wel papieren(paspoort). Alleen haar ouders zijn onbekend en de veearts en tandarts schatten haar tussen de 13 en 15 jaar oud.


Een paspoort (het entingsboekje) is NIET hetzelfde als stamboekpapieren. Als er bij een paard/pony 'papieren' bij zijn, dan bedoelen ze het stamboekbewijs en het paspoortje krijg je er bij, mits het paard/pony altijd goed ge-ent is.

Een pony 'fokken' om zelf te houden is leuk, maar het brengt idd niets op.. de markt is zoals Ibbel al zegt; nul komma nul!

Onyxbertha
Berichten: 74
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Goudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 19:35

Oke dat begrijp ik ook wel!
Maar ik heb plek voor hem of haar.
Ik wou alleen maar weten of het kan als ze al ouder is.
Haar ras is wel bekent.
ShetlanderxIjslander wel een kruising dus.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:52

Ik verplaats dit topic van MD naar F-AM.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:55

Sorry een paspoort is geen papieren, want dan zouden haar ouders en leeftijd wel bekend zijn en de hele afstamming.

Weer eentje die een schetje wil fokken, het gaat zo slecht met verkoop, en er gaan er al heel veel naar de slacht.

Ik zou het niet doen.

Dagmar_1995

Berichten: 1267
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: Deventer

Re: tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:57

Ts heeft toch aangegeven het veulentje zelf te willen houden? niets mis mee dan toch.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:59

Het is ook voor een dierenarts of tandarts heel moeilijk in de schatten hoe oud een paard is, boven de 12 jaar. Dat geldt ALTIJD, dus een schatting van 13 of 14 jaar oud is altijd twijfelachtig. De pony kan dan ook 19 zijn, of 21.
Ik zeg niet dat dat zo is, maar het schatten wordt verdomd moeilijk boven de 12 jaar dus iemand kan er makkelijk naast zitten.
Als je een veulen wilt, zou ik er gewoon eentje kopen voor 20 euro. Dan is die maar vast weer ´gered´. Ik zou er zeker niet bij fokken als het niet echt iets toevoegt.

Onyxbertha
Berichten: 74
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Goudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:02

Kukkie schreef:
Het is ook voor een dierenarts of tandarts heel moeilijk in de schatten hoe oud een paard is, boven de 12 jaar. Dat geldt ALTIJD, dus een schatting van 13 of 14 jaar oud is altijd twijfelachtig. De pony kan dan ook 19 zijn, of 21.
Ik zeg niet dat dat zo is, maar het schatten wordt verdomd moeilijk boven de 12 jaar dus iemand kan er makkelijk naast zitten.
Als je een veulen wilt, zou ik er gewoon eentje kopen voor 20 euro. Dan is die maar vast weer ´gered´. Ik zou er zeker niet bij fokken als het niet echt iets toevoegt.


ja dat is zo.
maar ze is zoieso niet zo heel oud .
Ik wil geen veulen kopen ik red er dan weer eentje.
maar ik heb een merrie en ik wil een veulen van haarzelf.
de merrie heeft heel veel gedachten bij mij ze is belangrijk als zij er niet meer is heb ik een nakomeling van haar.
ik verkoop het veulen absoluut niet !
Dus niks gaat naar de slacht-

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:06

Je bent 14! Je ouders kunnen failliet gaan of werkeloos raken, je kan je interesse verliezen over een paar jaar...... absoluut geen stabiliteit voor de toekomst, want ook een veulen wordt misschien gewoon 20 jaar. ´Absoluut´ bestaat niet bij 14-jarigen.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:08

Waarom zou ze het niet doen als ze zeker weet dat ze hem zelf wil houden? Een hengstje kun je castreren. Ze zijn idd niks waard, maar als je het leuk vind om iets te fokken en plaats/geld hebt en er nog eentje bij wil hebben kun je het best doen. Als je er toch al eentje hebt, tja. Natuurlijk kun je er voor 20 euro eentje redden, maar fokken is ook ontzettend leuk :D Je moet gewoon goed nadenken wat je liever doet, zelf eentje fokken of eentje redden.

Als je pony al een veulentje gehad heeft kan het best, risico heb je altijd ook als je met een 4jarige fokt

Edit: Ik zie nu dat je 14 bent, de poster boven me heeft ook gelijk.
Laatst bijgewerkt door x_Milou op 12-09-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:08

Ik snap je wel. Lijkt mij ook super leuk ooit een veulen van mijn pony te krijgen (NRPS met stamboek ;) ) Als je het veulen zelf wilt houden, dan is het goed toch! Gewoon doen hoor :P

Onyxbertha
Berichten: 74
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Goudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:08

Kukkie schreef:
Je bent 14! Je ouders kunnen failliet gaan of werkeloos raken, je kan je interesse verliezen over een paar jaar...... absoluut geen stabiliteit voor de toekomst, want ook een veulen wordt misschien gewoon 20 jaar. ´Absoluut´ bestaat niet bij 14-jarigen.



En als mijn ouders er nou ook achter staan?
en zeggen dat ze het kunnen betalen?~
En over mij hoef je je geen zorgen te maken ik verlies mijn intresse echt niet.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:14

O, ik maak me geen zorgen. Dat zouden je ouders moeten doen.

Onyxbertha
Berichten: 74
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Goudaa

Re: tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:16

hoezo zouden ze dat moetn doen bang om failliet te raken?
Je weet niet eens hoe mijn ouders ervoor staan. misschien hebben ze wel heel veel geld.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:30

Of hun kind wel genoeg respect voor een leven meekrijgt. Ouders die gewon zeggen: ja toe maar, fok maar een waardeloos veulentje verwennen hun kind in mijn ogen meer dan dat ze het leren dat elk leven met zorg en respect moet worden gezien.
Maargoed, jij zult ongetwijfeld vinden dat je juist heel veel respect voor een paardenleven hebt. En dat kan ook best waar zijn. Maar 14-jarige kunnen nu eenmaal bijna nooit de gevolgen van hun daden overzien. Vandaar dat ze nog ouders nodig hebben en niet als volwassenen worden en kunnen worden gezien.

Onyxbertha
Berichten: 74
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Goudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:37

Kukkie schreef:
Of hun kind wel genoeg respect voor een leven meekrijgt. Ouders die gewon zeggen: ja toe maar, fok maar een waardeloos veulentje verwennen hun kind in mijn ogen meer dan dat ze het leren dat elk leven met zorg en respect moet worden gezien.
Maargoed, jij zult ongetwijfeld vinden dat je juist heel veel respect voor een paardenleven hebt. En dat kan ook best waar zijn. Maar 14-jarige kunnen nu eenmaal bijna nooit de gevolgen van hun daden overzien. Vandaar dat ze nog ouders nodig hebben en niet als volwassenen worden en kunnen worden gezien.


Nou zo zeggen mijn ouders het niet hoor!
Ik moet ook een heleboel zelf mee betalen dan. Ik heb heel veel respect voor een paarden leven. anders had ik dit niet gedaan.
ik weet veel meer dan dat jij denkt dat ik weet volgens mij. Ik heb een goeie vriendin die al heel lang in de paarden zit. Die me vast overal mee wilt helpen ik sta er helemaal niet alleen voor.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: tot hoe oud kan je een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:48

Via de zoekfunctie kom je ook enorm veel topic's tegen over dit onderwerp :)

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:00

Niet om je de les te spellen of zo, maar vergeet ook even niet dat je merrie een behoorlijk risico loopt als je haar laat dekken. Je kan aan het einde van de rit net zo goed met een dood veulen en dode merrie zitten. Leg dan maar aan haar uit dat ze dood is omdat je zo nodig een veulen wou. Ik zou het mezelf niet vergeven.

Ik heb het ook overwogen voor mijn merrie toen ze nog jonger was, maar heb uiteindelijk gekozen het niet te doen. Als je koopt, hou je idd weer eentje van bij de slager weg. Plus, het is niet omdat het veulen van jouw merrie is, dat het net zo'n superkarakter gaat hebben als zij. Kan net zo goed een onhandelbaar wicht worden. Dus misschien beter even wachten, kijken wat de toekomst brengt en misschien koop je binnen een paar jaartjes wel een super leuke pony of paardje waarvan je bij de koop meteen weet of z'n karakter bij je past en of het een gezond dier is.

Onyxbertha
Berichten: 74
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Goudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:36

LeenC schreef:
Niet om je de les te spellen of zo, maar vergeet ook even niet dat je merrie een behoorlijk risico loopt als je haar laat dekken. Je kan aan het einde van de rit net zo goed met een dood veulen en dode merrie zitten. Leg dan maar aan haar uit dat ze dood is omdat je zo nodig een veulen wou. Ik zou het mezelf niet vergeven.

Ik heb het ook overwogen voor mijn merrie toen ze nog jonger was, maar heb uiteindelijk gekozen het niet te doen. Als je koopt, hou je idd weer eentje van bij de slager weg. Plus, het is niet omdat het veulen van jouw merrie is, dat het net zo'n superkarakter gaat hebben als zij. Kan net zo goed een onhandelbaar wicht worden. Dus misschien beter even wachten, kijken wat de toekomst brengt en misschien koop je binnen een paar jaartjes wel een super leuke pony of paardje waarvan je bij de koop meteen weet of z'n karakter bij je past en of het een gezond dier is.


Deze merrie van mij ken ik al 10 jaar en in die tijd heeft ze al 2 andere veulens gehad.
En ze is nog nooit doodgegaan en nooit iets verkeerd gegaan.Ze is nu van mij sinds juni 2010 omdat de vorige eigenaar overleden is.

oja en ik heb 2 pony´s ook nog een fjordje.
dus ik ga egt geen andere meer kopen ik wou alleen maar vragen tot hoe oud je kan laten dekken, Dus wat jullie zeggen over dat ze dood gaat dan luister ik niet naar, Sorry me DA zegt ook dat het kan,

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:23

Ik zeg zeker niet dat het niet kan. (Begon daarom ook met: niet om je de les te spellen... : goed lezen, he. ;-) ) Uiteraard zijn er merries die op veel latere leeftijd nog veulenen, maar besef gewoon dat het altijd een risico is en dat je goed moet weten waar je aan begint. Het is niet omdat vorige drachten goed verliepen dat dit automatisch ook geldt voor de toekomst.