Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 15:14

Ik wil over een aantal jaar graag een dressuurveulen kopen voor het hogere werk.
Maar wat zijn de eisen?
Zijn er uberhaupt wel dingen waaraan je het nu al kan zijn.
Veel veulens bewegen leuk etc.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:19

Nou dat veel veulens leuk bewegen is juist helemaal niet zo. Het gebeurt nog vaker dat veulens op jonge leeftijd niet bijzonder draven maar later wel hele goede sportpaarden blijken.

Galop zit er van veulen af aan wel al in. Ze moeten goed kunnen galopperen. Edit: en goed kunnen stappen.

Jeetje waar let je op?? Tja overal op... is het veulen correct gebouwd? Geen afwijkingen? Heeft het veulen genoeg ras, uitstraling, maat, souplesse, lichaamsgebruik. Beweegt het opwaarts met houding, lossigheid en een goed achterbeengebruik?

Kijk eens bij filmpjes van veulens van veulenveilingen. Meestal haal je de aparte veulens er zo uit.

Anoniem

Re: Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:42

Waarom wil je perse een veulen als je het moeilijk vindt om de kwaliteit te herkennen? Dan is het juist mss handiger om een jong paard te kopen of juist al een volwassen paard. Van een veulen kan je onmogelijk zien of ze geschikt zijn voor het hogere werk. Dat weet je pas als ze onder het zadel zijn. Karakter, gezondheid en instelling spelen tenslotte ook nog mee.

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 15:59

Ik weet het wel enigzins te herkennen.
Maar ik vroeg me af, of er wel echte garantie was.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:26

Miiej schreef:
Ik weet het wel enigzins te herkennen.
Maar ik vroeg me af, of er wel echte garantie was.


Die is er nooit. Dat zou je toch moeten weten.

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:32

eh garantie tot de deur :P
succes ermee

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:39

Hmm mijn vraag wordt hier schijnbaar niet begrepen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:41

Volgens mij wel hoor, maar je weet nu eenmaal van te voren nooit hoe een paard zal uitgroeien.
Ik zou dan liever een 2 1/2 jarige kopen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:53

Miiej schreef:
Hmm mijn vraag wordt hier schijnbaar niet begrepen.


Je vraag wordt prima begrepen maar er is nooit garantie. Je kan aan een veulen zien of het correct is gebouwd, of hij goed kan bewegen, zelfs of hij een beetje aanleg heeft voor sluiten en schakelen maar daar blijft het bij.
Karakter en aanleg voor het hogere werk kan je niet zien als veulen zijnde. Als 2 jarige ook nog niet echt. Dat blijkt pas in het werk zelf. Daarom zijn de gereden aparte paarden ook zo duur. Daarvan is de aanleg herkend. De kunst is om er eentje te vinden op jonge leeftijd.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:56

Miiej schreef:
Hmm mijn vraag wordt hier schijnbaar niet begrepen.

Ik denk dat je vraag heel goed begrepen wordt, maar dat je niet het antwoord krijgt wat je hoopt ;)
Een veulen geeft geen garantie... ook de top bewegers kunnen tegen gaan vallen onder het zadel en ook de gewone veulens kunnen uitblinkers worden.
Je kan dan beter voor een twenter gaan, daar valt veel meer aan te zien wanneer je garantie op een goed paard wil hebben. :)
Maar een echte garantie krijg je pas onder het zadel.

uletje
Berichten: 1063
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:04

Veulens geven geen enkele zekerheid. Zo heb ik een nu tweejarige die als veulen zijnde niet tot nauwelijks wilde draven. Alleen maar galloperen. Heb toen met van Norel gesproken en die zei mij dat de veulens die alleen maar willen galloperen als 3-jarige meestal een hele goede draf hebben. Nu is ze 2 en draaft ze met een zeer sterk achterbeen en veel front. Dat had je haar als veulen nooit toegerekend.

Belangrijk is wel dat een veulen handig is in het bewegen. Als een veulen vanuit stilstand weg kan galloperen op een simpele manier dan en dit alles handig doet, dat zie ik graag in een veulen. Een veulen moet trouwens ook makkelijk alle gangen willen lopen. Alleen draven daar heb je niets aan.

Model e.d. kun je wel bekijken, maar een veulen van een maand moet er soms nog een beetje 'ingroeien'. Zo heb ik er dit jaar 1 die toen hij geboren werd heel beknopt aandeed en nu met 4 maand veel langgelijnder lijkt.

Kortom, het is niet simpel een veulen te beoordelen. Het is altijd afwachten of een veulen uitgroeit zoals je hoopt. Ze kunnen als veulen zijnde soms zo fantastisch lijken, en als 3 jarige toch iets tegenvallen. Daarbij is het natuurlijk ook heel belangrijk dat ze gezond blijven!

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 19:07

Mijn vraag was meer een intresse vraag of een eventuele discussie.
Ik was gewoon nieuwsgierig naar elkaar meningen en visies.

uletje
Berichten: 1063
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Overijssel

Re: Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:15

Het enige waar iemand over valt is je vraag over 'garantie' en dat wordt misschien een beetje overtrokken. Op zich is het wel een interessante vraag. Waar herkennen we een dressuurveulen aan? Of wat zien wij bokkers graag in een dressuurveulen.

Ik vind dat best interessant. En een goede normale vraag. Geen rede om de TS af te branden :)

Ik vind het vooral dat ze handig moeten zijn in schakelen tussen de gangen. Makkelijk aangaloperen enzovoort. Een veulen is het makkelijkst te beoordelen als hij nuchter is. Daarna groeien ze soms alle kanten op waardoor bijvoorbeeld het opwaartse er iets uit kan lijken te groeien. Terwijl ze als nuchter veulen zijnde wel een heel opwaartse romprichting hadden.

Kortom, een kunst apart!

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:26

of ze goed genoeg zijn/worden voor het grote werk kun je pas zeggen als het werkelijk doen, tot die tijd zijn er zoveel factoren en risico's dat je er geen zinnig woord over kunt zeggen.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:12

Een veulen beoordelen voor het zwaardere werk? Kijk niet naar kleur maar naar het veulen an sich. Kleur en aftekening is dan ver ondergeschikt aan de rest, skeletbouw geeft dan veel meer aan.

Op bloedvoering kun je al wel iets zeggen qua karakter en mogelijkheden maar ook dat biedt nog geen garantie.

Neem vooral voor ogen, dat datgene wat een veulen zelf al kwalitatief laat zien, zal in de training zomaar geen obstakel zijn om hogerop te komen.

Stap en galop is erg belangrijk en daarbij de manier van schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:43

Miiej schreef:
Ik weet het wel enigzins te herkennen.
Maar ik vroeg me af, of er wel echte garantie was.


Garantie is er niet, dan was Totilas al eerder ontdekt en wellicht door het buitenland gekocht. ;)

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Re: Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:45

Bouw en kruisje breekt hij er zijn benen over dan heb je een dressuur veulen :D

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:51

sporter schreef:
Bouw en kruisje breekt hij er zijn benen over dan heb je een dressuur veulen :D


:D
Ehm nou liever niet. Ik wil dat een dressuurveulen zich ook een beetje redt over een kruisje. :D

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:54

Ik weet niet waar je woont natuurlijk, maar volgende week is er hier vlakbij een veulenveiling. Dan is er veel uitleg over moederlijnen en bewegingen enzo. Kan een leerzaam avondje zijn?
http://www.veulenveilingmarenkessel.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:56


ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:41

Had ik 4 jaar gelezen dit gelezen, had ik nooit mijn Painted Black merrie veulen gekocht.
Die wou dus gewoon niets anders doen dan draven en draven, maar zo'n waw draf! Galoperen kon ze gewoon niet...
Bij het zadelmak wou ze eignelijk ook niet galoperen, alleen maar draven, en dan ineens heeft ze het galop begrepen en wou ze niet meer draven!
Maar haar galop was echt super goed eigenlijk, haar beste gang onder het zadel...haar draf was goed, maar niet zo goed als in vrijheid, en ze is spijtig genoeg veel te vroeg gestorven voor te laten weten of die draf ooit beter zou zijn...

Hier een filpmje van toen ik haar voor het eerste zag, tja, heeft wel een beetje galop getoond...

http://www.youtube.com/watch?v=TImE1--lOrI

Kwa bouw en uiterlijk was ze niet mooi, als 4 jarige was ze nog altijd niet mooi, en ze zou nooit mooi geweest zijn.
Maar ja, love at first sight, dat kun je niet uitleggen, hihi!

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:47

Dat paarden onder het zadel een draf niet kunnen tonen komt bijna altijd omdat het zadel dan te krap is aangemeten. De meeste zadelverkopers meten het zadel aan op een dusdanige wijze dat het paard niet meer kan ontwikkelen in spiermassa. Ik heb echt al paarden zien veranderen bij aanpassing van hun zadel. Ja, zelfs de mijne!

Wat triest dat je paardje niet oud mocht worden. Was ze ziek?

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Waaraan een dressuurveulen herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:33

Na coliek operatie gestorven op een maand geleden...:(