dilemma, a-welshjes wie heeft advies?

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:35

Tja, een bekend dilemma. Het kan inderdaad zijn dat Mandy ooit iets meegemaakt heeft, hoewel er ook een aantal families zijn die een gebruiksaanwijzing hebben.

Een goed voorbeeld van het eerste was onze basismerrie, Dyrin Tina. Ze was heel schuw en had vlug haar oren in de nek. Niet vreemd, ze had de eerste twee jaren van haar leven op de heuvels gelopen en haar werd nooit een halster aangedaan. Als ze van wei moest veranderen, dan werd ze door de schapenhonden opgejaagd naar de volgende wei. Tot haar 20ste was ze niet zo gemakkelijk. Ik geloof dat ze met haar 30 inmiddels al heel wat gemakkelijker is. Overigens had Tina wel altijd werklust, maar je kon gewoon merken dat ze de mens niet vertrouwde. Haar dochters waren zonder uitzondering allemaal ponies met een heel fijn karakter, dus het zat niet in de familie.

Nu ken ik ponies die wel een goede opvoeding hebben gehad, maar toch een gebruiksaanwijzing hebben. Dan denk ik al vlug aan wat meer erfelijke aanleg.

Hoe dan ook, je moet een keuze maken. Ga er niet vanuit dat je karaktereigenschappen in een pony zomaar kan wijzigen. De volgende generatie kan beter zijn, maar zo te zien heb je de merrie voor je dochtertje. Tegen de tijd dat de volgende generatie oud is, is je dochter ook alweer oud. Ik zou serieus denken om te ruilen.

Overigens: Tina was ook niet gemeen. Ze heeft nooit in haar leven iemand een tik gegeven. Ze heeft wel eens een ruitertje afgegooid, maar was toch een van de beste rijponies van Nederland op het hoogtepunt van haar carriere.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:27

Wow, Marianne was een van de meest typische Boskant's merries ooit. Ik heb haar veel bewonderd. Dat "passend" moet je altijd mee uitkijken. De ene fokker is de andere niet. Met St.Elian is dat sterke inteelt. ( De vader en de opa van Cupido is een broer van St.Elian en de opa van Marianne is ook van die richting. ) Zonder de merries zelf gezien te hebben, zou ik op papier voor Kelly kiezen. Natuurlijk kan dat andersom zijn als je ze ziet, dat kan ik niet zeggen.

Met Kelly moet je idd met beleid fokken (net als met iedere Welsh pony). Ook ik heb Wieroch gebruikt en ken hem heel erg goed, we hebben zijn vader gehad en we hebben ook twee volle zussen van hem gehad. Onze stammoeder is een halfzus van de moeder van Wieroch. De combinatie kan leuk zijn, maar ik denk dat ik wel betere combinaties ken.

Overigens, ondanks het feit dat St.Elian x Marianne veel inteelt is, kan ik me een heel scala voorstellen van hoe Kelly er uit ziet. Ik denk dat je je een heel groot deel moet laten leiden door haar eigen uiterlijk, wat de punten zijn die je wil verbeteren en waar je niet teveel op toe wil geven.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie