Ook in het Welsh stamboek?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 07:01

De minimum eis van inschrijven van een Sektie K of HBW is 25% Welsh bloed. Daarin is slechts een enkele keer een uitzondering gemaakt, neem bijvoorbeeld Oakley (C) Bubbling Bobbety met 12,5% Welsh bloed.

Sektie K is beperkt tot alleen het bloed van sektie A of B met Arabier en Engels Volbloed. Ook daarin zitten wat historische afwijkingen.

HBW is wat voor sektie dan ook x wat voor paarden/ponyras dan ook. Volgens mij sluit dat bijvoorbeeld muilezels en ZebraWelshes uit, maar ik kan me vergissen. In Amerika worden ook die even vrolijk ingescheven.

Conclusie: Welsh Cob x KWPN valt gewoon onder HBW. Een veulen uit die combinatie kan ook even vrolijk in het HBW worden ingeschreven.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:44

greetje schreef:
Wat betekent HBW.? Ik ken alleen maar het HWR. Beetje dom misschien maar.........

Hoi, Greetje.

Het HWR is zo'n 10 jaar geleden "opgeheven" op advies van het comite harmonizering voor de EU in het NWPCS (het toenmalige NWPS). In die tijd hebben we de regelgeving voor het basisboek opgesteld en ook de regelgeving voor de sektie K & HBW duidelijker proberen te maken. Ik herinner me niet precies meer waarom we toen voorgesteld hebben dat de naam van HWR naar HBW ging, maar het had iets te maken met het feit dat we van de naam Register (de R in HWR) afwilden.

Overigens, de voorstellen van dat comite waren in overleg gedaan. Ik was zo'n 20 jaar jonger dan alle andere leden, dus mijn voorstellen waren in die tijd heel wat radikaler dan het uiteindelijke groepsvoorstel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie