Weer een merrie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Weer een merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 01:54

Om 1.15 uur heeft Melony een mooi bruin merrieveulen gekregen. Achter 2 sokjes, verder geen aftekeningen. Bevalling was zeer apart, ze is staand bevallen...
Nog geen naam, straks foto's en meer info Haha!


MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 02:55

Oke, hier het verslag Lachen
Vanavond was er nog steeds bijna geen verandering in het uier, merrie was rustig en stond gewoon haar hooi op te eten om 22.30 uur.
Ik ging iets voor 1 uur onder de douche, toen ik er net onder stond, hoorde ik het alarm af gaan. Zonder af te drogen m'n kleren aan getrokken en naar beneden gegaan.

Toen staken er al 2 pootjes en een snuitje uit, dus gauw m'n vader geroepen, m'n moeder lag al op bed.
Melony was de laatste weken erg kort ademig en ze had het ook erg zwaar. Ze ging ook steeds liggen en weer opstaan. Ook toen het veulen er al tot op de schouder uit stak. Toen kwam ze bijna niet meer overeind en ging OP het veulen zitten...
Gelukkig ging ze snel staan en toen kon ik het veulen opvangen. (en das zwaar...)

De navelstreng brak gelijk en ik kon hem gelukkig snel dichtknijpen. Na een paar minuten stopte het bloeden ook vanzelf.
Toch maar even de DA gebeld, ook omdat het de laatste 2 weken met de merrie slecht ging met de longen. We (ook de DA) waren dan ook bang dat ze de bevalling niet zou overleven.
Gelukkig was de ademhaling meteen goed, het was dus puur van het veulen dat ze daar problemen mee had.

Toen het veulentje er was heeft m'n vader toch mijn moeder maar even wakker gemaakt. Dus deze keer helaas geen video opname.

Moeder en dochter (nog naamloos Bloos ) maken het inmiddels goed. Melony is wel erg moe.
Binnen 1,5 uur was de nageboorte eraf en het veulen stond met een klein uurtje.

Hier alvast wat eerste foto's Haha!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 06:37

joostvangestel schreef:
Gefeliciteerd Marije, goed gedaan en mooi veulen Lachen


Nou, gelukkig heeft de merrie het meeste werk gedaan, ik hoefde het veulen alleen maar op te vangen... Haha!


MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 11:56

De bevalling ging al niet helemaal probleemloos, en nu de rest ook niet.

Het veulen kan om een of andere reden niet zelf bij de merrie drinken.
De merrie heeft melk zat, laat alles toe maar het veulen kan de spenen maar niet vinden.
Ze sabbelt op het hele uier, het velletje van de lies van de merrie maar echt drinken dus niet.
Op advies van de DA melk ik nu de merrie en geef het via een fles. Om iig de biest erin te krijgen en in de hoop dat ze daardoor wat sterker wordt en toch zelf kan leren drinken.
Gelukkig gaat het nu met de fles goed en ze blijft ook nog steeds zoeken bij de merrie.
Die is zo braaf, ik laat haar gewoon los staan bij het melken en als het veulen de fles krijgt staat ze ondertussen ook het veulen te likken.

Nu maar hopen dat het helemaal goed komt. Ze knapt al aardig op van de flesjes en nu is het wachten op het moment dat ze zelf leert drinken.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 20:32

Ze drinkt!!

En ze wordt nu ook per uur sterker. Gelukkig maar want vanmiddag zag het er niet goed uit. Ze kon bijna niet meer zelf gaan staan, was licht uitgedroogd en heel sloom.
Ik moest haar om het uur 100ml melk geven, dus eerst proberen haar bij de merrie te laten drinken, daarna de merrie melken, de fles geven en dan was het uur al weer bijna om...
De DA had al contact gehad met de Uithof omdat ze misschien aan het infuus of een sonde moest.

Maar rond 6 uur wilde ik haar weer de fles gaan geven en toen stond ze zeer luidruchtig bij mams te lurken Haha!
Nu hopen dat het zo goed blijft gaan, kunnen ze morgen voor het eerst naar buiten.

Nu durf ik ook weer na te gaan denken over een naam...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny, Sanne96 en 106 bezoekers