Wat vinden jullie van een van deze hengsten bij mijn merrie?

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MMBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 23:58

Ik zou niet met Karandasj fokken als ik jou was. Ik ken een aantal nakomelingen van hem. Hij fokt vrij smal en klein en ik vind zijn kinderen vrij zuur in de omgang.
Maar goed....'t is maar net wat je zelf mooi vindt. Ik vind Celano inderdaad een mooie keuze.
Zelf heb ik qua springbloed nog een paar suggesties:
-Burggraaf
-Concorde
-Goodtimes
-Hamilton
-Ircolando
-L.A.
-Voltaire Kwijl
En als je mijn persoonlijke smaak wilt weten: Glennridge (zie mijn profiel Knipoog Haha!) en Inferno voor het springen en Junior, Contango en Flemmingh voor de dressuur.

Succes!

Power is not posession...
Power is love!
I'm in Luv!! Haha!

MMBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 09:31

Pipo,
Ik ben helemaal niet bezig met fokken op kleur. Ik heb alleen de ervaring dat de hengsten die ik had opgenoemd fijne springpaarden fokken en voldoen aan Manda's criteria. Of dat bij haar merrie past is natuurlijk punt 2, maar dat lijkt me niet al te moeilijk om achter te komen. Gewoon de indexen naast elkaar leggen en kijken welke hengst de slechte punten van de merrie zo veel mogelijk corrigeert en de sterke punten benadrukt.
Maar dat is niet mijn taak, lijkt me. Ik kan alleen advies geven over de hengsten waar ik qua springpaarden fokken prettige ervaringen mee heb. En wat voor kleur deze paarden dan hebben laat ik doorgaans aan het toeval over. Ik vind exterieur, beweging en karakter namelijk belangrijker.

Power is love!
I'm in Luv!! Haha!

MMBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 18:05

Er is in de biologie een manier om te berekenen of je een schimmel kunt fokken met bepaalde ouders. Daarvoor moet je wel een aantal gegevens hebben, zoals de kleur die de hengst doorgeeft, en wat voor kleuren er voornamelijk in de merrielijn (vooral de vaderskant van de merrie is belangrijk) voorkomen. Ik kan je deze manier wel uitleggen, maar denk dat het makkelijker is om eerst duidelijk te hebben welke hengsten je wat lijken en welke niet. Misschien zou je daarin niet alleen naar kleur moeten kijken, maar vooral naar exterieur, beweging en karakter.
Als je het graag wilt weten en je hebt genoeg gegevens, PB me dan even en dan zal ik proberen je te helpen.

Power is love!
I'm in Luv!! Haha!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie