Hengstig laten spuiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Hengstig laten spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 21:30

Na 10 jaar zoeken gheb ik mijn pony weer terug kunnen kopen, jullie zullen wel begrijpen hoe b;ij ik ben. ze is nu 17 en over een paar jaar te oud om te berijden en gaat ze geheel op rust tot haar eind. Ik zou graag nog een veulen uit haar krijgen omdat zij zo'n moederkloek is maar ook voor mezelf om strax mee verder te gaan. De veearts is geweest om haar na te laten kijken of het nog mogenlijk is en hij ziet geen problemen alleen wordt ze niet hengstig meer maar volgens hem geen probleem want hij kan kijken of dit lukt met spuiten. heeft iemand hier ervaring mee ook met een oudere pony?
groetjes Debbiedee

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 21:38

ze wordt heus nog wel hengstig denk ik...ook al laat ze het niet zien het is eenvoudig op te voelen door de VA, (die kan voelen of ze net een eisprong heeft gehad of der 1 gaat krijgen)
Hengstig spuiten lijkt mij dus meteen wat drastisch.

Er zijn merries die in het 20'er jaren nog veulens krijgen dus het kan best nog wel lukken, maar ik zou ze niet meteen een spuit geven maar simpelweg laten opvoelen.

Als ze niet meer hengstig wordt heeft het denk ik ook geen zin om ze te laten spuiten, als er op de natuurlijke weg helemaal geen ei meer vrij komt denk ik niet dat een spuit dat wel gaat doen...mss zit ze in der menopauze ofzo dan haalt een spuit niet veel uit...eenvoudig laten opvoelen is mijn advies, er zijn wel meer merries (jong,oud,dik en dun) die het niet laten zien als ze hengstig zijn maar het wel zijn...

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 21:42

vroeger was ze vaak hengstig nu heb ik haar niet meer hengstig gezien, ze staat wel met een hengstje (mini jaarling shet) dus ze zou wel hengstig moeten worden zei de veearts

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 21:50

Heej,
ik heb mijn merrie 2 jaar geleden ook hengstig laten spuiten, werkte echt geweldig. Zo kan de veearts precies uitrekenen wanneer de beste tijd is om te dekken. Party!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 22:37

Tja, ik ken een merrie (niet oud, net over de 10) die vroeger heel erg duidlijk liet merken dat ze hengstig was...ze was heel onhandelbaar piste constant je kent dat wel, sinds vorig jaar zag je der ineens niets meer aan en ze reageerde ook niet bij de hengst..(terwijl ze vroeger wel anders was), de eigenaars hebben ze toen laten hengstig spuiten en vervolgens is ze bijna uitgerekend van der veulen..
hengstig spuiten is dus een optie net zoals laten opvoelen, hoewel je van het spuiten wel sneller weet of ze nou wel of niet nog hengstig wordt..(bij het opvoelen kan je wel eens pech hebben)
Tis jou keuze en beide is mogelijk, het is dus echter zo dat aangezien ze bij een hengst staat ze duidelijk hengstig moet worden, dat deed Kiana dus ook niet...die leek bloednuchter, helemaal niet hengstig..na een spuitje was het zo gefikst.