Temperament en beenlengte van een topper

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Temperament en beenlengte van een topper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 12:53

Al rondstruinend op internet kwam ik deze uitspraak van Conrad Schumacher tegen:

"On the subject of temperament, Mr. Schumacher said that a good dressage horse must be able to move well, but that in the upper levels, up to two-thirds of a horse's success springs from "a will to work, his natural sensitivity, and his inner tranquility."

"Normally those with a lot of inner tranquility are lazy, and those with a lot of sensitivity are crazy and hard to work with." Finding just the right combination is very difficult"
http://www.woodsdressage.com/conformation.asp

Als werkelijk zo'n 70% van de topper wordt bepaald door het karakter, wordt hier dan door de fokkers/stamboeken wel voldoende rekening mee gehouden? De hengsten zijn bijna allemaal eerlijke, betrouwbare hengsten die zich goed laten bewerken volgens het rapport v.d. hengstenkeuring en over de merries is vaak helemaal niets vastgelegd.

Een ander opmerking uit het gesprek:
"The legs should be relatively short with the joints near the ground. This gives the horse a better natural balance"

Waarom willen wij dan langbenige veulens fokken?

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:16

Ik denk dat je een goed discutiepunt hebt gevonden. Ik kan alleen maar bevestigen dat ik ook lang naar een hoogbenige, moderne hengst gezocht heb en dat die paarden mij niet hebben kunnen overtuigen.
Zoals de meeste wel, weten heb ik nu een hengst die niet hoogbenig is.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:46

Ligt het er niet aan of je dressuur of springgericht bezig bent?

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:06

In ieder geval wordt anno 2004 een paard dat als kortbenig wordt aangeduid, ingedeeld in de categorie 'ouderwets'.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:31

Ik denk dat je bij een "langbenig" paard al snel over een paard praat dat te groot gaat bewegen en dat is niet altijd functioneel...

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:12

Paarden met "korte" benen zijn veelal krachtiger in beweging dan het typische "langbenige" paard. Misschien hebben paarden met kortere benen daardoor ook meer kracht voor de hogere oefeningen? En wellicht zijn langere benen niet functioneel maar een modegrill? Mmmmm, stof dat aanzet tot denken....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:35

Ik weet eigenlijk niet of ik nu bewust naar een paard met een lang voorbeen zoek maar weet wel dat ik van de korte pootjes zoals je vaak ziet bij Ferro of nafok van Ferro niet echt warm wordt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:35

irmaz schreef:
"On the subject of temperament, Mr. Schumacher said that a good dressage horse must be able to move well, but that in the upper levels, up to two-thirds of a horse's success springs from "a will to work, his natural sensitivity, and his inner tranquility."

"Normally those with a lot of inner tranquility are lazy, and those with a lot of sensitivity are crazy and hard to work with." Finding just the right combination is very difficult"

Als je graag met Engelse tekst komt en er over wilt discusseren, vertaal het dan ook voor de minder begiftigden onder ons

[FA] Nieuwe aanpak op F&A

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 16:20

irmaz schreef:
Al rondstruinend op internet kwam ik deze uitspraak van Conrad Schumacher tegen:

"On the subject of temperament, Mr. Schumacher said that a good dressage horse must be able to move well, but that in the upper levels, up to two-thirds of a horse's success springs from "a will to work, his natural sensitivity, and his inner tranquility."

"Normally those with a lot of inner tranquility are lazy, and those with a lot of sensitivity are crazy and hard to work with." Finding just the right combination is very difficult"
http://www.woodsdressage.com/conformation.asp

Als werkelijk zo'n 70% van de topper wordt bepaald door het karakter, wordt hier dan door de fokkers/stamboeken wel voldoende rekening mee gehouden? De hengsten zijn bijna allemaal eerlijke, betrouwbare hengsten die zich goed laten bewerken volgens het rapport v.d. hengstenkeuring en over de merries is vaak helemaal niets vastgelegd.

Een ander opmerking uit het gesprek:
"The legs should be relatively short with the joints near the ground. This gives the horse a better natural balance"

Waarom willen wij dan langbenige veulens fokken?

OK sorry, mij leek de orginele tekst beter dan mijn poging tot vertaling Tong uitsteken , maar hier gaat hij dan:

1e deel(karakter):

"Over het temperament zegt dr. Schumacher het volgende: Een goed dressurpaard moet goed kunnen bewegen, maar in de hogere dressuur geldt dat tot wel 2/3 (67%) van het succes wordt bepaald door zijn wil om te werken, zijn gevoeligheid en zijn inwendige kalmte.

Normaal gesproken zijn paarden met een grote inwendige kalmte de wat luiere, flegmatieke dieren, terwijl de gevoelige paarden vaak te hyper (Schumacher gebruikt hier gek of gestoord, vert.) zijn en moeilijk om mee te werken. Een paard vinden met de juiste combinatie is moeilijk.
"


mijn vraag hierop:
Als werkelijk zo'n 70% van de topper wordt bepaald door het karakter, wordt hier dan door de fokkers/stamboeken wel voldoende rekening mee gehouden? De hengsten zijn bijna allemaal eerlijke, betrouwbare hengsten die zich goed laten bewerken volgens het rapport v.d. hengstenkeuring en over de merries is vaak helemaal niets vastgelegd.


2e deel (beenlengte):

"De benen moeten relatief kort zijn, met de gewrichten laag bij de grond, dit geeft een paard meer natuurlijk evenwicht"
Mijn vraag deel 2:
Waarom willen wij dan langbenige veulens fokken?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 07:21

Bij de Welsh ligt dat zelfs vastgelegd in de rasbeschrijving. Pijpbenen moeten kort en plat zijn. Lange pijpbenen worden verafschuwd. Dat heeft inderdaad met de natuurlijke balans te maken.

Benen mogen dus wel lang zijn, als de pijpen maar niet relatief te lang zijn..

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:02

Bucephalus schreef:
In ieder geval wordt anno 2004 een paard dat als kortbenig wordt aangeduid, ingedeeld in de categorie 'ouderwets'.


Wat is ouderwets.?
Is dat geen begrips aanduiding, gedaan door personen die het niet eens zijn met de beenlengte van bepaalde paarden.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:25

joostvangestel schreef:
Bij de Welsh ligt dat zelfs vastgelegd in de rasbeschrijving. Pijpbenen moeten kort en plat zijn. Lange pijpbenen worden verafschuwd. Dat heeft inderdaad met de natuurlijke balans te maken.

Benen mogen dus wel lang zijn, als de pijpen maar niet relatief te lang zijn..


Ik denk ook dat Schumacher dit ook bedoeld in zijn tekst over de gewrichten laag bij de grond, te laag lijkt mij ook niet oke.Maar dan denk ik eigenlijk aan de kogels en voorknie en spronggewricht. Doorgaans zijn de iets wekere gekote paarden in vergelijking met de wat steilere gekote paarden betere/soepelere bewegers. Een wat korter pijpbeen t.o.v bovenarm is m.i. ook beter.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:41

Ik heb wat moeite met de titel van dit topic.
Gaat het nu over temperament of over been/pijp lengte.
Het zijn 2 zaken die vogens mij weinig met elkaar van doen hebben.

Overigens is er IDS een hele serie begonnen over het temperament van een topdressuurpaard.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:06

sarabande schreef:
Ik heb wat moeite met de titel van dit topic.
Gaat het nu over temperament of over been/pijp lengte.
Het zijn 2 zaken die vogens mij weinig met elkaar van doen hebben.

Overigens is er IDS een hele serie begonnen over het temperament van een topdressuurpaard.



Citaat:
Overigens is er IDS een hele serie begonnen over het temperament van een topdressuurpaard


Dat is een mening uit een bepaalde hoek.
Zoals Schumacher ook weer zijn eigen mening heeft.
En waarschijnlijk Hinnemann e.v.a.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:13

sarabande schreef:
Overigens is er IDS een hele serie begonnen over het temperament van een topdressuurpaard.


Is dat ook weer met commentaar van Anky?
Dan zijn we er heel snel over uit wat voor temperament/ karakter een toppaard moet hebben.
Sensibel, heet, werkwillig, intelligent zoiets Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:14

ceasario schreef:
Dat is een mening uit een bepaalde hoek.



Dat klopt een enquete onder 700 ZZGP ruiters en amazones

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:17

Ik denk dat dit voorbeeld genoeg zegt.

Afbeelding

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:26

Kijk dat krijg je nu als het over 2 onderwerpen gaat.
Dit is geen antwoord op datgene wat er bovenstaat.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:40

sarabande schreef:
Kijk dat krijg je nu als het over 2 onderwerpen gaat.
Dit is geen antwoord op datgene wat er bovenstaat.


1. Het antwoord is dat de beenlengte van een paard bepalend is om tot het hoogste nivo te kunnen presteren.
zie bovenstaande foto.

2. Verder in combi met wat sensibelheid ,zie bovenstaande combi.

Of neem Rusty.

Beide paarden hebben verhoudingen om in balans te kunnen blijven.

1. Al het andere denken kan in mijn ogen alleen maar voor toepassing zijn op de "gewone" gebruiker.( Mode) Zonder daar iemand mee te kort te doen.

2. Een van de eigenaren van Concorde heeft eens een uitspraak gedaan:

Een snelle wordt alleen maar langzamer.
Maar een langzame ..............

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:46

ceasario schreef:
Een snelle wordt alleen maar langzamer.
Maar een langzame ..............


Verward Ga je nu beweren dat een trage een electrische kan worden???

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:48

Aimee schreef:
:? Ga je nu beweren dat een trage een electrische kan worden???


Ik beweer niks dan dat een langzame nooit een snelle zal worden.
Tenzij je hem onder de poppers zet

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:12

Waarom niet Aimee? Zeg nooit nooit...

harmen
Berichten: 44
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Juist over de grens Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:20

Ik snap de foto niet. Staat een streepje ter hoogte van het hekje met het bovenschrift dat dat genoeg zegt. Het zegt mij niets, behalve dat dat hekje toevallig even lang is als het pijpbeen van het voorbijgaande paard. Of is de hoogte van het hekje ook bepalend voor de dressuurkwaliteiten van het paard? Of worden de hoogtes van de hekjes vandaag de dag aangepast aan de benen van de paarden? Kortom, wat zegt het dan precies, die foto?

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:54

Ja ceasario, wat bedoel je nu met dat springbloed gefokte paard op die foto, Knipoog is dit naar jouw mening een voorbeeld van de combinatie hoge dressuur/ kort in het voorbeen of ben ik een beetje Blond

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:48

sarabande schreef:
Ik heb wat moeite met de titel van dit topic.
Gaat het nu over temperament of over been/pijp lengte.
Het zijn 2 zaken die vogens mij weinig met elkaar van doen hebben.

Overigens is er IDS een hele serie begonnen over het temperament van een topdressuurpaard.


Ja en in dat artikel ventileert Rosie ook eens weer dat een dresuurpaard een lang voorbeen moet hebben.

Laat Rosie eens een duidelijk antwoord geven op hoelang moet dat voorbeen dan wel moet zijn. Waar wordt de lengte tegen gemeten of mee vergeleken?
De vraag aan Rosie is dus:
1. Hoelang is het voorbeen van een gewoon standaard KWPN dressuurpaard? Dat zijn namelijk de meeste.
2. Hoelang is het voorbeen van een top KWPN dressuurpaard? Die kun je op een hand tellen. En graag even aangeven welke van deze dressuurpaarden de goede lengte heeft en waarom?
3. Hoelang is het voorbeen van een Olympisch KWPN dressuurpaard?
Daar is er maar een van en eentje die Rosie helemaal over het hoofd heeft gezien. Ook graag even aangeven of deze paarden een goed lang voorbeen hebben.