Ruin naar de keuring??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske83
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: Utrecht

Ruin naar de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 13:10

Het is toch zo dat je met een ruin ook naar de keuring kan gaan??

Wie is er weleens met een ruin naar de keuring gegaan en wat was het belang daarvan?

Ik dacht zelf dat je bij de keuring je paard kan selecteren voor de kampioenschappen vrij springen of is dat er niet voor ruinen??
Is er ook nog een andere mogelijkheid om je ruin mee te laten doen aan kampioenschappen vrij springen??

Sjappie

Berichten: 1341
Geregistreerd: 17-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:35

Een kennis van mij is met een ruin naar de keuring geweest, die werd toen ster. En tja het belang, ik denk voor jezelf om zeker te weten dat je een goed paard hebt want je krijgt gewoon overal een cijfer voor, net zoals de merries. Leuk om te weten eigenlijk Lachen

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:26

Het predikaat is heel belangrijk voor de merrie. Zij kan preferent worden verklaart. Zie omschrijving KWPN:
Het predikaat preferent wordt verstrekt op basis van de exterieurkwaliteiten van drie nakomelingen van een merrie. De nakomelingen dienen in dezelfde fokrichting als de moeder exterieurpredikaten te hebben behaald. Elk der drie nakomelingen dient aan één van de volgende eisen te voldoen:
dochter: ster, keur of elite
zoon: ruinen: ster, hengsten: ster of 2e of 3e bezichtiging of aangewezen voor verrichtingsonderzoek of opgenomen in het KWPN-stamboek of goedgekeurd door een EU erkend stamboek met een soortgelijk fokdoek als KWPN.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:35

Toen mijn paard 9 was ben ik ook met hem naar de keuring geweest, gewoon omdat het me leuk leek. En dat was het ook, hij werd beoordeeld op extrieur en beweging. Gewoon leuk om te weten wat 'kenners' van je paard vinden. Hij is zelfs nog bijna naar de centrale keuring gestuurd door de jury! Toch leuk, met een ruin van 9!

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:02

Je kunt zeker met een ruin naar de keuring. Dit is meestal ook in het belang van de vader.

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:34

Ik ben met mijn ruin naar de Nrps keuring geweest.

Omdat ik heel graag wilde weten wat ze van hem zouden vinden het is namelijk een beetje rare combi Oldenburger x Russische arabier en hij had eerst een Kwpn papier maar heb hem over laten schrijven naar Nrps.
Hij heeft uiteindelijk een 1e premie behaald en is sterwaardig bevonden.

Ik was toen wel heel erg trots op hem ook al kan ik niet met hem fokken. Maar het is mijn 1e zelf gekochte paardje en kan toch zegge dat ik dat goed heb gedaan.