Aftekeningen in het erfelijkheids-verhaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Aftekeningen in het erfelijkheids-verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 22:56

Wat doen witte aftekeningen in het erfelijk-heids verhaal??
Vos is dominant, maar witte aftekeningen?
Weet iemand daar iets over, of is dat een factor waar je niets over kan zeggen.

Daar was ik wel benieuwd naar, aangezien er heel wat geschreven is over kleurvererving ed.
Wie kan me daar nou iets over vertellen??

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:42

Heb je het over "gewone" aftekeningen, of "bonte" aftekeningen?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:48

Er zijn zoveel witte aftekeningen. bles, benen. Dit vererft weer anders dan "kleur", zoals bont, roan, appaloosa.

Overigens is vos zeker niet dominant.. integendeel !
Simpel gezegd: vos x vos = vos OMDAT het recessief vererft. Zat er een andere kleur in het genenpatroon dan waren de ouders wat uiterlijk betreft geen vos.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 08:40

oh, aha, dan had ik het even verkeerd wat betreft vos Verward
Dat is mij altijd verteld, maar ik heb er verder geen verstand van hoor.

Het gaat mij dus eigelijk om witte benen, bles etc. Evt. een oplopende vlek, hoe heet dat ook alweer? Sabino?

Bont ed. daar hebben we het weleens over gehad. Ik ben dus nieuwsgierig naar de gewone huis-tuin en keuken- aftekeningen Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:46

tja zwartx zwart was bij ons ook vos Lachen
ik vind het heel moeilijk te zeggen tot nu toe is het vaak zo geweest dat als 1 van de ouders een bles had de veulens het ook hadden maar vaak was het dan ook weer een kol dus ik hou het maar op gokken

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:53

Ik weet niet of het iets met erfelijkheid heeft te maken, maar paarden waarvan de ouders wit hebben, hebben vaak zelf ook wit.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

wit hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 10:55

Nou onze merrie heeft een smalle bles. Wij hebben haar laten dekken door Gribaldi, bijna geen aftekeningen. Nu kwam het veulen en hij heeft een heel wit hoofd!!! Z'n benen hebben weer de helft van de aftekeningen van de moeder. Dat zit natuurlijk allemaal op z'n hoofd hihi. Ach, in het donker is hij makkelijk te vinden en het natuurlijk anti-diefstal zo'n uiterlijk. Hij heeft ook 2 knalblauwe ogen en z'n vacht is zwart. Echt super apart, nee niet lelijk hoor!!!!!!!!!!!!!!!!! Ach hij is gezond en gelukkig en heeft een fantastisch karakter dus wat wil je nog meer. Er lopen ook zat lelijke mensen en juist die Ugly's zeuren om mijn veulen. Ik ben blij met hem toevallig. Nou ja in ieder geval, onvoorspelbaar dus........................ Cool