papieren inleveren als renpaard of draver stopt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

papieren inleveren als renpaard of draver stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 19:47

Ik heb een vraagje, ik las net op een site dat renpaarden die niet meer mogen koersen en verkocht worden als rijpaard hun papieren moeten inleveren bij de stamboom organisatie. Een ex-renpaard wordt dus als ik het goed gelezen hebt altijd zonder papieren verkocht.

Nu is mijn vraag geldt dit ook voor dravers die uitgekoerst zijn en verkocht worden als rijpaard?? Verward

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:55

Het lijkt me wel....de meeste dravereigenaren kennen de achtergrond van hun draver niet. Tenzij dit aan ze verteld is.
Zo is Salty ook ooit verkocht voor de recreatie (zonder papieren). Of hier echter ook een verandering in komt nu een paspoort bij het paard zit ?
Daar staat de afstamming immers ook in en een paard mag niet zonder paspoort verkocht worden.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 00:31

oh oké ... de mijne is dus wel zonder paspoort verkocht, maar op dezelfde stal gebleven

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:40

Otje_Elliot schreef:
Ik heb een vraagje, ik las net op een site dat renpaarden die niet meer mogen koersen en verkocht worden als rijpaard hun papieren moeten inleveren bij de stamboom organisatie. Een ex-renpaard wordt dus als ik het goed gelezen hebt altijd zonder papieren verkocht.

Nu is mijn vraag geldt dit ook voor dravers die uitgekoerst zijn en verkocht worden als rijpaard?? Verward


Het lijkt me niet dat welke organisatie dan ook iemand nog kan verplichten om papieren in te leveren ! Sterker nog... ze moeten gewoon een paspoort aanmaken, en, mochten ze zo dom geweest zijn om niet tot de afleverende instanties te behoren, dit aan de knhs overlaten.

Zit er dan toch nog een positief puntje aan het hele gedoe van die chip/paspoortenregistratie ?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:44

Otje_Elliot schreef:
oh oké ... de mijne is dus wel zonder paspoort verkocht, maar op dezelfde stal gebleven


Wanneer was dat ? Want vanaf 1 april 2004 behoren alle paarden al een paspoort te hebben. Een paspoort moet altijd bij het paard blijven!
Zat er ook al een chip in je draver overigens ?

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 00:58

Nee .. ik zal het even uitleggen, ik ben bezig met uit te zoeken of mijn draver is wie ik denk, en wie men denkt als ik de geruchten mag horen, dat ie is, hij is eind 1995 aan een manege verkocht en ik hem hem weer van deze manege gekocht als recreatie paard afgelopen juni, omdat hij nooit van het terrein afkwam behalve dan met buitenritten en niet aan officiele wedstrijdjes meedeed is hij noch gechipt noch in het bezit van een paspoort. Dus ben ik zijn verleden en vorige eigenaars aan het opsnorren voor zijn papieren, maar toen las ik dit op die site van volbloeds.nl dus vandaar deze vraag of dit ook voor draver geldt

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 01:04

Ik laat het maar even aan jullie tweetjes over, Mirjam weet vast wel hoe het zit !

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 01:46

Ik zal dan maar even mijn ervaring vertellen;

Ben via bokt bij de vorige eigenaresse van Salty gekomen. Zij kon me vertellen hoe Salty officieel (ongeveer) heette en over "Jovial Lobell" ben ik dus meer info gaan zoeken.
Ik heb informatie opgevraagd bij het NDR en kreeg een kopie van het papier per mail toegezonden. Als ik zeker wil weten of Salty inderdaad Jovial Lobell is (omschrijving klopt, naam klopt en leeftijd klopt) zal ik toch een DNA test moeten doen denk ik.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 09:03

Oké ... dus ik kan NDR bellen of mailen en dan gewoon een kopei vragen??? Briljant!!! Ben ik ook weer blij, ja ik snap wel dat je voor 100% zekerheid een DNA moet doen. Maar dit is in ieder geval iets..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:53

Waarom ter wereld, zou je je stamboek papieren moeten inleveren, stel dat je met een merrie wil fokken? Ik heb hier eerlijk gezegd nog niet van gehoord.
Een volbloed hengst die mijn man destijds kocht, kwam keurig netjes met zijn stamboek papier en is door het stamboek ook overgeschreven. (Gekoerst heeft deze volbloed echter nooit en hengst is hij ook niet gebleven)

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:16

Als je een draver kopt met papieren, wordt dit geregistreerd bij de NDR. Hier moet je dus geld voor betalen. Als het paard wordt verkocht om als rijpaard te dienen, is het goedkoper om het paard zonder paieren te verkopen en ook als 'verkocht zonder papieren' of 'gestorven' te laten registreren. Sommige mensen willen er ook zeker van zijn dat hun paard niet meer koerst, om verschillende redenen. Die zorgen er zo voor dat dat dus ook niet meer kan.
Het probleem is dat je zo wel met veel dravers zit die als rijpaard verkocht zijn en waarvan de eigenaren graag willen weten wie ze nou eigenlijk zijn Schijnheilig Ik heb er al heel wat aan een stamboom geholpen Cool
Na 1997 is het wel gemakkelijker geworden. Vanaf toen zijn de veulens gechipt en vanaf 1998 of 1999 kwam er ook standaard een paspoort bij.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:40

ik heb oom dravers gehad met papier, is wel al tien jaar geleden, maar die kreeg je d'r gewoon bij.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:52

Ik heb mijn volbloed met zowel paspoort als papier.. Zonder papier kan er inderdaad niet gekoerst worden maar het paspoort kunnen ze er wel gewoon bij geven!
Het kost heel veel geld als je je paard bij het NDR op je eigen naam wilt zetten, maar in principe hoeft dat alleen maar als je het dier ook wilt laten koersen, dan ben je verplicht het op je naam te zetten.
Cielito heeft nooit op de baan gelopen overigens..

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:44

Heb mijn merrie met papier en paspoort gekocht.
Moet er wel bij vertellen dat ze nog nooit had gekoerst.

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:46

Yep voor zover ik weet wordt een draver altijd (als rijpaard) zonder papieren verkocht om de eenvoudige reden dat het veel geld kost om bij het NDR een paard op naam te hebben. Als de vorige eigenaar besluit het paard weg te doen als rijpaard wil hij dat paard niet meer op zijn naam hebben omdat hem dat geld kost. En de nieuwe eigenaar wil meestal toch niet lid worden van het NDR... Ook denk ik dat de trainers/eigenaren liever niet hebben dat 'hun' verkochte 'rijpaard' in handen komt van iemand die het paard toch weer uit laat brengen (want dat kan alleen met papieren) en daarmee misschien weleens succus heeft... Clown Staat een beetje raar, succesvolle pikeur verkoopt paard als rijpaard en een ander snoept met datzelfde paard alle prijzen weg! En die vernedering kan natuurlijk niet!

Paspoort krijg je er natuurlijk wel bij want dit is verplicht en niet gekoppeld aan registratiebewijs NDR voorzover ik weet.

petrahin

Berichten: 204
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:43

ik heb een engels volbloed welke wel wedstrijden heeft gelopen. Hij mocht na een blessure niet meer rennen en moest naar de slacht. Echter is hij via een achterdeur daar niet terecht gekomen en heb ik hem kunnen kopen. Zonder papieren uiteraard want de voormalig eigenaar weet er niets van.
Maar ik heb begrepen dat een paard wat heeft gerend/gedraafd niet met papieren verkocht kunnen worden.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:45

Dat heeft te maken met het feit dat je de papieren moet inleveren bij het stamboek.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 09:24

Westernfreak schreef:
Ik zal dan maar even mijn ervaring vertellen;

Ben via bokt bij de vorige eigenaresse van Salty gekomen. Zij kon me vertellen hoe Salty officieel (ongeveer) heette en over "Jovial Lobell" ben ik dus meer info gaan zoeken.
Ik heb informatie opgevraagd bij het NDR en kreeg een kopie van het papier per mail toegezonden. Als ik zeker wil weten of Salty inderdaad Jovial Lobell is (omschrijving klopt, naam klopt en leeftijd klopt) zal ik toch een DNA test moeten doen denk ik.




Nou ik heb maar even gemaild dat ik graag een cc wil ... nu maar wachten of dat lukt. Knipoog

In ieder geval weet ik nu dat ik niet al die vorige eigenaars af hoef te gaan op zoek naar de papieren, was op zich ook wel een leuke sport, je mailt gewoon de fokker en krijg dan weer de volgende eigenaars hahahaha

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:04

Nou ik kreeg netjes een cc van daag per email, blijkt nou.. er staat la en ra sokje ... dat is zeker altijd wit??

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:15

sokje is aftekening= wit. Dat klopt ja.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:19

Blijkbaar zijn ze bij de NDR wat behulpzamer geworden.
Toen ik mijn volbloed merrie van de baan kocht, ben ik van ellende dus lid geworden van de NDR omdat ik de papieren dus WEL wilde hebben.
Maar niemand die me daar uit ging leggen dat ik het paspoort best mocht houden en dan alleen geen stamboekpapier kreeg.
Dus ik heb aardig wat gedokt, maar heb nu wel een stamboekpapier. Mocht ik ooit willen fokken, is dat voor elkaar. Alleen zie ik dat fokken niet zitten, maar goed.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:29

Dan is het hem helemaal niet, mijn Eliot heeft zwarte sokken zucht zucht zucht ... pfff

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:30

Symbeami schreef:
Blijkbaar zijn ze bij de NDR wat behulpzamer geworden.
Toen ik mijn volbloed merrie van de baan kocht, ben ik van ellende dus lid geworden van de NDR omdat ik de papieren dus WEL wilde hebben.
Maar niemand die me daar uit ging leggen dat ik het paspoort best mocht houden en dan alleen geen stamboekpapier kreeg.
Dus ik heb aardig wat gedokt, maar heb nu wel een stamboekpapier. Mocht ik ooit willen fokken, is dat voor elkaar. Alleen zie ik dat fokken niet zitten, maar goed.



Oh ik kreeg ook wel een inleidend mailtje over hoe ik het paspoort kon bestellen en die onzin ... maar ik zie net dat sokjes wit moeten zijn en niet zwart dus ik moet nog wat andere Eliotjes opsporen . Al met al wel een grappige bezigheid hoor, daar niet van

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:44

Eliot Hanover dan misschien? Ik kan van het weekend nog wel even in de stamboeken duiken Schijnheilig

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:48

Nee hoor. Is niet waar. Want ik heb een ex-renpaard en alle papieren heb ik erbij gekregen.