Welshjes en kleurvererving

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Welshjes en kleurvererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 13:56

Ik wil er toch nog even over beginnen: de kleurvererving.
Over de standaard-dingen weet ik ondertussen al heel wat, maar nu even in de praktijk (dus Joost Haha! )
Buster is zwart, maar er zit weinig zwart in de familie.
Nu wil ik weten of het bij zijn ouders/grootouders vaker voorkomt, Buster's stamboom:


-------------------------------v. Synod Captain
v. Synod Prophet
-------------------------------m. Synod Pops (v. Brierwood Rocket)

-------------------------------v. Twyford Pepper
m. Bekshoeve's Pinky
-------------------------------m. Flevozicht's Alien (v. Boreas Ubbo)

Buster's hele stamboom (tot 1800 ergens) staat op http://www.dmtc.com/pedigree/allbreed/ onder de naam meckelles buster champ

de kleuren van de ouders zijn:

---------------------v. Bruin
v. Bruin
---------------------m. ??? (v. Bruin)

---------------------v. Vos
m. Vos
---------------------m. Donkerbruin (v. Vos)

Hoe het kan dat Buster zwart is geworden, dat is wel ongeveer duidelijk, alleen wil ik nu dus voornamelijk weten, of het vaker voorkomt bij dat soort kleurcombinaties, of bij halfbroertjes/zusjes.

(is het allemaal een beetje te volgen... Verward )

Groetjes van Nadia

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:06

Het kan inderdaad zijn dat Buster het zwart gen van zijn vader heeft geerft. De vader heeft daarbij ook nog het Agouti-gen dat de uitbreiding van het pigment beperkt tot de lange haren (manen, staart en onderbenen) het lichaam blijft dan bruin. Vandaar dus kleur bruin.
Buster heeft dus het gen voor zwart van zijn vader geerft, maar niet het Agouti gen. Dus de haren op Buster's lichaam zijn ook zwart.
Het gen voor zwart is altijd dominant over vos. Dus als een paard het gen zoor zwart meekrijgt van een ouderdeel zal het zich altijd laten zien.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:50

Cassidy schreef:
Het gen voor zwart is altijd dominant over vos. Dus als een paard het gen zoor zwart meekrijgt van een ouderdeel zal het zich altijd laten zien.


Hoe kan het dan dat ik van een zwarte merrie (4 gen. zwart) en een zwarte hengst (4 gen. zwart) een vos veulen heb gehad?
Die zwarte hengst vererft wel vaker vos trouwens.

Beide ouders hebben ook weinig aftekeningen en dan is het erg schrikken als je een vosveulen geboren ziet worden met een grote bles...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 18:48

*Marije*"]
[quote="Cassidy schreef:
Het gen voor zwart is altijd dominant over vos. Dus als een paard het gen zoor zwart meekrijgt van een ouderdeel zal het zich altijd laten zien.


Hoe kan het dan dat ik van een zwarte merrie (4 gen. zwart) en een zwarte hengst (4 gen. zwart) een vos veulen heb gehad?
Die zwarte hengst vererft wel vaker vos trouwens.

Beide ouders hebben ook weinig aftekeningen en dan is het erg schrikken als je een vosveulen geboren ziet worden met een grote bles...
[/quote]

Dan hadden ze waarschijnlijk het gen van vos wel bij zich maar zwart is dominant en laat zich dus zien. Misschien zijn de gootouders vos?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 18:59

Lieke"]
[quote="*Marije*"][quote="Cassidy schreef:
Het gen voor zwart is altijd dominant over vos. Dus als een paard het gen zoor zwart meekrijgt van een ouderdeel zal het zich altijd laten zien.


Hoe kan het dan dat ik van een zwarte merrie (4 gen. zwart) en een zwarte hengst (4 gen. zwart) een vos veulen heb gehad?
Die zwarte hengst vererft wel vaker vos trouwens.

Beide ouders hebben ook weinig aftekeningen en dan is het erg schrikken als je een vosveulen geboren ziet worden met een grote bles...
[/quote]

Dan hadden ze waarschijnlijk het gen van vos wel bij zich maar zwart is dominant en laat zich dus zien. Misschien zijn de gootouders vos?
[/quote]

In de 5e generatie komt bij de merrie een palomino voor, daarvoor is alles zwart en vanaf de 5e generatie ook bruin en vos.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 11:30

Oké, weer wat geleerd!
Maar weet ook nog iemand iets van broertjes/zusjes van Buster,
wat voor kleuren die dan hebben?

En dan ook nog even iets over Baila's kleur (Buster's zusje):

Afbeelding

Hier is de kleur van Baila (rechts) goed te zien, vooral de manen.
De staart heeft wel een 'normalere' kleur, ongeveer zoals de manen
van Pinky (links), met een paar van die grijze haren erdoor.
Vraag 1: noem je dat dan gewoon vos, of is het een andere variant
(misschien een verdunning van bruin?).
Vraag 2: Baila heeft als vader Cuppers Rockefeller (v. Nachtegaals
Captain), en volgens de berekeningen van de kleurvererving klopt
er dan iets niet meer als ze gewoon vos is...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:08

Buster, om je even helemaal op een dwaalspoor te helpen: de officiele kleur van Brierwood Rocket is vos. Slaat helemaal nergens op, want die hengst heeft zwarte manen en is dus bruin. Vertrouw dus niet altijd blind op kleuren die op het papier staan.

Verder is Bruin gewoon een soort van variant op zwart, waar alles, behalve de manen, staart en de voeten (in het Engels: points) lichter is geworden (dus bruin).

De merrie is vos, en wordt weer "onderdrukt" door zwart of bruin. Helemaal niks vreemds. Ik zal de officiele kleuren nog wel even nakijken.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 12:16

O jee, nog meer verwarring... Verward
Ik dacht dat het alleen bij schimmels een beetje ingewikkeld in elkaar zat.
Overigens wel een leuk vervolg op m'n schoolopdracht!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:17

Buster schreef:
O jee, nog meer verwarring... Verward
Ik dacht dat het alleen bij schimmels een beetje ingewikkeld in elkaar zat.


Nee, schimmels zijn alleen veel kleurrijker. Ieder jaar een verrassing en bij ieder verharing verkleurt je pony een beetje meer Haha!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-02 13:00

Ja, maar ik bedoel dat als je iets wil weten over de kleuren van voorvaderen
kan je het bij 'schimmel' al wel bijna opgeven, omdat er bijna nooit bekend
is hoe ze geboren zijn...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 13:01

Maar dat maakt het puzzelen juist zo leuk!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-02 13:04

Je gaat je nooit vervelen bij zoiets, dat klopt!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 13:59

Kijk, zo weten wij het volgende:

Sumrin Taru is grijs, bruingeboren. Haar moeder Tina bracht veel vosjes en was dus waarschijnlijk vosgeboren. Taru heeft twee bruintjes gebracht. Taru is waarschijnlijk GgAaBb of GgAABb. Taru's vader droeg verborgen roan, maar gezien haar veulens draagt Taru geen roan factor

Waardhoeve's Tirion is geloof ik vosgeboren. Dat is dus ..bb. We weten nog niet of ze GG of Gg is, maar daar komen we misschien nog wel achter.

Sumrin T's Erica is bruin geboren. Haar vader Nachtegaal's Captain is schimmel, homozygoot bruin geboren (AABB) en moeder is dus Taru, dus is ze GxAxBx (x is G of g en A of a en B of B). Aangezien Captain de roan factor draagt kan er ook nog verborgen roan in zitten.

Sumrin Tulip Festival is van een bruine hengst, die weer van een vos afstamde. Heterozygoot bruin dus, dus dat wordt nog afwachten wat tulip Festival genetisch is. Op zijn minst is ze heterozygoot voor grijs (Gg) en verder AxBx

Dit jaar verwachten we veulens uit de combinaties Vechtzicht's Harmony (Ggxxxb, nog niet voldoende uitgezocht), we kunnen dus weer een vosje verwachten, dat met 85% zeker schimmel wordt.

Taru is gedekt door High Flown's Japhet. Heeft iemand al een kleurtje van Japhet gezien? Ik schat de kans dat Japhet homozygoot grijs is op mininaal 66.7%. In dat geval hebben we dus iets van 16% kans op een kleurtje.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-02 14:15

Echt geweldig dat je het al zo ver uitgeplozen hebt van je pony's!
En ik jat lekker de info over Nachtegaals Captain, omdat hij weer de opa van Baila is.

Nu komt er vast binnenkort ook een site (net als die pedigree-site) waar dit allemaal
bij op staat, want toen ik met heel veel moeite een aantal generaties verder was dan
op de stamboom-papieren staat, ontdekte ik er een site over...!