Shetlandmerrie op 2 jarige leeftijd laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Shetlandmerrie op 2 jarige leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 20:45

Wat vinden jullie hier van??? Mijn verzorgshetten worden altijd op 2 jarige leeftijd al gedekt. Bij de een is het gewoon goed gegaan, maar een ander werd niet drachtig en heeft het jaar daarop een dood veulen gehad. Vinden jullie op 2 jarige leeftijd laten dekken te jong of kan dat bij Shetlanders. Ikzelf vind het wel erg jong...
En als een Shetlander eerst niet drachtig wordt en vervolgends een dood veulen krijgt...zouden jullie die merrie dan nog een keertje laten dekken?
Lijkt mij ook niet echt verstandig...
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!!!

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:52

HI,
Ik zou er zelf niet voor kiezen, want Shetjes zijn vaak klein en hebben dus nog maar weinig ruimte voor een veulen.
Wij hebben vorig jaar een dood veulen gehad. Op 9 maanden leeftijd kwam deze er dood af. De dierenarts denkt dat het een "mongooltje"geweest kan zijn. In de natuur wordt het allemaal zo geregeld, dat als het niet klopt, dat hij dan verstoten wordt. In de "mensen" wereld zou hij dan in leven worden gehouden, maar bij de paarden is dat nog niet zo.
Wij hebben dit jaar weer een kerngezond veulentje gekregen. Maar mijn merrie is ook wel wat ouder al. Namelijk 18 jaar nu. Dit was dan ook het laatste veulen voor haar.

AuthenticJarig

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:53

Sommige zijn als ze 2 jaar zijn al volwassen, maar andere niet. Persoonlijk laat ik een merrie liever niet dekken voordat ze 5 is...

Erika3

Berichten: 363
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:58

Ik vind het ook erg vroeg maar bij mijn verzorgshetten wordt het inderdaad ook op twee jarige leeftijd gedaan. Wat hoerboven al gezegd wordt: sommige pony's zijn op twee jarige leeftijd al een stuk volwassener en kunnen het beter hebben dan andere tweejarigen maar toch ben ik het er bij ons ook niet mee eens dat ze al zo vroeg gedekt worden.....

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:59

Ik heb mijn 3 jarige merrie laten dekken.
Ik heb hier voor gekozen omdat wij haar op 3 jarige leeftijd ook nog hebben verkocht. En ze zijn dan net zadelmak. Als ik haar niet had laten dekken, heb je de kans dat de nieuwe eigenaar het direct vol op gaat rijden, wat voor een 3 jarige niet echt goed is. Met een veulen er in, moet ze hem na 9 maanden zowiezo al rustiger gaan rijden. Zodat ze de tijd heeft om te groeien.
Vandaar dat ik er voor kies op haar 4 jaar haar eerste veulen te krijgen. Maar niet eerder dan haar 3e jaar te dekken.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:21

wij laten ze ook op 2 jarige leeftijd dekken. Blijven ze gust, dan zijn ze er niet klaar voor. Zijn ze drachtig, dan zijn ze klaar voor het moederschap. En shetlanders zijn vaak op deze leeftijd een stuk volwassener.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:24

Annechien schreef:
wij laten ze ook op 2 jarige leeftijd dekken. Blijven ze gust, dan zijn ze er niet klaar voor. Zijn ze drachtig, dan zijn ze klaar voor het moederschap. En shetlanders zijn vaak op deze leeftijd een stuk volwassener.


Die reden die jij noemt vind ik niet goed.
Meisjes van 11 kunnen ook al een kind krijgen, vind jij dat ook al klaar voor het moederschap?
En hondjes van 8 maanden?
Je hebt geslachts-rijp en fok-rijp. Geslachtsrijp is wanneer het dier zou kunnen voortplanten, fok-rijp is wanneer dat ook lichamelijk en geestelijk gezond is.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:55

Mijn merrie is ook gedekt op 2jarige leeftijd.
Geen problemen mee gehad.
Zo gaat dat in de natuur ook, 1ste hengstig is gelijk dekken.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:39

gabyfredde, geslachtsrijp zijn ze met 1 jarige leeftijd, fokrijp kunnen ze dat al zijn met 2 jarige leeftijd.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:58

Onze buurman heeft ook een zelfgefokte shetmerrie die hij op 2 jarige leeftijd heeft laten dekken. Ik ben er zelf geen fan van, maar ja. Ponytje ziet er verder wel goed uit en het veulen ook.

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:17

je kan een merrie het niet laten dekken bij de eerste keer dat ze hengstig is maar volgens mij kan het daarna gewoon wel(dit heb ik gelezen)

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:45

Het kan wel. We hadden in 2002 een 3 jarige merrie met een veulen. Nadeel is wel dat we toen problemen hadden om het veulen te laten keuren. De enters, twenters en 3 jarige waren op zaterdag. De veulens op vrijdag. Dat veulen kon dus niet naar de keuring.
Als je ze toch snel wilt laten dekken kun je ze denk ik het beste bij de hengst in de wei laten lopen. Dan is het niet gedwongen. Aan de hand kunnen ze niet weg als ze er niet aan toe zijn.