Achterbeengebruik bij EASP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mbartens
Berichten: 47
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 20:04

germie schreef:
Het NRPS heeft de boel stukken beter voor elkaar dan een jaar of 8 geleden. De kwaliteit is nu vaak echt goed, en de mindere paarden krijgen geen eerste premie meer. De manier van keuren gaat wel totaal anders dan bij het KWPN, maar veel stamboeken keuren nog gewoon alleen aan de hand in stap en draf..

Ik zag laatst een foto van een NRPS keuring waar een merrie kampioen was geworden. De foto was in draf gemaakt tijdens het zweefmoment, tenminste, dat had het moeten zijn, want ze had 1 voorbeen op de grond. GEEN GOEDE BEWEGING DUS NRPS STAMBOEK!!!!!!!! Bij het EASP letten ze tenminste op beweging en niet of een pony er op het oog mooi bij loopt
[/quote]

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:39

mbartens schreef:
Ik zag laatst een foto van een NRPS keuring waar een merrie kampioen was geworden. De foto was in draf gemaakt tijdens het zweefmoment, tenminste, dat had het moeten zijn, want ze had 1 voorbeen op de grond. GEEN GOEDE BEWEGING DUS NRPS STAMBOEK!!!!!!!! Bij het EASP letten ze tenminste op beweging en niet of een pony er op het oog mooi bij loopt
[/quote]

Alsof easp hengsten dat niet doen! Heb hier op bokt ook fotoos van het easp gekeurde hengstje ivano gezien, duidelijk op 1 voorbeen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:04

Ook hier op de fotoos van de easp hengstenkeuring zie je heel wat paarden op 1 voorbeen, overigens ben ik van overtuigd dat dit gewoon een heel normaal beeld is, vooral als paarden "extra" gaan. Dit wil ook niet zeggen dat ze ook op een voorbeen gaan landen trouwens.

Wat wel vreemd is dat op de website van het easp een stukje staat dat bij paarden met een evenwichtige bouw en goed lendenmechanisme het achterbeen in de afzetfase het laatste de grond raakt. Of deze onderstaande hengsten dus toch niet aan deze criteria voldoen of dat de conclusie wat voorbarig is getrokken blijft nu een vraag!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 09-08-04 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:52

Samsam schreef:
Ook hier op de fotoos van de easp hengstenkeuring zie je heel wat paarden op 1 voorbeen, overigens ben ik van overtuigd dat dit gewoon een heel normaal beeld is, vooral als paarden "extra" gaan. Dit wil ook niet zeggen dat ze ook op een voorbeen gaan landen trouwens.

Wat wel vreemd is dat op de website van het easp een stukje staat dat bij paarden met een evenwichtige bouw en goed lendenmechanisme het achterbeen in de afzetfase het laatste de grond raakt. Of deze onderstaande hengsten dus toch niet aan deze criteria voldoen of dat de conclusie wat voorbarig is getrokken blijft nu een vraag!



Goeie vraag Samsam! Als ik de foto's bekijk en ik denk terug aan die discussie van vorig jaar zie ik hier toch wel wat plaatjes van hoe het niet moet.
Voorbeen komt op verschillende foto's wel erg laat terug en het echte dalen in de achterhand is ook niet te zien....

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:49

Bucephalus schreef:
Voorbeen komt op verschillende foto's wel erg laat terug en het echte dalen in de achterhand is ook niet te zien....


Vandaar dat het tijdstip van het gebruik van het achterbeen belangrijk is.


Afbeelding

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:56

In een versnelde, erg voorwaarts gestuwde beweging is er niks mis mee. Ik ben er indertijd op ingegaan maar iedereen moet voor zichzelf maar filmpjes ipv foto's gaan bekijken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:05

Zannekin schreef:
In een versnelde, erg voorwaarts gestuwde beweging is er niks mis mee. Ik ben er indertijd op ingegaan maar iedereen moet voor zichzelf maar filmpjes ipv foto's gaan bekijken.


Wel als het door achterbeen niet wordt overgenomen,maar door het voorbeen.
Bij deze foto zie je duidelijk dat de beweging wordt overgenomen door het achterbeen.

Verder wil ik niet in herhaling vallen ,maar er zijn twee soorten paarden.

Zij die niet via LM kunnen schakelen en zij die het wel kunnen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:28

ceasario schreef:
Bij deze foto zie je duidelijk dat de beweging wordt overgenomen door het achterbeen..


Je bedoelt dat hij dus wel op het achterbeen landt?

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:12

Samsam schreef:
Ook hier op de fotoos van de easp hengstenkeuring zie je heel wat paarden op 1 voorbeen, overigens ben ik van overtuigd dat dit gewoon een heel normaal beeld is, vooral als paarden "extra" gaan. Dit wil ook niet zeggen dat ze ook op een voorbeen gaan landen trouwens.

Wat wel vreemd is dat op de website van het easp een stukje staat dat bij paarden met een evenwichtige bouw en goed lendenmechanisme het achterbeen in de afzetfase het laatste de grond raakt. Of deze onderstaande hengsten dus toch niet aan deze criteria voldoen of dat de conclusie wat voorbarig is getrokken blijft nu een vraag!

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Maken jullie eerst maar eens studie van de draf.............

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:00

Samsam schreef:
Je bedoelt dat hij dus wel op het achterbeen landt?



Ken je niet lezen Huilen

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:26

ceasario schreef:
Ken je niet lezen Huilen


Nou zeg dat kan ook wel wat vriendelijker!

Ik kan wel lezen, maar jij schrijft dat "beweging wordt overgenomen door het achterbeen".
ik vind dat een vage term (in draf is het hele paard "in beweging" voor-, en achterbenen) en probeer zo helder te krijgen wat je precies bedoelt!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:27

Bucephalus schreef:
Goeie vraag Samsam! Als ik de foto's bekijk en ik denk terug aan die discussie van vorig jaar zie ik hier toch wel wat plaatjes van hoe het niet moet.
Voorbeen komt op verschillende foto's wel erg laat terug en het echte dalen in de achterhand is ook niet te zien....


Weet je de url nog van deze discussie? ben nu wel erg benieuwd.

Ik zie deze foto's overigens liever dan foto's van een paard in uitgestrekte draf met een enorm hoog voorbeen gestrekt en een duidelijk achterblijvend achterbeen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:32

germie schreef:
Ik zie deze foto's overigens liever dan foto's van een paard in uitgestrekte draf met een enorm hoog voorbeen gestrekt en een duidelijk achterblijvend achterbeen.


Jij bedoelt zoiets??
Afbeelding
Afbeelding

Het ligt allemaal aan het moment van foto schieten, dit is hetzelfde paard een tel later.

Afbeelding

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:38

ja, mooie foto's, de middelste, dat is in dit geval de meest ongunstigste. De anderen zijn inderdaad heel anders, geven een ander beeld. Erg grappig en duidelijk. Al blijf ik het idee houden dat het achterbeen trager is dan het voorbeen bij zulke foto's. Terwijl als je de onderste weer bekijkt, dan lijkt de draf veel mooier. dat foto's een momentopname zijn weet iedereen natuurlijk, maar hier komt het mooi naar voren.

Hoe zou het dan met die andere foto's zijn van die EASP-ers, als die een tikkeltje eerder of later waren genomen?

word nu toch wle nieuwsgierig naar dat draftopic Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:02

germie schreef:

Hoe zou het dan met die andere foto's zijn van die EASP-ers, als die een tikkeltje eerder of later waren genomen?


Dan zien die er in de meeste gevallen ook veel beter uit!
Maar dat geldt dus ook met de fotoos waar Dhr. de Lange probeert te bewijzen hoe slecht de invloed van de engels volbloed is op http://www.easpstamboek.nl/samenvatting.htm

Het verschil tussen de bewegingsvorm van dit

Afbeelding

En dit paard is een illusie en heeft slechts te maken met het moment van foto maken, een tel later was het eerste paard ook los van de grond geweest.
Afbeelding

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:08

Sam, echt waar... ik hou van je!!! Haha! Haha! Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:10

Heb het even gelezen, volgens mij wordt het tijd voor een nieuw topic, want ook Engels Volbloed heeft diverse postieve punten waarom juist inmenging van volbloed wel weer gunstig is voor een sportpaard, denk o.a. aan vechtlust, uithoudingsvermogen.

In elke theorie zit wel een kern van waarheid volgens mij.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-08-04 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:11

germie schreef:
Heb het even gelezen, volgens mij wordt het tijd voor een nieuw topic, want ook Engels Volbloed heeft diverse postieve punten waarom juist inmenging van volbloed wel weer gunstig is voor een sportpaard, denk o.a. aan vechtlust, uithoudingsvermogen.



OK dan!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:13

Stephany schreef:
+:)+


Het word nu net interessant en gaat toch nog steeds over easp- hengsten

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:20

Samsam schreef:
Het word nu net interessant en gaat toch nog steeds over easp- hengsten


Die in mijn ogen vaak toch gewoon KWPN bloed voeren. Ramiro Z, Ramzes, enz. De stempelhengsten.

Het stukje over de lijnenteelt kan ik mij wel in vinden:
Zoek naar paarden met de goede pedigrees d.w.z. o.a. Ramiro Z (Ramzes I), Loretto, Doruto, Amor, Heidelberg, Farn, Sinaeda, Rigoletto, Gambo die teruggaan op de Lijnteelt, d.w.z. terugfokken op dezelfde voorouders of dieren uit dezelfde lijnen, zorgt ervoor dat de goede eigenschappen worden verankerd. Je moet dan natuurlijk wel weten, welke dieren goed zijn en welke niet. Een pedigree met veel verschillend bloed is onbetrouwbaar. D.w.z. dat zo'n dier niet geschikt is om mee te fokken.

Maar niet altijd strookt de lijnenteelt met het bekende F1-produkt, want ook hiervan is gebleken dat je vaak goede sportpaarden kreeg.

Ook hier lijkt de waarheid wel weer in het midden te liggen.

Over het dragen op 1 been, nog een interessant stukje gevonden:
http://www.easpstamboek.nl/Drafactie.htm

Het verhaal hier achter vind ik niet slecht overkomen, klinkt heel logisch. Het wordt toch maar eens tijd om het boek te bestellen geloof ik Knipoog

Maar hoe zit het nu met de hengsten met het voorbeen aan de grond? fout of juist niet? Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:36

germie schreef:

Maar hoe zit het nu met de hengsten met het voorbeen aan de grond? fout of juist niet? Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:40

En wat is dit dan weer (heb het even over de schimmel)? Een te krachtige achterhand die meer het paard omhoog tilt van achteren dan van voren? een voorhand die te weinig kracht heeft om ook mee te gaan zweven?
De landing die eigenlijk eerst op het achterbeen hoort te zijn (lees het stukje over drafmechanisme maar na, link eerder genoemd), maar hier op het voorbeen?

Toch maar een draf/engels volbloed/F1 kruisingen topic openen?

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:42

germie schreef:
Die in mijn ogen vaak toch gewoon KWPN bloed voeren. Ramiro Z, Ramzes, enz. De stempelhengsten.

Het stukje over de lijnenteelt kan ik mij wel in vinden:
Zoek naar paarden met de goede pedigrees d.w.z. o.a. Ramiro Z (Ramzes I), Loretto, Doruto, Amor, Heidelberg, Farn, Sinaeda, Rigoletto, Gambo die teruggaan op de Lijnteelt, d.w.z. terugfokken op dezelfde voorouders of dieren uit dezelfde lijnen, zorgt ervoor dat de goede eigenschappen worden verankerd. Je moet dan natuurlijk wel weten, welke dieren goed zijn en welke niet. Een pedigree met veel verschillend bloed is onbetrouwbaar. D.w.z. dat zo'n dier niet geschikt is om mee te fokken.

Maar niet altijd strookt de lijnenteelt met het bekende F1-produkt, want ook hiervan is gebleken dat je vaak goede sportpaarden kreeg.

Ook hier lijkt de waarheid wel weer in het midden te liggen.

Over het dragen op 1 been, nog een interessant stukje gevonden:
http://www.easpstamboek.nl/Drafactie.htm

Het verhaal hier achter vind ik niet slecht overkomen, klinkt heel logisch. Het wordt toch maar eens tijd om het boek te bestellen geloof ik Knipoog

Maar hoe zit het nu met de hengsten met het voorbeen aan de grond? fout of juist niet? Knipoog


Sinds wanneer zijn dat KWPN hengsten????????

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:43

Landen op voorbeen is fout in mijn ogen, voorbeen als laatste aan de grond bij afzet is niets mis mee.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:44

johanna13 schreef:
Sinds wanneer zijn dat KWPN hengsten????????



Dat is bloed dat veel (bijna alle) kwpn hengsten voeren!