Met ruin naar KWPN keuring: wat komt erbij kijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snater
Berichten: 317
Geregistreerd: 31-05-07

Met ruin naar KWPN keuring: wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:10

Hoi,
Ik kreeg laatst de vraag van de fokker van mijn paard het verzoek of ik met deze ruin naar de KWPN-keuring wilde gaan. Als hij daar ster verklaard zou worden, krijgt de moeder namelijk het predikaat preferent. De ruin is 7 jaar en loopt succesvol Z dressuur. Andere nakomelingen staan in de opfok of hebben een veulen aan de voet en zouden voor de keuring helemaal in conditie gebracht moeten worden, terwijl de mijne dat al is. Vandaar de fokker's vraag of ik met mijn ruin wilde gaan.

Ik ben zelf niet zo bekend met keuringen bij het KWPN en vroeg me af hoe dat in zijn werk gaat. Ik neem aan dat zijn exterieur moet worden gekeurd en dat hij aan de hand zal moeten stappen en draven. Komen er nog meer dingen bij zo'n keuring kijken waarop ik me moet voorbereiden (als we er naartoe gaan)? En hoe streng zijn de eisen om ster te worden?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:38

Hetzelfde als bij een merrie :) En hoe dat werkt kun je op http://www.kwpn.nl nalezen.

Ik weet niet waar je precies woont, maar opgeven in de meeste provincies kan niet meer. Dan zal je dat volgend jaar moeten doen

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:11

Ja kan nog wel opgeven maar dan zitten er extra kosten aan (50,=?) maar wellicht is de fokker bereid die extra kosten op zich te nemen.

Als het een dressuurpaard is moet ie aan de hand stappen en draven, opstellen en dan nog los bewegen in de binnenbak.

Ik zou het wel doen als ik jou was, het is toch ook leuk als je paard ster is ook al is het een ruin?

Ben 14 jaar geleden met mijn ruin ook geweest, hij werd geen ster maar kreeg toen nog wel zo'n mooi brandmerk ;)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Met ruin naar KWPN keuring: wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:18

Imo zou de fokker alle kosten op zich mogen nemen... incl. het voorbereiden.. dan weet hij zeker dat er alles aan gedaan is om paard te ster te laten worden :)

snater
Berichten: 317
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 12:13

Bedankt voor de berichtjes. Opgeven moet voor 1 juni en kan vandaag dus nog.
De fokker is inderdaad bereid de keuring te betalen. Maar mijn ruin is er van Florestan I en dat is een Duitse hengst. Hoe weet ik of die KWPN erkend is? Want als dat niet zo is, moet er ook een prok-keuring en een aanlegtest plaatsvinden toch? Het paard loopt Z met winstpunten dus ik weet niet of een aanlegtest dan nog nodig is?
Ik begrijp de website van het KWPN niet echt. Misschien weten jullie meer!

Oh ik las op de KWPN-site ook dat de paarden de gelegenheid krijgen om los te springen. Geldt dat ook voor dressuurpaarden?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:15

Paarden die al aan de prestatie-eis voldaan hebben hoeven toch alleen nog op exterieur gekeurd te worden en niet meer vrij te bewegen of vrij te springen?
Of is dat inmiddels alweer terug veranderd?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:25

Is het een reg. a. paard dan? FLorestan is volgens mij alleen erkend.

Als een merrie Z1 +1 heeft ze voor beweging idd d'r punten al. Vrijspringen hoeft niet meer. Dat is alleen voor de richting springpaarden.

Maar eerlijk gezegd... als dit een reg. a. ruin is.. dan moet je ook prokken. Anders wordt het ook geen gewoon oranjepapier. Dan wordt hij alleen sterwaardig en of dat genoeg is voor het preferentpredikaat.

snater
Berichten: 317
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 14:18

Sammie: Ik heb het even gecheckt en er staat idd Reg. A op het paspoort. Sterwaardig is denk ik niet genoeg, in het regelement staat dat ze het predikaat ster gehaald moeten hebben. Wat houdt dat oranjepapier in? Is dat het preferent-predikaat van de moeder?

Gomir: prestatie is de moeder nog niet, ze heeft 1 nakomeling ZZ-L, en 2 Z1. Dus ze komt 1 puntje tekort. Of bedoel je dat niet?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Met ruin naar KWPN keuring: wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:10

Oranje is het gewone papier. Het papier voor de gewone veulenboek of stb. merries. Dat heeft met het boek te maken waarin het paard is opgenomen. Reg. a. is over het algemeen groen en reg. b. is blauw. Tenzij het papier op is of een stagaire print het uit. De kleuren willen nl. nog al eens wisselen.
Sterwaardig lijkt mij ook niet genoeg.. ik zou toch nog maar even contact opnemen met de fokker en vragen of hij zeker weet wat hij nu allemaal wil. Want prok moeten ze soweiso voor de stb. (of vb voor jouw ruin). En evt. cornageonderzoek (afhankelijk van wat de vader niet heeft gedaan). Eerst naar de keuring gaan en dan kijken of ze sterwaardig zijn is het goedkoopst, want als hij al niet sterwaardig is dan heeft de rest van het traject ook geen zin. :)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:37

Ruinen kunnen enkel sterwaardig worden, omdat het geen fokdieren zijn. Ze worden ook niet opgenomen in het stamboek, dat recht is voorbehouden aan merries en hengsten die voor de dekdienst goedgekeurd zijn.

Ik bedoelde met de prestatie-eis de Z+1 van jouw paard. Volgens mij hoeft hij dan nog alleen op exterieur sterwaardig te zijn en niet te bewegen op de keuring.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Met ruin naar KWPN keuring: wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:20

Ruinen kunnen wel ster worden, maar niet opgenomen worden in het stb. Zij blijven als sterruin of sterhengst in het vb. staan. Een reg. a. paard kan wel sterwaardig worden, maar wordt pas daadwerkelijk ster als het dier aan de overige voorwaarden heeft voldaan. (dit is iig zo voor een merrie en ga er vanuit dat dit ook voor een ruin/niet ggk hengst geld)

bianca1980
Berichten: 3620
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:47

Ik ben met mijn hengst op de stamboekkeuring geweest in Houten, hij was een VB en is nu STER, je moet stappen en draven op het harde en dan los bewegen of springen in de kooi. Zie de topic merries naar de keuring, daar staat een filmpje van mij in, twee of 3 pagina's terug, geplaatst op vrijdag 5 juni.

CdC

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:22

bianca1980 schreef:
Ik ben met mijn hengst op de stamboekkeuring geweest in Houten, hij was een VB en is nu STER, je moet stappen en draven op het harde en dan los bewegen of springen in de kooi. Zie de topic merries naar de keuring, daar staat een filmpje van mij in, twee of 3 pagina's terug, geplaatst op vrijdag 5 juni.


Hey dit is interessant. Ik ben steeds op Bokt aan het speuren hoe die opname in het stamboek nu werkt in geval van een hengst.
Ik heb een 2-jarige die nu is ingeschreven in het VB en zou hem graag op enig moment willen laten opnemen in het stamboek.
Uit jouw post begrijp ik dat je ook met een hengst gewoon naar een stamboekkeuring kunt gaan?

Wie kan me uitleggen hoe dit precies in zijn werk gaat? (Op welk moment kan ik dit het beste doen, moet ik hem/ mezelf op een of andere manier voorbereiden enz.)

En wat is precies het resultaat? (Ik begrijp dat hij dan opgenomen zou kunnen worden in het stamboek als hij aan de voorwaarden voldoet, maar hoe zit het bijv. met predikaten?)

Alvast bedankt voor de reacties!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Met ruin naar KWPN keuring: wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:40

Een hengst kan alleen opgenomen worden in het stamboek als je er mee naar de hengstenkeuring gaat. (en dan mogen ze dekken)
Een hengst/ruin die naar de gewone stamboekkeuringen gaan kunnen wel ster worden, maar blijven in het veulenboek staan.

Het stamboek is alleen voor fokdieren, zijnde merries en goedgekeurde hengsten.

CdC

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:51

Tnx,

En hengstenkeuring is dus een hoop geld voor alles of niets. Toch? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:36

CdC schreef:
Tnx,

En hengstenkeuring is dus een hoop geld voor alles of niets. Toch? :D


Daar komt het uiteindelijk wel opneer ja. De kans dat jouw hengst ggk word is ontzettend klein..


TS, heb je hem nog opgegeven voor de keuring?

snater
Berichten: 317
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Met ruin naar KWPN keuring: wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:37

Nee, heb heniet gedaan. De prokkeuring zou voor mijn eigen rekenig komen en dat vind ik toch te gortig. Ben toch wel blij met hem, ster of niet! Waarschijnlijk gaat de nu tweejarige merrie uit de moeder volgend jara toch naar de keuring. Dus als die ster wordt, krijgt de merrie alsnog haar predikaat. Een stuk minder gedoe!

CdC

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:59

Heb eindelijk ontdekt hoe het werkt met foto's, dus wil de hengst waar ik het eerder over had nog wel even aan jullie showen :D

Nog bedankt trouwens voor de reacties. Het is me nu een stuk duidelijker.

Afbeelding

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:00

Wij gaan toevallig ook dit jaar met een ruin naar de keuring.
(die is toevallig vorig jaar ook naar de hengstenkeuring geweest, maar idd de kans is echt ontzettend klein dat ie door gaat, als hij net als deze bvb zijn dag niet heeft, en zich net even niet goed laat zien... tja dan houd het al op.)
verde betreft de 'gewone' keuring heeft anders weinig toevoegende waarde, maar de moeder zou erdoor prestatie of preferent (haal dat altijd door mekaar :o) kunnen worden, als hij ster verklaard word, dus dat is dan wel de moeite waard :)

planning was eerst om met zijn 3 jarige halfbroer te gaan, maar die is nog lang niet in keuringsconditie en de keuring is al volgende week.. deze is gewoon in training en sportconditie dus die kan wat dat betreft zo heen, dus was de keuze makkelijk gemaakt :D

ben benieuwd, gaat gewoon hetzelfde als bij een merriekeuring neem ik aan :)