vos x vosbont: welke kleur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 14:06

Kleurengenetica is niet zo simpel dat je kunt kijken wat voor kleur Pa heeft en wat voor kleur Moe heeft, en dat je daaruit dan duidelijk je conclusies kunt trekken wat voor kleur het veulen gaat worden. Bruin en zwart zijn allebei dominant over bruin. Schimmel is dominant over alle kleuren. Dus zwart (overdekt vos) x zwart (overdekt vos) kan heel goed vos als resultaat geven, als allebei de ouders het vosgen doorgeven.

Maar zelfs als beide ouders het vosgen doorgeven en er komt nog een ander gen bij, dan worden ze ineens zwart! Dat betekent niet dat het genotype (dus wat er in de genen zit ) vosgen er niet meer zit, het betekent alleen dat het phenotype (dat wat je ziet) géén vos is.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 14:34

Het kan heel goed zijn dat jouw veulen het sabinogen in zich draagt. Paarden met een brede witte bles en hoge witten benen hebben over het algemeen het sabinogen. Dit kan in heel extreme gevallen tot een bonte leiden met vlekken ook op het lichaam.

Houd je van bont? Kans is groot dat als je met jouw paard doorfokt, er wel eens een bonte uit zou kunnen komen... Kwijl

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 09:14

Het Sabino-gen kan vlekken op de buik veroorzaken, en wordt gezien als een gen dat met zijn uitwerkingen de overo-categorie valt. Voor mij is overo=bont. Witte vlekken op de buik is voor mij bont.

Another point which may complicate the overo dominant model is the possibility of more than one gene being responsible for the overo pattern. The Paint Horse registry only recognizes overos, tobianos and toveros, but "sabino" and "splashed white" are names sometimes given to other white patterns which fall into the overo category. Though definitions vary, sabino horses generally have four white socks, a white belly and face, white on the insides of the stifles, and either the edges of the markings or the whole body will have a lot of roan coloring. Splashed white horses generally have a continuous pattern of white on all four legs, chest and completely over the head.

Uit: http://www.vgl.ucdavis.edu/~lvmillon/overo.htm

Nog meer informatie over Sabino:

http://www.coloredhorses.com/PP2new.html

Limited Edition: Extreme Sabino uit twee geregistreerde Quarter Horse ouders (zonder vlekken!)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-02 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:17

Roos schreef:
Maar geldt dat dan voor alle kleuren? Want zwart * zwart (bij Friezen) is soms vos toch?

En mijn shetmerrie die ik vroeger had heb ik eens laten dekken door een zweetvos hengstje, zijzelf was zwartbont en toen kwam er een bruin veulen uit.


Zwart overdekt inderdaad alle ander kleuren. Hengsten en merries die bij de Friezen drager zijn van het vosgen worden niet zo graag gezien. Net zo min als witte aftekeningen aan hoofd en benen, die ook nog wel eens bij Friezen willen voorkomen.

Dus in jouw geval kan een zwartbonte zeer zeker bruin voorbrengen. Bruin word veroorzaakt door het Agoutigen dat de zwarte kleur bij een paard beperkt tot het langhaar (staat en manen) en de benen.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Room_Soesje en 86 bezoekers