Fokkers, slimme economen of domme idealisten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Fokkers, slimme economen of domme idealisten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 16:37

Ik doe het niet vaak en ook niet graag, maar zou ik uitrekenen wat het een en ander kost om te fokken en je zet dat af tegen de opbrengsten, dan bedrijf ik een zeer dure hobby. Ik vermoed dat het bij anderen niet veel anders is. Als je de prijzen ziet waarvoor rauwe drie-jarigen worden aangeboden, hoe in vredesnaam kan dat kostendekkend zijn? Ik ga hier geen lijstje neerzetten met de kosten en baten, maar hoe moet dat verder? Er komt toch een tijdstip dat het echt teveel gaat kosten. Wie van jullie heeft bijv. al bewust een merrie leeg gelaten dit jaar? Of hoe zien jullie een en ander?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:42

99% is idealist. Een hobby mag geld kosten.
1% met meer dan 5 merries die alle veulens verkoopt vóór dat ze 5 maanden oud zijn houdt er iets aan over (het liefst nog IN de merrie)

Een merrie leeg laten kost trouwens nóg meer geld. Dan kun je die goedkoper helemaal weg doen.

Ik ben een pure idealist. Ik kan het me veroorloven om niks te verkopen en verkoop ze op latere leeftijd tegen sterk teleurstellende prijzen, maar dan heb je wél mooi een stal vol!
Da's ook wat.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:45

Wij zijn domme idealisten Haha!

Niets verkopen als veulen (daarvoor fok je toch niet?) maar beleren, merries aanhouden in de sport en dan de fokkerij. En nu het goed gaat eindelijk eens wat verkopen....

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:53

Excuseme schreef:
Ik doe het niet vaak en ook niet graag, maar zou ik uitrekenen wat het een en ander kost om te fokken en je zet dat af tegen de opbrengsten, dan bedrijf ik een zeer dure hobby. Ik vermoed dat het bij anderen niet veel anders is. Als je de prijzen ziet waarvoor rauwe drie-jarigen worden aangeboden, hoe in vredesnaam kan dat kostendekkend zijn? Ik ga hier geen lijstje neerzetten met de kosten en baten, maar hoe moet dat verder? Er komt toch een tijdstip dat het echt teveel gaat kosten. Wie van jullie heeft bijv. al bewust een merrie leeg gelaten dit jaar? Of hoe zien jullie een en ander?

Voor zo´n veulentje doe je het toch gewoon!
Ik weet wel dat ik over de hele lijn met de fokkerij op mijn bedrijf de laatste 7 jaar zeker uit de kosten ben geraakt! Wij verkopen wel liefst als veulen, als dat niet lukt, blijven ze tot ze 2,5 zijn. De periode daartss valt weinig of niets te verdienen.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:55

Of het dit jaar ook zal opgaan, is nog maar de vraag. Die Feiner Stern heeft al het 2de jaar op rij niets opgebracht en vorig jaar waren er enkele leeg. Ik heb er nog 1 te koop staan nl., Nelson Z x Lauries Crusador xx.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:55

Excuseme schreef:
Ik doe het niet vaak en ook niet graag, maar zou ik uitrekenen wat het een en ander kost om te fokken en je zet dat af tegen de opbrengsten, dan bedrijf ik een zeer dure hobby. Ik vermoed dat het bij anderen niet veel anders is. Als je de prijzen ziet waarvoor rauwe drie-jarigen worden aangeboden, hoe in vredesnaam kan dat kostendekkend zijn? Ik ga hier geen lijstje neerzetten met de kosten en baten, maar hoe moet dat verder? Er komt toch een tijdstip dat het echt teveel gaat kosten. Wie van jullie heeft bijv. al bewust een merrie leeg gelaten dit jaar? Of hoe zien jullie een en ander?



merrie leeg gelaten dit jaar

een lege merrie kost altijd geld en een drachtig iets minder.

Hier woont in de buurt een kippen handelaar die 100000 batterijkippen naar het oostblok verkoopt als scharrelkipppen.
Hij zegt ik verlies aan elke kip 2 cent.
Ik zeg hoe komt het dat je dan elk jaar een nieuwe BMW koopt?

Antwoord: "Ik verkoop veel kippen"

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:47

Beter een veulen kopen, dan je merrie en portemonnee te slopen.

Nee hoor, ik ben ook een idealist en vindt het het mooiste wat er is om een paar keer per jaar een veulen op de wereld te zien komen en dan maar hopen dat dit HET wordt, schitterend gewoon.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:57

fokken doe je voor het veulentje en de droom...
duidelijk niet voor je beurs tegenwoordig Nagelbijten / Gniffelen

Was het ooit wel winstgevend?

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 00:04

De uitspraak;
Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar als ze komen te sterven valt er niets te erven!
Zal wel niet uit de lucht zijn gegrepen Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 00:06

Ja, enorm dure aangelegenheid....maar tegen een 'lege' wei aankijken in het voorjaar is nog erger. Dus fokken wij sinds een paar jaar ook met Groninger merries - dekgeld tussen de 200 en 400 euro - dan blijft het in ieder geval ook een leuke hobby.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:15

Ik ben denk ik een domme idealist, of ik ooit een slimme econoom ga worden moet de toekomst uitwijzen...

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 02:43

Ik zou dat DOMME maar schrappen en dat IDEALIST vervangen door hobbyist, in 90% van de gevallen. Dan zit je er vrij dichtbij denk ik Knipoog

Schapen fokken doet mijn paps ook niet voor het geld, maar omdat hij dieren als hobby heeft. Ondanks het geblaat van zgn dierenactivisten die alle schapenfokkers potentiële moordenaars vinden....

Wij fokken ieder jaar een schattig Groningertje als het kan. De moedergevoelens springen spontaan over op het halve dorp Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:24

Ik houd het op hobbyist! Haha!:D

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:46

Ik houd t maar op een fortunist!! Ik hoop ook dat deze veulens het voor mij gaan doen in de ring. Ik fok niet met het idee om winst te gaan maken, maar om later wat sportieve successen te gaan boeken.

Ik las in de hoefslag een artikel waarin een man zei dat je voor fokkerijsucces de 4 G´s nodig hebt:
Gezondheid, Geduld, Geluk en Geld.