Lijnenteelt: Hoe fokken jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Lijnenteelt: Hoe fokken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 14:54

Voor de mensen die dat doen, hoe dan jullie dat? Hoe kiezen jullie een hengst, en wat moet hij (irl en op papier) absoluut wel hebben, en wat niet?

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:13

Goh, das een vrij moeilijke vraag Lachen

In principe moet je eerst en vooral je merrie leren kennen. Ik bedoel daarmee, dat je ongeveer toch zou moeten weten wat je merrie doorgeeft (goede punten slechte punten) en in dat opzicht op zoek gaan naar een hengst. Die je dan op zich ook moet "leren kennen". Weten wat hij hoofdzakelijk doorgeeft, goeie punten slechte punten.
Natuurlijk weet je pas wat je merrie doorgeeft als je al enkele keren met haar gefokt hebt Lachen

Sommige mensen mijden bewust bepaalde bloedlijnen, maar dat moet ieder voor zich natuurlijk uitmaken.

En het is een feit, of je nu met veel rekening houdt of je kiest zomaar een hengst, fokken is en blijft gokken Lachen

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:12

Ik kijk ook eerst naar de merrie en haar eigenschappen die ik zou willen behouden, en welke er veranderd dienen te worden. Dan kijk ik wleke hengst mij aanspreekt, hoe zijn verrichtingsrapport is, en kijk naar wat hij doorgeeft aan zijn nakomelingen. natuurlijk kijk ik ook naar de voorouders, de kleurvererving, de bouw en de sportprestaties.
Ik doe er lang ovver om informatie te verzamelen, ik ga niet zo snel voor een hele nieuwe hengst omdat nakomelingen dan nog niet helder in beeld zijn.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:06

Bedenken wat voor soort veulen je zou willen hebben. Dan bekijken wat je eigen merrie hierin (je ideaalbeeld) al heeft en welke hengst daar het dichtste bij komt of die eigenschap wel bezit, indien de merrie dat niet heeft. Vervolgens nagaan wat voor nakomelingen hij al op de wereld heeft en hoe deze zijn, welke eigenschappen overheersend zijn van de hengst. Naar aanleiding daarvan een beslissing maken...

Zo zou ik bij Norah (fjord) een hengst willen met een sterke galop, ruime draf, die niet de grove bouw doorgeeft, hoogte doorgeeft en sprekend uiterlijk. Verder ook rustige nakomelingen geeft die niet erg drammerig zijn. *Helaas is Noor niet van mij en wordt er momenteel voor gemakkelijkheid gegaan!*