PODO of niets??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

PODO of niets??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 14:56

Ik zat net even een stukje over PODO te lezen. Maar mijn mening was/is dat je beter de veulens geen tot weinig brok moet voeren. Dit afhankelijk van de grote van het veulen en in welke conditie hij verkeerd. Nu was er op deze site van pavo http://www.pavo.nl/nl/index_groep.htm?groep=3 een grafiek te zien van. Voeding zonder en met PODO. Hoe zo'n verebetering er was. Is dit met veulens gedaan die de Pavo met PODO kregen en veulens die andere brok kregen. Of is dit met veulens gedaan waar de ene helft met PODO kreeg en de andere helft geen brok kreeg. Als het het eerst was dus de hele groep wel brok. Is er dan nog steeds beter resultaat met het voeren van PODO dan dat je geen brok voert. Hopelijk is het een beetje duidelijk. Haha!


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 17:19

youngster schreef:
Mijn jaarling krijg dik 2 kilo veulenbrok op een dag.. Dit omdat hij erg snel de hoogte ingaat en hij het ook echt nodig heeft..

Waarom geen brok voeren??


Idd wat katja zegt voorkomen van ocd. En podo is ook voor het voorkomen van ocd maar ja dit is brok. Dus juist weer meer kans. Verward dus wat is nu beter de Podo brok voeren of juist niet?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 10:37

door brok word het groeien juist gestimuleerd. Als je dus al een groot veulen/jaarling hebt. en je gaat die brok voeren gaat het nog sneller waardoor de botten dus sneller moeten groeien en van mindere kwaliteit worden (ocd) Een klein beetje brok maakt niet veel uit. Bij een klein veulen/jaarling zou ik ook brok voeren, want die heeft al minder kans op ocd en dan kan hij wel wat brok gebruiken. Als een je bang bent dat je paard niet genoeg mineralen binnenkrijgt kan je inplaats van brok ook een mineralensteen erin leggen. Geen zoutblok daar hebben ze weinig aan.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 17:14

Viennanova. Er is idd onderzoek naar gedaan dat paarden die geen brok kregen minder ocd hebben dan de gene die het wel kregen.
Een veulen kan het doen op goed kuilgras. heeft helemaal geen brok nodig. En ze komen absoluut niks te kort. je zou ze een mineralensteen erbij kunnen geven, dan weet je het zeker. Op mijn vorige werk kregen de veulens standaard 2kg brok per dag (behalve zomers) De gene die met 2 jaar groot waren hadden allemaal ocd en de kleinere niet. Dus de kleintjes worden er niet slechter van. Ik vind dat je gedoseerd moet voeren. Al zou je de grotere brok voeren dan minder dan dat de gemiddelde krijgt. En een klein slechtuitziend veulen iets meer. En jij zou dit op zich ook wel kunnen weten van de koeien. Daar gaat het net zo. En trouwens twenters en jaarlingen kunnen beter aan de schrale kant zijn dan te vet.

Maar ben nog steeds benieuwt of het beter is om pavo met podo te voeren of juist geen podo.alleen ruwvoer.

Ik weet al dat geen brok (dus niet die podo maar gewone brok) voeren beter is dan wel. Het gata dus echt om de podo.


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 21:39

misschien niet op de uiteindelijke hoogte maar ze berijken de hoogte wel eerder. en dat is dus slecht.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 23:36

we wil graag laatrijpe paarden, maar gaan er brok ingooien zodat ze eerder groot zijn Verward die vat ik dus niet.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 10:07

Viennanova schreef:
Alikesflame, over de koeien: Een koe met een negatieve energiebalans moet je ook absoluut niet remmen in het voer, dan vermagert zo'n koe en krijgt allerlei ziektes.......En als je een beetje een goede veehouder bent bereken je een rantsoen voor je jongvee.......Wat dus bij paarden niet gebeurt en dus ook geen vergelijkingsmateriaal is.
Ik ben het gewoon niet eens met de stelling dat je met brok een jong paard de hoogte in jaagt. Een paard groeit toch wel naar de hoogte die hij worden moet. En een jong paard wat erg groot wordt, en te weinig voedingsstoffen (eiwit!!!) krijgt, ontwikkelt juist afwijkingen. Ik zou een paard wat groter dan gemiddeld wordt, zeker niet minder dan een gemiddeld paard voeren. Dat is toch de omgekeerde wereld?
Het oog van de meester zullen we maar zeggen.....
Pavo heeft echt geen euries in een brok gestoken die OCD ontwikkelt, of dieren ongezond laat groeien. En er is ook genoeg wetenschappelijk onderzoek te vinden over het belang van op de norm voeren met eiwit voor de optimale groei.....


IDD bij koeien krijgen de grotere ook brok want daar kijken ze niet naar ocd enzo. maar ik doelde op de wat klein gebleven dieren die wat ziekelijk zijn. Die gefe je meer tot ze bij gekomen zijn. En even over zo'n rantsoenberekening is allemaal heel leuk en aardig. Ik zou het ook zeker aanraden, maar dan nog moet je het van beest tot beest bekijken. De een blijft bij de aangeraden hoeveelheid te mager. Zou je zo'n beest niet meer moeten geven?? En een ander word veelste vet met de geadviseerde hoeveelheid. blijf je die ook doorvoeren of zet je hem wat terug in voer.

Op zich klinkt het allemaal heel logies wat je zegt. En je zou ze wel wat brok kunnen voeren, maar een betere kuil is nog gezonder. Kijk als een beest nou erg schraal is. dan zou ik hem wat meer brok geven. En die kleine ziekelijk moet ook meer, maar als ze er goed uit zien zou ik zo weinig mogelijk geven. Oh ja dit gaat over de winter. In de zomer is het a;l helemaal niet nodig als ze op de wei staan. Of er moet natuurlijk geen gras staan. Haha!

(gaat over dikgedrukt stukje.) Dat heb ik ook al gezegd krijgt idd dezelfde hoogte alleen eerder. Denk dat je erover heen hebt gelezen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 18:18

oke dan is dat duidelijk maar nu heb ik eiegnlijk nog steeds geen antwoord waarvoor ik ditr topic opende. Is er uberhaupt onderzoek naar gedaan of Podo beter is dan geen enkele brok voeren?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 19:07

Dat is idd antwoord. Is hier trouwens ook onderzoek naar gedaan?? zo ja wie weet waar ik het vandaan kan halen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 52 bezoekers