PODO of niets??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 07:08

Ik ben voor brok voeren, heb mijn tweejarige nog steeds aan de pavo met podo. Ze is erg groot en groeit ook erg snel (ze is nu 1.68). Ik ben bang dat als ik haar alleen in de wei laat lopen, ze onvoldoende voedingstoffen binnenkrijgt en zo OCD ontwikkelt. Ik vind dat je jonge paarden die snel groeien moet ondersteunen met brok....Nu moet ik er wel bijvertellen dat mijn jonge paard 's nachts op stal stond. Ze loopt nu in een koppeltje merries, maar krijgt nog steeds een beetje brok bij.
Ik zou denk ik een jonge haflinger of new forrester geen brok bij voeren, omdat ze heel anders groeien. Maar dit is slechts mijn mening Bloos .


Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:25

Als jou theorie waar zou zijn, zou je dus jonge paarden die genetisch bepaald erg groot worden, geen brok moeten voeren. Zo'n paard krijgt dan toch standaard te weinig energie e.d. voor de groei, het moet namelijk een heel eind groeien en heeft daarvoor meer energie nodig dan een kleintje, want die hoeft minder te groeien. Het is dus logisch dat zonder de brok een grote een energietekort krijgt, en daardoor dus een slechtere kwaliteit bot (met eventueel OCD) krijgt. Ik snap ook niet echt waar het idee wegkomt dat jonge paarden van brok de hoogte ingaan, dit is nog altijd genetisch bepaald en kan door bepaalde omstandigheden eerder kleiner uitvallen dan groter. Ook OCD is genetisch bepaald (voor een deel) en het is waar dat een grote eerder OCD heeft. Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze van brok snel te dik worden, vooral als je een hele kleine hebt die door genetische bepaling klein wordt. Heb je een veulen die wat achterloopt (zoals wij vorig jaar met ons flesseveulen) dan zou ik stevig brok voeren!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:28

Ook ik heb de HAS gedaan, en daar werd altijd gezegd dat een dier waar het in zit om groot te worden, door tekort aan voeding ernstige afwijkingen kan ontwikkelen.....geld voor elk groeiend dier!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:34

Jonge paarden in de groei moet je toch juist niet korten in hun voeding. Je zegt wel; dan maar aan de schrale kant, maar wat zijn de consequenties van 'aan de schrale kant'? Hoe weet je dat je de paarden die erg groot gaan worden voldoende voert met je rantsoen van alleen kuilgras? Ik snap jullie echt niet, schrale jonge paarden hebben ook echt wel OCD, of kans erop. Waarschijnlijk nog eerder omdat ze te weinig krijgen!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:32

Wat maakt het uit waar ik de HAS heb gedaan (was trouwens in Leeuwarden aan het Van Hall). Ik heb trouwens geen woord gesproken over overvoeren. Maar ja, als je overvoert krijg je ook geen schrale dieren, maar kleine vette (dat moet je toch ook geleerd hebben op de HAS). Die dieren zetten de voedingstoffen om in lichaamsvet. Ik ben het op zich wel eens met pipo, kuilgras van goede kwaliteit moet afdoende kunnen zijn, maar niet voor alle dieren! Dieren die erg groot worden moeten voldoende voedingstoffen binnenkrijgen, dat is een ding dat zekere is!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:37

Dus in principe zijn we het eens, alleen op verschillende manieren. We vinden allebei dat er niet overvoerd of ondervoerd moet worden, en ik vind dat daar brok bij kan en jij niet.......

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 06:37

Alikesflame, over de koeien: Een koe met een negatieve energiebalans moet je ook absoluut niet remmen in het voer, dan vermagert zo'n koe en krijgt allerlei ziektes.......En als je een beetje een goede veehouder bent bereken je een rantsoen voor je jongvee.......Wat dus bij paarden niet gebeurt en dus ook geen vergelijkingsmateriaal is.
Ik ben het gewoon niet eens met de stelling dat je met brok een jong paard de hoogte in jaagt. Een paard groeit toch wel naar de hoogte die hij worden moet. En een jong paard wat erg groot wordt, en te weinig voedingsstoffen (eiwit!!!) krijgt, ontwikkelt juist afwijkingen. Ik zou een paard wat groter dan gemiddeld wordt, zeker niet minder dan een gemiddeld paard voeren. Dat is toch de omgekeerde wereld?
Het oog van de meester zullen we maar zeggen.....
Pavo heeft echt geen euries in een brok gestoken die OCD ontwikkelt, of dieren ongezond laat groeien. En er is ook genoeg wetenschappelijk onderzoek te vinden over het belang van op de norm voeren met eiwit voor de optimale groei.....

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 06:39

En over brok met PODO, tja Pavo zegt dat het effect heeft. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook voer.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:07

sluit me volledig bij Dees aan.....op de zak staat trouwen iets van 4 kg (pavo podo), dit heb ik ook echt niet aan mijn jonge paardje gevoerd.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:15

Bij koeien delen ze alles (meestal) in naar leeftijd of productieniveau, dus daar wordt (vaak) al veel beter op de norm gevoerd. En inderdaad, daar speelt ocd geen rol. Een rantsoen berekening is gebaseerd op gemiddelde normen, dus het is net wat je zegt, je zult op het oog moeten bijsturen. En dat de paarden snel groeien, of in ieder geval eerder op de grote hoogte zijn, ik denk dat daar ook een stuk ontwikkeling van de fokkerij inzit. Paarden worden nu eenmaal steeds groter, en groeien dus ook sneller, vooral de uitschieters die echt groot worden. Die moeten in dezelfde tijd als een kleine op een veel grotere hoogte komen. Maar dat is een compleet ander onderwerp.....
Ik zou zeggen: een goede kwaliteit ruwvoer met brok.......Maar ik bedoel hiermee niet het paard kleddervet voeren, in de zomer zit er vaak veel eiwit in het gras (vooral bij goede bemesting), maar dan nog zou ik naar gelang de conditie van het paard bijvoeren denk ik.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 07:30

Ik sluit me (alweer) bij Dees aan Haha! !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers