wel of niet drachtig????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

wel of niet drachtig????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 00:56

ik heb een fjordenmerrie staan die als het goed is eind februari/begin maart zou moeten veulelen. Er is een scan (echo) gemaakt toen ze drie maanden drachtig was en er lag een mooi groot en bewegelijk veulen in.
tot begin vorige week werd de merrie ook steeds dikker en ook begon de uier op te zetten en kwam er vocht voor de uier (onderhuids). Alles leek dus normaal.
Nu sinds anderhalve week, nee eigenlijk moet ik zeggen van de een op de andere dag, was de merrie weer dunner en nu heeft ze helemaal geen (veulen)buik meer. Voor een fjord lijkt ze zelfs dun!!! Ook de uier (die al voller en harder was) neemt af en wordt zacht.
Het veulen hebben we nooit echt zien bewegen in de buik, ook voordat de merrie dunner werd niet.
De merrie staat op stal en we hebben geen vrucht gevonden.
Ik heb dit nooit eerder meegemaakt (merries bleven altijd dik of als het veulen verworpen werd vonden we wel een vrucht), heeft iemand enig idee???

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 09:09

Op een ander forum hier was ook al zoiets aan de hand. Daar werd gedacht aan schijndracht. De enigste manier om zeker te weten of je nog een veulen kunt verwachten is op laten voelen of laten scannen.
Het is gebruikelijk om in het najaar nogmaals te scannen en niet alleen 3 maanden na de dekking, er kan in die maanden nog zoveel gebeuren.
Denk dat je toch het beste even advies aan je veearts kunt vragen, die kent de merrie het beste.
Viv

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 02:06

twee maanden terug is de merrie nog opgevoeld en was ze nog drachtig.
Ik snap het dan ook niet echt, want als ze het veulen zou hebben verworpen had ik het in de stal moeten vinden.
Ik wacht deze laatste paar weken gewoon maar even af en als het veulen wel of niet komt zal ik het zeker zeggen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 07:30

Nou maak je me wel nieuwsgierig hoor, hou me op de hoogte.
Viv

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 12:20

kan ze het misschien versmeten hebben en dat iemand langsliep en d8, jak dat ff opruimen????

ik zou het ook neit weten, houd ons op de hoogte, ben neiuwsgierig hoe het afloopt Haha!

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 22:28

ik hoop voor je dat je er snel achter komt.
Ik zou echt ff de dierenarts laten komen!
Ik dacht ook dat mijn merrie drachtig was.
Ik had haar laten opvoelen en de dierenarts zei dat ze drachtig was.
Maar er kwam maar geen veulen en die is ook nooit meer gekomen.
Best klote!
Ik heb haar toch maar ff op latewn voelen en toen zei de dierenarts dat ze niet meer drachig was. Het was dus of een schijndracht of ze heeft m uitgeworpen.
Dus ff laten controleren!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-02 11:52

Ik snap er dus nu echt niets meer van, ze is nog steeds slank, absoluut niets meer aan de buitenkant te zien dat ze drachtig is, maar de uier en buik ervoor beginnen nu weer vol te lopen met vocht.
Als ze het verworpen had hadden we het moeten zien, het was dan nl echt al een veulentje geweest en mijn vriend en ik zijn de enigen die 's ochtends in de stal lopen en verder weten ook de verzorgsters wel hoe een verworpen veulen er uit ziet.
Ik geef haar nog een week om haar drachtige figuur terug te krijgen, dan komt de dierenarts zowieso al langs, en moet ze haar maar even opvoelen.
Ik laat het wel weer weten

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 08:39

Jemig nou wordt ik wle heel erg nieuwsgierig. Misschien werd ze even leeg gezogen door het veulen wat een groeispurtje nam, kan ook voorkomen. Ze groeien heel erg de laaste maand/weken, dus kan best zijn dat ze nog steeds drachtig is.
Spannend hoor. Ik zit op het puntje van mijn stoel, hihihi
Viv

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:36

Het zou kunnen zijn dat het veulen gedraaid is, wat een poosje voor degeboorte gebeurt. De vorm van de buik kan dan wel eens veranderen, is bij ieder paard verschillend.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 12:47

de uier begint nu vol te lopen, buik zakt in, maar nog steeds geen beweging waar te nemen, maar dat is deze dracht nog geen enkele keer gelukt, we wachten nog maar even af.
eind februari begin maart zou het veulen moeten komen, ik ben benieuwd.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 15:06

Denk dat het er toch aan zit te komen hoor, ben benieuwd.
Veulen neemt zijn gemak er nog even van denk ik, hij heeft na zijn geboorte nog jaren de tijd waarin hij soms meer moet bewegen dan hem lief is.
Heel veel succes!
Viv

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:04

ben erg nieuwsierig Lachen
ik hoop dat alles goed gaat....